Pieśni o zmartwychwstaniu [Ryszard Wojciul United Orchestra „Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne” - recenzja]Esensja.pl Esensja.pl Nazwa nowego projektu saksofonisty i kompozytora Ryszarda Wojciula, United Orchestra, nie jest w niczym przesadzona. W studiu nagraniowym udało mu się bowiem zebrać kilkanaścioro artystów wywodzących się z bardzo różnych muzycznych światów. Na zawierającym ludowe pieśni wielkanocne albumie „Zorza prześliczna wynika” tego jednak nie słychać. Artystyczne „zjednoczenie” okazało się nie tylko wybitym na okładkę hasłem!
Pieśni o zmartwychwstaniu [Ryszard Wojciul United Orchestra „Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne” - recenzja]Nazwa nowego projektu saksofonisty i kompozytora Ryszarda Wojciula, United Orchestra, nie jest w niczym przesadzona. W studiu nagraniowym udało mu się bowiem zebrać kilkanaścioro artystów wywodzących się z bardzo różnych muzycznych światów. Na zawierającym ludowe pieśni wielkanocne albumie „Zorza prześliczna wynika” tego jednak nie słychać. Artystyczne „zjednoczenie” okazało się nie tylko wybitym na okładkę hasłem!
Ryszard Wojciul United Orchestra ‹Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne›W składzie | Wanda Laddy, Marta Lawrence, Sławomir Łobaczewski, Leszek Kubiak, Ryszard Wojciul, Jacek Hałas, Grażyna Auguścik, Iwona Loranc, Maria Pomianowska, Dorota Miśkiewicz, Bartosz Szymoniak, Joachim Mencel, Marcin Olak, Maciej Szczyciński, Krzysztof Szmańda, Wojciech Lubertowicz |
Utwory | | CD1 | | 1) Wyśpiewuj wesele – część 1 | 00:35 | 2) Alleluja Jezus żyje | 03:38 | 3) Wyśpiewuj wesele – część 2 | 00:35 | 4) Nas dla wstał z martwych syn Boży | 03:09 | 5) Wyśpiewuj wesele – część 3 | 00:38 | 6) Chrystus zmartwychwstan jest | 04:59 | 7) Wyśpiewuj wesele – część 4 | 00:35 | 8) Ofiarujmy chwałę w wierze | 04:50 | 9) Wyśpiewuj wesele – część 5 | 00:34 | 10) Dziś nam nastał | 04:32 | 11) Wyśpiewuj wesele – część 6 | 00:34 | 12) Trzy Maryje poszły | 03:03 | 13) Wyśpiewuj wesele – część 7 | 00:34 | 14) Chrystus pan zmartwychwstał | 05:47 | 15) Wyśpiewuj wesele – część 8 | 00:34 | 16) Królowo niebieska | 02:25 | 17) Wyśpiewuj wesele – część 9 | 00:36 | 18) Przydzi dusze święty k nam | 02:16 | 19) Wyśpiewuj wesele – część 10 | 00:36 | 20) Wesel się, nieba królowo | 03:09 | 21) Wyśpiewuj wesele – część 11 | 00:33 | 22) Zorza prześliczna wynika | 04:15 | 23) Wyśpiewuj wesele – część 12 | 00:46 |
To nie jest przypadek, że kolejna, przygotowana pod artystycznym nadzorem Ryszarda Wojciula płyta z polskimi pieśniami religijnymi ukazuje się tuż przed świętami Wielkiej Nocy. Jej tytuł, a w zasadzie podtytuł, tłumaczy bowiem wszystko: „Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne”. Artysta (ale również dziennikarz muzyczny, prezenter radiowy i producent) wziął tym samym na warsztat utwory od wieków funkcjonujące w tradycji ludowej. Inspirując się znanymi melodiami, stworzył jednak zupełnie nowe kompozycje, nawiązujące z jednej strony do folkowo-etnicznych pierwowzorów, z drugiej – pełnymi garściami czerpiące z dorobku współczesnego jazzu, soulu i fusion. A to jeszcze wcale nie wszystko: za sprawą zaproszonego do współpracy kwartetu wokalnego Il Canto nie brakuje również nawiązań do muzyki dawnej. W efekcie powstał niezwykły miks stylistyczny, w którym przenikają się wpływy muzyki barokowej i renesansowej z tą rodem z XX i XXI wieku. Wielu słuchaczy może być takim potraktowaniem tematu zaskoczonych, chyba że… …znają oni poprzednie, wpisujące się w ten sam trend produkcje Wojciula, czyli albumy „O duszo wielka. Pieśni wielkopostne” (2007) oraz „Gwiazdko świeć nam mocniej. Kantata bożonarodzeniowa” (2008), w nagraniu których wspomogli to tacy wokaliści, jak Katarzyna Groniec, Iwona Loranc, Marcin Lubomski, Grażyna Łobaszewska, Mieczysław Święcicki, Urszula, Krzysztof Trebunia oraz wspomniany już wcześniej kwartet Il Canto. Najnowsza płyta „Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne” jest więc dopełnieniem tego cyklu, zwieńczeniem – jak mniemam, choć pewności stuprocentowej nie mam – trylogii. I nie byłoby w tym nic specjalnie zaskakującego, gdyby nie fakt, że grającego głównie na saksofonie Ryszarda Wojciula kojarzyć mogą przede wszystkim wielbiciele polskiego rocka alternatywnego (przed laty współpracował z takimi artystami, jak Legendarne Ząbki, Sztywny Pal Azji, Róże Europy, Idee Fixe czy Tomek Lipiński) oraz jazzu awangardowego ( The Intuition Orchestra). Jak widać, jest to twórca nadzwyczaj wszechstronny i, co najistotniejsze, znakomicie radzący sobie w niekiedy bardzo od siebie odległych gatunkach. Do pracy nad nowymi opracowaniami klasycznych pieśni wielkanocnych (których nie należy mylić z wielkopostnymi) Wojciul zaprosił zacne grono artystów. Wśród wokalistów znaleźli się Grażyna Auguścik, Iwona Loranc, Dorota Miśkiewicz, Maria Pomianowska (mająca zresztą na swoim koncie wydany przed siedmioma laty doskonały album z pieśniami pasyjnymi „ Stwórco łaskawy”), Bartosz Szymoniak (w latach 2008-2015 śpiewający w Sztywnym Palu Azji) oraz Jacek Hałas, który zaśpiewał a capella rozpisaną na dwanaście rozdziałów i tym samym pełniącą funkcję przerywników pieśń „Wyśpiewuj wesele”. Hałas jest nie tylko wokalistą, ale również lirnikiem, tym razem jednak partie liry korbowej zarejestrował nie on, lecz robiący ostatnimi laty karierę w Stanach Zjednoczonych Joachim Mencel. Grono instrumentalistów towarzyszących podczas tej sesji Ryszardowi Wojciulowi, który oprócz saksofonu sopranowego, sięgnął także po klarnet basowy, fortepian i syntezator, również budzi największy szacunek: to chociażby wspomniana już wcześniej Maria Pomianowska, która zagrała na suce biłgorajskiej i fideli płockiej, gitarzysta Marcin Olak, kontrabasista Maciej Szczyciński, perkusjonalista Wojciech Lubertowicz oraz perkusista Krzysztof Szmańda ( Dominik Strycharski Core 6, The Intuition Orchestra). Nie można pominąć także udziału w tym projekcie artysty malarza Franciszka Maśluszczaka (rocznik 1948), absolwenta warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, bohatera opowiadania Hanny Krall „Malarnia z o.o.” (z tomu „Taniec na cudzym weselu” z 1993 roku), który stworzył kilkanaście niezwykłych pastelowych akwarel zdobiących okładkę i wnętrze dodanej do płyty książeczki.  Na zasadniczą część albumu składa się jedenaście opracowanych przez Ryszarda Wojciula pieśni wielkanocnych. Choć nierzadko różnią się one od siebie znacząco, to jednak utrzymane są w podobnej poetyce, a ich fundamentami są melodie ludowe. Tworząc na ich bazie własne kompozycje, autor korzystał z najróżniejszych inspiracji, które w bardzo umiejętny sposób wplatał w etniczną narrację. Nie stroniąc przy tym od improwizacji wokalnych i instrumentalnych. W zaśpiewanym przez Grażynę Auguścik nastrojowym „Alleluja Jezus żyje” pojawiają się nawiązania zarówno do muzyki klasycznej (vide chórek w tle), jak i jazzowej (klarnet basowy), nad wszystkim zaś unosi się folkowy smutek. „Nas dla wstał z martwych syn Boży” intryguje z kolei typowym dla muzyki klubowej syntetycznym rytmem oraz zadziornie funkującą gitarą Marcina Olaka, wspomaganą przez saksofon sopranowy lidera. „Chrystus zmartwychwstan jest” otwiera rzewnie brzmiąca lira korbowa Mencla i chórek z miejsca przydający tej pieśni charakter hymnu religijnego. A dalej jest tylko ciekawiej: niepokojący śpiew Iwony Loranc przenika się z transowym rytmem nadawanym przez bęben obręczowy Wojciecha Lubertowicza i owijającymi się wokół niego dźwiękami gitary.  W „Ofiarujmy chwałę w wierze” dominuje Maria Pomianowska, nie tylko śpiewająca, ale grająca również na swoich sztandarowych instrumentach, czyli suce biłgorajskiej i fideli płockiej. Elegijnej melodii towarzyszy rzewny wokal, co czyni tę pieśń jedną z najbardziej przejmujących w całym repertuarze płyty. „Dziś nam nastał” jest natomiast kompozycją najbardziej zróżnicowaną stylistycznie: po jazzrockowym wstępie pojawiają się inklinacje klasyczne (zwłaszcza gdy do improwizującej Grażyny Auguścik dołączają wokaliści z Il Canto), po których rozbrzmiewa bardzo intensywny, zahaczający wręcz o wpływy orientalne, folk (vide lira korbowa i fidel płocka). „Trzy Maryje poszły” Iwona Loranc śpiewa jakby to była kołysanka, niekiedy zniża nawet głos do szeptu; zupełnie inaczej niż Dorota Miśkiewicz w „Chrystus pan zmartwychwstał”, w którym po folkowo-klasycznej introdukcji następuje część niemalże balladowa (ze stonowaną gitarą akustyczną i kontrabasem w tle), która następnie przechodzi w improwizację jazzową. Całość Miśkiewicz spina klamrą za sprawą soulowego zaśpiewu.  Wykonana przez Grażynę Auguścik pieśń „Królowo niebieska” to najradośniejszy fragment płyty, za to „Przydzi dusze święty k nam”, w którym wokalnie udziela się Bartosz Szymoniak – jest utworem najbardziej zaskakującym (w pozytywnym znaczeniu tego słowa). Z kilku powodów: hiphopowemu rytmowi towarzyszy mocny rockowy śpiew, a tło wypełniają gitara elektryczna i… lira korbowa. Niemało dzieje się również w „Wesel się, nieba królowo”, w którym po tanecznym jazzowym otwarciu za sprawą kwartetu Il Canto robi się z czasem coraz bardziej klasycznie i podniośle. Nawiązań do klasyki nie brakuje też w tytułowej pieśni „Zorza prześliczna wynika”, w której za sprawą suki biłgorajskiej, fideli płockiej i liry korbowej przywołany zostaje klimat muzyki dawnej. Iwona Loranc dopasowuje się do niego idealnie, w efekcie finał albumu urzeka piękną i nastrojową melodią. Choć nie możemy zapominać, że ostatnie słowo należy do Jacka Hałasa, który przydaje wszystkim nadziei, wieńcząc wydawnictwo radosnym zaśpiewem: „(…) smutków wszech pozbędziesz. Alleluja!”  Skład: Ryszard Wojciul – muzyka, produkcja, klarnet basowy, saksofon sopranowy, fortepian, syntezator, elektroniczny instrument dęty (EWI) Jacek Hałas – śpiew („Wyśpiewuj wesele – części 1-12”) Grażyna Auguścik – śpiew (2,10,16) Iwona Loranc – śpiew (6,12,22) Maria Pomianowska – śpiew (8), suka biłgorajska, fidel płocka Dorota Miśkiewicz – śpiew (14) Bartosz Szymoniak – śpiew (18) Joachim Mencel – lira korbowa Marcin Olak – gitary Maciej Szczyciński – kontrabas, gitara basowa Krzysztof Szmańda – perkusja Wojciech Lubertowicz – bębny obręczowe, duduk Kwartet wokalny Il Canto (Wanda Laddy – sopran, Marta Lawrence – alt, Sławomir Łobaczewski – tenor, Leszek Kubiak – bas) – śpiew (4,10,20), chórek
oraz Franciszek Maśluszczak – akwarele
|