Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Hervé Le Tellier
‹Anomalia›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalia
Tytuł oryginalnyL’anomalie
Data wydania20 października 2021
Autor
PrzekładBeata Geppert
Wydawca Filtry
ISBN978-83-961264-8-1
Format384s. 137×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

A jeśli to wszystko symulacja?
[Hervé Le Tellier „Anomalia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Anomalia” Hervé’a Le Telliera to książka bardzo niejednoznaczna. Choć główny twist fabularny należy zaliczyć do czystej fantastyki naukowej, to wiele większą rolę w całej powieści odgrywają elementy obyczajowe i psychologiczne.

Miłosz Cybowski

A jeśli to wszystko symulacja?
[Hervé Le Tellier „Anomalia” - recenzja]

„Anomalia” Hervé’a Le Telliera to książka bardzo niejednoznaczna. Choć główny twist fabularny należy zaliczyć do czystej fantastyki naukowej, to wiele większą rolę w całej powieści odgrywają elementy obyczajowe i psychologiczne.

Hervé Le Tellier
‹Anomalia›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalia
Tytuł oryginalnyL’anomalie
Data wydania20 października 2021
Autor
PrzekładBeata Geppert
Wydawca Filtry
ISBN978-83-961264-8-1
Format384s. 137×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Początkowo niewiele wskazuje, że będziemy mieli do czynienia z powieścią dotykającą wątków sf. Autor bardzo zręcznie kreśli portrety kilkunastu bohaterów, którzy żyją swoim własnym życiem, borykają się z problemami dnia codziennego i, na pierwszy rzut oka, nie wyróżniają się niczym szczególnym. Z czasem odkrywamy, że łączy ich tak naprawdę tylko jedno – obecność w samolocie lecącym z Paryża do Nowego Jorku. Ale to coś, co miało miejsce kilka miesięcy przed opisywanymi wydarzeniami. Dopiero później następuje właściwy przełom, czyli tytułowa anomalia – z niewyjaśnionych przyczyn nad Atlantykiem pojawia się ten sam samolot mający na pokładzie tych samych ludzi.
Le Tellier wrzuca swoich bohaterów w nietypową sytuację i zastanawia się, co by było, gdyby komukolwiek z nas przedstawiono jego wierną kopię nieświadomą wydarzeń ostatnich kilku miesięcy. To jednak zaledwie jeden z elementów. Innym jest prześmiewcze podejście do amerykańskich sposobów radzenia sobie z niewyjaśnionym: procedura, po którą sięga Pentagon, została przygotowana tuż po zamachach na WTC przez parę uniwersyteckich nerdów, którzy rozpisali na tysiącach stron setki różnych potencjalnych przypadków, od ataków UFO przez nagłe boskie objawienie. Ale takiego przypadku nie wzięli oni pod uwagę, więc natychmiast zostaje powołany sztab kryzysowy, który zgodnie dochodzi do wniosku, że najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem jest hipoteza świata jako wielkiej symulacji komputerowej.
Wracając jednak do kwestii konfrontacji między tymi samymi osobami – autor przedstawia te relacje w sposób tak różnorodny, jak różnorodne są charaktery przedstawionych postaci. Francuski pisarz ze stoicyzmem podchodzi do samobójstwa swojego starszego siebie. Zakochany architekt uprzedza swoją młodszą wersję, że jego miłość pozostaje nieodwzajemniona. Nadopiekuńcza matka nie chce zgodzić się na jakiekolwiek dzielenie się opieką nad synem z „tą drugą”. Kilkuletnia dziewczynka bez większych przeszkód przyjmuje istnienie swojej „siostry”. Nigeryjski piosenkarz od razu decyduje się na duet z samym sobą. Innymi słowy – ilu ludzi, tyle reakcji na tę niecodzienną sytuację. Co równie istotne, globalny aspekt (czyli pytania o to, czy rzeczywistość jest symulacją, czy też nie) ma dla wszystkich zaangażowanych o wiele mniejsze znaczenie niż przyziemne problemy związane z ich życiem.
Jednym z bardziej wyraźnych elementów powieści – dodatkowo podkreślony w posłowiu przez Marka Bieńczyka – są różnice między francuskim a amerykańskim podejściem do opisywanych wydarzeń. Talk show we Francji to dyskusje na temat filozofii, egzystencji, boga i materializmu, podczas gdy podobny program w Stanach Zjednoczonych celuje w tanią rozrywkę związaną z sercowymi dylematami bohaterów tytułowej anomalii. Coś, co dla francuskich czytelników może wydawać się oczywistością, dla nas może stanowić godne uwagi przypomnienie, że Ameryka i amerykański tryb życia to nie wszystko.
Nie da się ukryć, że intertekstualność tej powieści powinna trafić do każdego – zarówno do tych, którzy zechcą z zainteresowaniem śledzić rozliczne (pop)kulturowe odniesienia autora, jak i do tych, którzy prześlizgną się między nimi w poszukiwaniu bardziej uniwersalnych treści. Sam podążyłem tą drugą ścieżką, ale nie jest wcale powiedziane, że to jedyne klucze do „Anomalii”. Tak naprawdę każdy może podejść do przedstawionych tutaj wydarzeń na swój sposób. Le Tellier zadaje wiele pytań, pozostawiając poszukiwanie odpowiedzi w rękach czytelnika.
koniec
5 kwietnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Pomiędzy światem żywych i zmarłych
Joanna Kapica-Curzytek

4 XII 2022

Powieść „Czarne skrzydła czasu” w wielu miejscach czytelnie nawiązuje do motywów anglojęzycznej literatury XIX wieku. Jest też poruszającą przypowieścią o losie człowieka i wyborze ważnych w naszym życiu wartości.

więcej »

PRL w kryminale: Ani śmiać się, ani płakać…
Sebastian Chosiński

2 XII 2022

Książka „Spadkobiercy pani Zuzy” – bardziej powieść szpiegowsko-sensacyjna niż stricte kryminalna – była doskonałym debiutem Jerzego Siewierskiego w roli beletrysty. Później wiodło mu się już bardzo różnie. Opublikowany w 1976 roku tom opowiadań „Pięć razy morderstwo” był eksperymentem ciekawym, ale dalekim od doskonałości. Na dodatek z kilku zamieszczonych w nim tekstów do „PRL-u w kryminale” pasuje tylko jeden: „Umarli nie składają zeznań”.

więcej »

Pierwsze miłości PRL-u: Wiem, że nic nie wiem, ale i to warto wiedzieć
Sebastian Chosiński

29 XI 2022

„Łukasz” Krystyny Siesickiej ukazał się jako trzecia publikacja w serii „Portrety”. To historia warszawskiego szesnastolatka, który prowadzi swoją własną „wojenkę” z otaczającym go światem, co skazuje go na – częściowo dobrowolne, częściowo wymuszone przez sytuację i rodziców – zesłanie na prowincję. Jego pojawienie się w nowej szkole wywołuje spore zamieszanie, tym bardziej że swoim zachowaniem zdaje się przyciągać kłopoty.

więcej »

Polecamy

Cyborg, czyli mózg w maszynie

Stare wspaniałe światy:

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Prowincjonalne niesnaski
— Miłosz Cybowski

Feliks W. Kres w „Esensji”
— Miłosz Cybowski

Samotność wśród gwiazd
— Miłosz Cybowski

Wiek obliczeń, obserwacji i wykresów
— Miłosz Cybowski

Amonity, łodziki i spółka
— Miłosz Cybowski

Coś ty Italii zrobił, Alighieri?
— Miłosz Cybowski

Wypisy z historii antysemityzmu
— Miłosz Cybowski

Statek kosmiczny z naczepą
— Miłosz Cybowski

Conan to za mało
— Miłosz Cybowski

Dialogi i monologi
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.