Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Krzysztof Piskorski
‹Prorok›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProrok
Data wydania14 maja 2007
Autor
Wydawca RUNA
CyklOpowieść Piasków
ISBN978-83-89595-32-4
Format304s. 125×185mm
Cena27,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

I po co ten pośpiech?
[Krzysztof Piskorski „Prorok” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Prorok” to ostatni tom „Opowieści Piasków”, debiutanckiego cyklu Krzysztofa Piskorskiego. Niestety, choć jest to tom trzeci, może się wydawać, że to na nim właśnie autor uczył się pisać.

Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
[Krzysztof Piskorski „Prorok” - recenzja]

„Prorok” to ostatni tom „Opowieści Piasków”, debiutanckiego cyklu Krzysztofa Piskorskiego. Niestety, choć jest to tom trzeci, może się wydawać, że to na nim właśnie autor uczył się pisać.

Krzysztof Piskorski
‹Prorok›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProrok
Data wydania14 maja 2007
Autor
Wydawca RUNA
CyklOpowieść Piasków
ISBN978-83-89595-32-4
Format304s. 125×185mm
Cena27,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Poprzednie tomy cyklu („Wygnaniec” i „Najemnik”) były sprawnie napisanymi, lekkimi opowieściami, przyjemnymi w lekturze, a niekiedy budzącymi w czytelniku refleksje. Nie wiedzieć czemu, tom trzeci do ich poziomu nie dosięga. Wszystkie wątki – wojny ludzkie i boskie, miłość głównego bohatera, Kashima, do Jelayi, zagadka przeszłości świata – zostają zamknięte. I nic ponadto.
„Prorok” sprawia wrażenie, jakby autor chciał mieć już całą „Opowieść Piasków” za sobą. Nie ma tam tworzenia i rozwijania postaci, nie ma chwili zatrzymania się nad światem – jest szaleńczy galop do przodu i pośpieszne, lekceważące wręcz czytelnika kończenie wątków (szczytem tej tendencji jest załatwienie sprawy ukochanej głównego bohatera). Decydująca o kształcie świata bitwa zbywana jest kilkoma zdawkowymi opisami, przemiana wewnętrzna Kashima zamyka się w krótkiej opowiastce o tym, co przeżył… Tak nie można. Naprawdę trudno poczuć radość z czytania tej powieści, mimo że domyka ona losy frapujących bohaterów z poprzednich tomów. Sprawy nie polepszają przeskoki w stylizacji – co raz to ktoś archaizuje, potem przestaje, a zaczyna ktoś inny – jakby jakaś metamorfoza dopadała postaci co kilka kartek. Na domiar złego do całości doczepiony został epilog sugerujący, że coś może się jeszcze wydarzyć i zostać opisane, mimo ewidentnego znudzenia autora tematem.
„Opowieść Piasków” została zamknięta; kto chce się dowiedzieć, co się wydarzyło, „Proroka” powinien nabyć. Jednak nie jest to powieść, którą można polecać.
Plusy:
  • dużo się dzieje
  • interesująca w sumie fabuła
Minusy:
  • za duże tempo, pewne przeskoki akcji denerwują
  • zmienna stylizacja wypowiedzi bohaterów
  • nie ma ani chwili na charakteryzację postaci i świata
koniec
18 czerwca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Perły ze skazą: Sąd – sądem, ale sprawiedliwość…
Sebastian Chosiński

25 I 2022

Gdy odchodzi stary świat i rodzi się nowy, zawsze dochodzi do konfliktów – niekiedy politycznych, niekiedy etycznych. W „Sądzie” Władimira Tiendriakowa – niewielkiej powieści, którą można uznać za majstersztyk prozy psychologicznej – oba te aspekty wzajemnie się przenikają. I z tego powodu ze zdwojoną siłą uderzają w kręgosłup moralny starego myśliwego Siemiona Tietierina.

więcej »

Mała Esensja: Wszystkie bziki Julka
Marcin Mroziuk

24 I 2022

W „Moim bracie czarodzieju” młodzi czytelnicy mogą poznać Juliana Tuwima od dość nietypowej strony. Nie dość bowiem, że Anna Czerwińska-Rydel skupiła się tutaj na przedstawieniu dzieciństwa przyszłego poety, to na dodatek narratorką uczyniła jego młodszą siostrę Irenę.

więcej »

Coś się dzieje
Joanna Kapica-Curzytek

23 I 2022

„Zostaw świat za sobą” amerykańskiego pisarza to kameralna proza psychologiczna z motywami postapo. Co się wydarzy, gdy konieczność zaufania obcym ludziom to ostatnia rzecz, która pozostała?

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Wielbłąd trójgarbny
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Krew jego dawne bohatery
— Anna Nieznaj

Widziałem jasny cień króla
— Beatrycze Nowicka

Steam-science-fiction
— Miłosz Cybowski

Cień twój wróg!
— Jacek Jaciubek

Wojny napoleońskie w oparach etheru
— Marta Najman

Zgubione momenty
— Jędrzej Burszta

Wielbłąd trójgarbny
— Jakub Gałka

Esensja czyta: Marzec-kwiecień 2009
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Czytelniku, nie zadraśnij się!
— Jakub Gałka

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

Nie zawsze szczęście
— Eryk Remiezowicz

Parę nut bez motywu przewodniego
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.