Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Isabel Allende
‹Córka fortuny›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCórka fortuny
Tytuł oryginalnyHija de la fortuna
Data wydania2 czerwca 2021
Autor
PrzekładMarta Jordan
Wydawca Marginesy
CyklDom duchów
ISBN978-83-66863-12-5
Format400s. 145×220mm
Cena44,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Droga do Kalifornii
[Isabel Allende „Córka fortuny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wznowienie „Córki fortuny” sprzed nieco ponad dwudziestu lat to jednocześnie powrót do najlepszego okresu twórczości Isabel Allende. Odczytanie powieści z dzisiejszej perspektywy może przynieść sporo zaskoczenia.

Joanna Kapica-Curzytek

Droga do Kalifornii
[Isabel Allende „Córka fortuny” - recenzja]

Wznowienie „Córki fortuny” sprzed nieco ponad dwudziestu lat to jednocześnie powrót do najlepszego okresu twórczości Isabel Allende. Odczytanie powieści z dzisiejszej perspektywy może przynieść sporo zaskoczenia.

Isabel Allende
‹Córka fortuny›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCórka fortuny
Tytuł oryginalnyHija de la fortuna
Data wydania2 czerwca 2021
Autor
PrzekładMarta Jordan
Wydawca Marginesy
CyklDom duchów
ISBN978-83-66863-12-5
Format400s. 145×220mm
Cena44,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka ukazała się w oryginale w 1998 roku, w polskim przekładzie – dwa lata później. Została wybrana przez Oprah Winfrey do dyskusyjnego klubu książki Oprah’s Book Club. Powieść jest częścią luźno powiązanej ze sobą trylogii, do której należy również najsłynniejszy bodaj utwór Isabel Allende, a zarazem jej literacki debiut: „Dom duchów” (Wydawnictwo Marginesy, 2021) oraz „Portret w sepii” (Wydawnictwo MUZA, 2008). Wszystkie książki można czytać bez znajomości pozostałych, są one ze sobą połączone tylko niektórymi postaciami.
Główną bohaterką „Córki fortuny” jest Eliza, podrzucona jako niemowlę do domu brytyjskiej rodziny Sommersów mieszkających w Chile. Jest połowa XIX wieku, dziewczyna dorasta wśród obowiązujących ówcześnie sztywnych reguł obyczajowych. Jej oddaną opiekunką jest Mama Frezja, kucharka u Sommersów, wywodząca się z plemienia Mapuczów. Dziewczyna doświadczy z jej strony gestu, który na zawsze zmieni jej życie.
Isabel Allende umiejętnie łączy ze sobą elementy romansu, powieści historycznej i przygodowej. Dziewiętnastowieczne realia są oddane po mistrzowsku, autorka dba o najmniejsze szczegóły, niezależnie od tego, czy zaglądamy do salonu Sommersów, czy też czytamy o trudnej służbie marynarzy na morzu. Autorka ujawniła, że materiał do tej powieści zbierała przez siedem lat – i podczas lektury widać, że ten wysiłek się w pełni opłacił. Allende nie zapomina także o warstwie psychologicznej: portret młodej zakochanej Elizy ma wiele nasyconych, subtelnych barw i jest jednym z piękniejszych, jakie można znaleźć w literaturze. Narracja toczy się wartko, angażując czytelnika bez reszty, wywołując głębokie emocje.
„Po miłości drugim największym zaślepieniem jest złoto”, jak czytamy w powieści. Ukochany Elizy Joaquin Andieta wyruszył do Kalifornii, trawiony pragnieniem bogactwa. Uczucie wypycha w świat dziewczynę, która podąża śladami ukochanego. Od tej pory „Córka fortuny” przeobraża się w powieść drogi. Główna bohaterka poznaje z bliska wszystko to, co składa się na samo życie: nędzę i przepych, ludzką szlachetność i podłość. Jednocześnie pozbywa się strachu przed nieznanym i obcym, nie okazuje słabości wobec tego, co ją spotyka. Niezależnie, czego doświadcza – zawsze pozostaje wewnętrznie wolna, także do ostatniej, symbolicznej sceny. To bardzo ważny wątek powieści: droga do Kalifornii jest dla Elizy nie tylko podróżą w sensie geograficznym. To jednocześnie droga wewnętrznej przemiany, pozyskiwania samowiedzy, stawania się istotą silną i samowystarczalną. To zaskakujące, jak bardzo aktualne okazuje się to przesłanie po ponad dwudziestu latach od publikacji „Córki fortuny”, akcentujące moc i potencjał kobiet.
Do Kalifornii dociera też ktoś inny: to Tao’Chien, chiński lekarz. Wspaniale opisane są jego młode lata w Chinach, dorastanie i nauka zawodu. Na statku płynącym do Ameryki znalazł się przypadkowo, ale to z tamtą ziemią związał na stałe swoje losy. Mamy w tej powieści nadzwyczaj ciekawą wizję kształtowania się zrębów Stanów Zjednoczonych Ameryki. W „Córce fortuny” Allende świetnie pokazuje, jak bogactwo Kalifornii wyrosło w dużej mierze na gorączce złota. Ale z całą mocą też podkreśla, że są to ziemie, gdzie wschód (reprezentowany w powieści przez Tao’Chiena) spotyka się z zachodem (z tego kręgu wywodzi się Eliza) oraz kulturą południowo- i środkowoamerykańską. Pisarka od końca lat 80. XX wieku mieszka w Kalifornii i w swojej twórczości często to miejsce portretuje, by wymienić na przykład Dziennik Mai.
Połowa XIX wieku to etap intensywnej globalizacji – rewolucja przemysłowa ułatwiła kolonizację, przyspieszyła handel i doprowadziła do wielkich zmian ekonomicznych. Wszystko to widzimy w „Córce fortuny” – każda scena to sugestywny obraz ówczesnego świata, w którym ludzie chcieli znajdować swoje stałe miejsce, kochać i żyć. Płacili za to wielką cenę – co szczególnie dotyczyło kobiet, dla których jedynym sposobem na utrzymanie się stawała się prostytucja. Isabel Allende pisze o ich niedoli z wielką wrażliwością. Tao’Chien i Eliza robią wiele, aby nieść poniżonym kobietom pomoc. Wątki te są stale obecne w twórczości Isabel Allende, by wymienić na przykład jej późniejsze powieści: „Japoński kochanek” oraz „W samym środku zimy”. Autorka upomina się o prawa człowieka także poza literaturą: jest założycielką Fundacji Isabel Allende, zajmującej się obroną praw dzieci i kobiet. Nawet teraz, w trzeciej dekadzie XXI wieku dostrzegamy, jak ważna to misja, w której, niestety, nadal są liczne i niekończące się wyzwania.
W ostatnim czasie zdarzały się autorce powieści słabsze (jak na przykład „W samym środku zimy”), co oczywiście trzeba przyjąć ze zrozumieniem i nie przekreśla to jej dotychczasowego znakomitego dorobku. Dlatego tym bardziej cieszy wznowienie „Córki fortuny”, bo jest to powrót do najlepszego okresu twórczości Isabel Allende. Warto przypomnieć sobie, jaką siłę narracji mają utwory chilijskiej pisarki, jaki ma ona wielki dar snucia zajmujących, angażujących i mądrych opowieści.
koniec
11 lipca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Duch czy Demiurg?
Sławomir Grabowski

23 X 2021

„Gnoza” Michała Cetnarowskiego nie rozczarowuje jako pełnoprawna powieść SF z trochę wyższej półki – może trochę epigońska, ale nadrabiająca ciekawym konceptem, choć dalekim od naukowej ortodoksji.

więcej »

PRL w kryminale: Striptizerka Mariola bez strusiego pióra
Sebastian Chosiński

22 X 2021

W „Damie ze strusim piórem” – kolejnej „powieści milicyjnej” Danuty Frey(-Majewskiej) opublikowanej w serii „Ewa wzywa 07…” – jest to wszystko, co decydowało o sensacyjności dzieła w drugiej połowie lat 80. XX wieku. Mamy więc zdradzającego męża i striptizerkę z „Kongresowej”, cenne dzieło sztuki i tajemniczą zbrodnię. A na finał szaleńczy pościg ulicami Warszawy.

więcej »

Mała Esensja: Pod opieką Matki Bożej Ostrobramskiej
Marcin Mroziuk

21 X 2021

W sercu tytułowej bohaterki książki Andrzeja Perepeczki na lata pozostała tęsknota za miastem, które dziewczynka musiała opuścić z powodu zmiany polskich granic. Podobnie było z jej krewnymi mieszkającymi na Wileńszczyźnie, a z lektury „Irenki” możemy się również dowiedzieć, w jaki sposób udało im się przetrwać aż cztery okupacje.

więcej »

Polecamy

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!

Stulecie Stanisława Lema:

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wszyscy jesteśmy migrantami
— Joanna Kapica-Curzytek

Komediodramatycznie…
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeśli nie harlequin, to co?
— Joanna Kapica-Curzytek

Nic, tylko siadać i czytać
— Joanna Kapica-Curzytek

Maya po przejściach
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Coś pozytywnego
— Joanna Kapica-Curzytek

Niebo będzie już inne
— Joanna Kapica-Curzytek

Człowiek
— Joanna Kapica-Curzytek

Naprawdę długo mieliśmy szczęście
— Joanna Kapica-Curzytek

Kwestia sposobu postrzegania
— Joanna Kapica-Curzytek

Niczym w zwierciadle
— Joanna Kapica-Curzytek

Przebić szklany sufit
— Joanna Kapica-Curzytek

Aby wysiłek przyniósł owoce
— Joanna Kapica-Curzytek

Ciesz się każdą chwilą
— Joanna Kapica-Curzytek

Pozostają tylko wspomnienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.