Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Warszawskie Dni Wagnera

Esensja.pl
Esensja.pl
Filmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa
Już 4 kwietnia ruszają WARSZAWSKIE DNI WAGNERA wspólny projekt Filmoteki Narodowej, Goethe Institut i Teatru Wielkiego, mający na celu upamiętnienie jednego z największych twórców muzyki – Richarda Wagnera. Sięgamy do spuścizny kompozytora, którą wykorzystywał w swych dziełach Hans Jürgen Syberberg – niemiecki artysta i filmowiec, twórca dzieła totalnego i najbardziej kontrowersyjny kronikarz historii kulturowej Niemiec.

Filmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa

Warszawskie Dni Wagnera

Już 4 kwietnia ruszają WARSZAWSKIE DNI WAGNERA wspólny projekt Filmoteki Narodowej, Goethe Institut i Teatru Wielkiego, mający na celu upamiętnienie jednego z największych twórców muzyki – Richarda Wagnera. Sięgamy do spuścizny kompozytora, którą wykorzystywał w swych dziełach Hans Jürgen Syberberg – niemiecki artysta i filmowiec, twórca dzieła totalnego i najbardziej kontrowersyjny kronikarz historii kulturowej Niemiec.
Dzieło Richarda Wagnera ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla historii muzyki, lecz także całej kultury europejskiej. Przyświecająca twórcy idea syntezy sztuk w jednym dziele stała się inspiracją dla reprezentujących wszystkie obszary kultury artystów i komentatorów od końca XIX wieku po dzień dzisiejszy. Swoistym nawiązaniem dialogu z propozycją Wagnerowskiego dzieła totalnego (Gesamtkunstwerk) będą WARSZAWSKIE DNI WAGNERA, podczas których na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w najnowszej odsłonie zagości opera Lohengrin, a w przestrzeni Galerii Opera i kina Iluzjon obecny będzie projekt SYBERBERG I WAGNER oparty na redakcji spuścizny tego kompozytora autorstwa niemieckiego filmowca, Hansa Jürgena Syberberga.
Kosmos Hansa Jürgena Syberberga: filmowe performance i magia teatru marionetek od Ludwiga, ostatniego króla Bawarii, poprzez Wagnera aż do Hitlera.
Hans Jürgen Syberberg, niemiecki artysta i filmowiec, jest twórcą dzieła totalnego i najbardziej kontrowersyjnym kronikarzem historii kulturowej Niemiec. Należy do najważniejszych postaci współczesnego kina autorskiego i eksperymentalnego. Wspólny projekt realizowany przez trzy instytucje przedstawia dorobek reżyserski Syberberga ze szczególnym uwzględnieniem w nim wątków wagnerowskich, a także twórczość samego Wagnera, który dla niemieckiego artysty stał się niewyczarpanym źródłem inspiracji.
Na WARSZAWSKIE DNI WAGNERA – SYBERBERG I WAGNER składają się cztery duże wydarzenia:
  • wystawa instalacji zbudowanych z marionetek oraz fragmentów scenografii z filmów Hansa Jürgena Syberberga w Galerii Opera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
  • retrospektywa 5 filmów Syberberga inspirowanych twórczością Wagnera w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej uzupełniona instalacją filmową prezentowaną w foyer kina
  • premiera opery Lohengrin na scenie w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
  • koncert pieśni Wagnera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Warszawskie Dni Wagnera zostaną zakończone w Noc Muzeów finisażem wystawy w Galerii Opera.
Susan Sontag nazwała ostatnią część trylogii niemieckiej Syberberga, Hitler – film z Niemiec, jednym z najważniejszych dzieł filmowych w XX wieku. Henri Langlois z Cinémathèque Française określił twórcę „Murnauem filmu współczesnego„. Jego dzieła uznane zostały na arenie międzynarodowej za rewelację. Wśród zwolenników twórczości Syberberga znaleźli się Michel Foucault i Francis Ford Coppola.
Hans Jürgen Syberberg (ur. 1935) kręci filmy od 1955 roku. Ma ich w swoim dorobku ponad dwadzieścia; są wśród nich takie arcydzieła europejskiego kina eksperymentalnego, jak, obok wspomnianego siedmiogodzinnego Hitlera, Ludwig – requiem dla dziewiczego króla (1972) czy Parsifal (1981-82) – jeden z najbardziej oryginalnych w dziejach kina film operowy, którego akcja rozgrywa się na… gigantycznej masce pośmiertnej Wagnera.
Twórczość Richarda Wagnera stanowi dla Syberberga najważniejsze źródło inspiracji. Artysta wyznał: „Wagner – to główne zagadnienie w moich refleksjach na temat stosunku sztuki do polityki”. I dodał: „Tylko Richard Wagner może w pełni przezwyciężyć Hitlera”.
Syberberg jest kontynuatorem wagnerowskiej idei „Gesamtkunstwerk”, dzieła totalnego, łączącego w sobie muzykę, teatr, poezję, obraz, ruch. Artysta, stosując nowoczesne media, tworzy własne „Gesamtkunstwerki” XX wieku. Jest w stu procentach autorem swoich dzieł: scenarzystą, reżyserem, nierzadko operatorem, scenografem, montażystą, autorem opracowania muzycznego, animatorem marionetek.
Hans Jürgen Syberberg jest także artystą wizualnym w dzisiejszym rozumieniu tego terminu: autorem instalacji, wykorzystujących w nowej, pozafilmowej przestrzeni marionetki ze swoich filmów oraz instalacje wideo. Najbardziej znaczącymi tego typu pokazami były aż dwie wystawy, w 1982 i 1997 roku, w ramach Documenta w Kassel, najważniejszym festiwalu sztuki nowoczesnej w Europie, a także instalacja filmowa w Centrum Pompidou w 2003 roku.
Głównym tematem twórczości Syberberga jest refleksja nad „niemiecką duszą”, niemiecką tożsamością i mentalnością. Artysta mieszka dziś w meklemburskiej wiosce Nossendorf – w rodzinnym dworze, który stopniowo restauruje. Postęp prac i aktualne działania artystyczne można śledzić dzięki jego stronie internetowej, która dokumentuje każdy dzień, nieprzerwanie od 2001: www.syberberg.de
koniec
31 marca 2014
Filmoteka Narodowa
00-975 Warszawa, ul. Puławska 61
tel. 022-845-50-74
fax 022-646-53-73

Goethe-Institut w Warszawie
00-021 Warszawa, ul. Chmielna 13 A
tel. 22 5059000
fax 22 5059010

Teatr Wielki Opera Narodowa
00-950 Warszawa, Plac Teatralny 1
tel. +48 22 692 02 00
fax +48 22 826 04 23

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2014-04-04 19:00
Do: 2014-04-11
Filmoteka Narodowa,
Goethe-Institut w Warszawie,
Teatr Wielki Opera Narodowa, Warszawa, Ludwika Narbutta 50
Od: 2014-04-04 19:00
Do: 2014-04-11
Filmoteka Narodowa,
Goethe-Institut w Warszawie,
Teatr Wielki Opera Narodowa, Warszawa, Plac Teatralny 1

Najnowsze

Nagrody Zajdla za rok 2020 przyznane

19 X 2021

17 października 2021 roku na konwencie Bachanalia Fantastyczne w ZIelonej Górze przyznano tegoroczne nagrody im. Janusza A. Zajdla za najlepsze opowiadanie i najlepszą powieść fantastyczną roku 2020.

więcej »

Esensja w czołówce raportu Top Marka 2020!
Esensja

4 XI 2020

Dwumiesięcznik „Press” w numerze 11-12/2020 publikuje wyniki projektu Top Marka 2020, największego badania marek w polskich mediach.

więcej »

Esensja najlepszym magazynem SF!

5 X 2020

Esensja została uznana za najlepszy magazyn 2020 r. przez European Science Fiction Society!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Goethe-Institut w Warszawie
— Goethe-Institut zbada fenomen science fiction

Filmoteka Narodowa
— Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

Goethe-Institut w Warszawie
— „Weź i poczytaj„ czyli jak zarazić się czytaniem

Goethe-Institut w Warszawie
— Baśniowe światy w Warszawie

Filmoteka Narodowa
— 35 mm historii piłki nożnej

Filmoteka Narodowa
— Zamknięnie kina Iluzjon w Bibliotece Narodowej

Filmoteka Narodowa
— Maj w Iluzjonie

Filmoteka Narodowa
— Konkurs na nazwy sal kina Iluzjon

Filmoteka Narodowa
— Przedpremierowe pokazy w kinie Iluzjon

Filmoteka Narodowa
— Billy Wilder w 10. rocznicę śmierci

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.