Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Balli Kaur Jaswal
‹Podróż życia sióstr Shergill›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodróż życia sióstr Shergill
Tytuł oryginalnyThe Unlikely Adventures of the Shergill Sisters
Data wydania12 sierpnia 2020
Autor
PrzekładGrażyna Woźniak
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8143-198-9
Format440s. 135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To, co najsmutniejsze
[Balli Kaur Jaswal „Podróż życia sióstr Shergill” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Podróż życia sióstr Shergill” to powieść o sile i przekleństwie tradycji.

Joanna Kapica-Curzytek

To, co najsmutniejsze
[Balli Kaur Jaswal „Podróż życia sióstr Shergill” - recenzja]

„Podróż życia sióstr Shergill” to powieść o sile i przekleństwie tradycji.

Balli Kaur Jaswal
‹Podróż życia sióstr Shergill›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodróż życia sióstr Shergill
Tytuł oryginalnyThe Unlikely Adventures of the Shergill Sisters
Data wydania12 sierpnia 2020
Autor
PrzekładGrażyna Woźniak
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8143-198-9
Format440s. 135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To druga już u nas książka australijskiej autorki Balli Kaur Jaswar. Jakiś czas temu ukazały się u nas „Pikantne historie dla pendżabskich wdów”, dotykające tematu obecności kobiet w przestrzeni publicznej – co stanowi jedną z najpoważniejszych różnic w modelu społeczeństw Zachodu i Wschodu.
Pisarka ponownie zgłębia środowisko imigrantów – sikhijskiej mniejszości zamieszkałej w Londynie. Jej głównymi bohaterkami są trzy urodzone już w Wielkiej Brytanii siostry: Shirina, Jezmeen i Rajni. Młode kobiety rodzinny Pendżab rodziców znają już tylko z ich opowiadań. Tylko najstarsza Rajni odwiedziła Indie jako nastolatka. Wszystkie identyfikują się z sikhijską kulturą tylko częściowo, to Wielka Brytania jest dla nich krajem ojczystym.
Trzy siostry nie są sobie szczególnie bliskie, niespecjalnie za sobą przepadają, poza tym każda z nich ma swoje własne problemy. Rajni ma kłopoty z dorastającym synem. Jezmeen jest aspirującą aktorką, choć ostatnio nieszczęśliwe zbiegi okoliczności sprawiły, że jej kariera – wszystko na to wskazuje – bezpowrotnie została zrujnowana. Shirina mieszka w Australii, dokąd wyjechała, by wziąć ślub: sporym zaskoczeniem dla wszystkich było to, że zdecydowała się zawrzeć aranżowane małżeństwo.
Rajni, Jezmeen i Shirina muszą jednak spełnić ostatnią wolę ich zmarłej matki: wybrać się wszystkie razem w podróż do Indii, odbyć opisane w ostatnim liście rytuały i rozsypać jej prochy we wskazanym miejscu. Wyprawa ma ściśle określony przez ich mamę program, chodzi o odwiedzenie miejsc ważnych dla ich tradycji i kultury.
Obrazy Indii są sugestywne, ciekawe i opisane nie bez poczucia humoru. Powieść ma zabarwienie komediowe, jest tu więc wiele opisów śmiesznych nieporozumień, bo w wielu sytuacjach widać, że Rajni, Jezmeen i Shirina, choć znają lokalny język, nie do końca potrafią odpowiednio się zachować. Jednakże te sceny nie do końca wyraźnie wybrzmiewają, autorka nie podkreśla w szczególny sposób kulturowych gaf ani różnic. Akcentuje raczej sytuacje pomiędzy siostrami: cicha rywalizacja, narzucanie własnego zdania, ale też i próby łagodzenia napięcia. Jednym z bohaterów drugoplanowych, ale w pewnym momencie kluczowych dla rozwoju akcji, jest Tom Hanks…
Wszystko to jest na swój sposób interesujące, ale nie do końca spełnia oczekiwania czytelnika, jest powtarzalne i po jakimś czasie, zbliżając się do końca, zaczynamy sobie zadawać pytanie: czy to już wszystko? W rozproszonych scenach pokazane są ostatnie dramatyczne chwile matki trzech kobiet, umierającej na raka, co dodaje powieści głębi, ale nadal budzi niedosyt.
Trochę więc szkoda, że w rzeczywistości książka nabiera pełni wyrazu dopiero niemal pod koniec. Tam, gdzie zaczynają się retrospekcje z wcześniejszego życia oraz z podróży nastoletniej Rajni z mamą do Pendżabu. Oraz w momencie, gdy dowiemy się, po co tak naprawdę jedna z sióstr pojechała do Indii. Zrozumiemy, że tradycja i świadomość własnych korzeni może dawać wielką siłę, ale może też być wielkim przekleństwem. Może stać się pułapką i czymś fatalnym szczególnie dla kobiet – ta perspektywa w „Podróży życia sióstr Shergill” wybrzmiewa mocno i wyraźnie. I nie chodzi tylko o to, jak trudno jest funkcjonować kobiecie na co dzień bez męskiej „opieki”, ale też jak wielu rzeczy nie może ona zrobić z obawy o to, „co ludzie powiedzą”. Przede wszystkim kobieta już od urodzenia jest kimś gorszym…
Przedstawiony w powieści dramat jednej z trzech głównych bohaterek – celowo pomijam nazwanie go po imieniu, aby nie zdradzać zbyt wiele z fabuły – należy do ważniejszych problemów społecznych w Indiach. Jeszcze bardziej wstrząsające jest to, że zostaje on przeniesiony i jest powielany wśród kolejnych pokoleń ludzi z tłem migracyjnym, nawet tych już urodzonych w krajach z zachodnią kulturą (jak Wielka Brytania czy Australia). Balli Kaur Jaswar daje głos kobietom zamkniętym w okowach tradycji „społeczeństwa równoległego”, funkcjonującego w kraju zamieszkania tylko fizycznie, ale nieprzyjmującego jego wartości i szczelnie się od nich odgradzającego. Dobrą stroną „Podróży sióstr Shergill” jest to, że nie ma tutaj suchej, niestrawnej publicystyki – wszystko pokazane jest przez pryzmat dramatów konkretnych osób. Jednak humor i zabawne sytuacje to tylko otoczka, w której kryje się to, co najsmutniejsze.
koniec
20 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 XI 2021

…to starożytna klątwa, której ofiarą padła autorka książki „Pani Kebab”. Możemy poznać zapiski pracującej w Leeds asystentki nauczyciela, czyli osoby pomagającej uczniom nieznającym języka angielskiego lub po prostu obarczonym różnymi deficytami.

więcej »

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
Miłosz Cybowski

24 XI 2021

Trzy historie i trzech bohaterów… wróć! Trzy historie i trójka postaci (bo „bohaterami” nie można ich nazwać) zaprezentowane w tomie pierwszym „Opowieści o Bauchelainie i Korbalu Broachu” to zebrane w jedną całość opowiadania, przed laty wydane w osobnych tomach. Dobrze się stało, że Wydawnictwo Mag zdecydowało się na ich wznowienie, choć książka pozostaje dziełem, które trafi wyłącznie do fanów prozy Stevena Eriksona.

więcej »

Krótko o książkach: Głównie dla specjalistów
Miłosz Cybowski

23 XI 2021

„Istota teorii względności” nie zalicza się do łatwych lektur. Pisząc na temat swoich odkryć, Albert Einstein zaledwie w niewielkim stopniu stara się je przedstawić w sposób przystępny dla nieobeznanego z fizyką i matematyką czytelnika.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Radosny seks i śmiertelna groza
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Mistrz przewrotnego humoru
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowa wielka powieść latynoamerykańska
— Joanna Kapica-Curzytek

Szukać należy sercem
— Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
— Joanna Kapica-Curzytek

Najmłodsze i najsłodsze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nikt nie dostrzega drzew
— Joanna Kapica-Curzytek

Osobność, samotność…
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwo w sekcji klarnetów
— Joanna Kapica-Curzytek

Chopin – globalny fenomen
— Joanna Kapica-Curzytek

Coś pozytywnego
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.