Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Kamila Tuszyńska
‹Narracja w powieści graficznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNarracja w powieści graficznej
Data wydania20 kwietnia 2016
Autor
Wydawca PWN
ISBN978-83-01-18552-7
Format450s. 165×235mm
Cena89,90
Gatuneknon-fiction, podręcznik / popularnonaukowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Opowiadanie o opowiadaniu
[Kamila Tuszyńska „Narracja w powieści graficznej” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej to świetne naukowe opracowanie narracji w komiksach, kierowane do odbiorców akademickich.

Aleksander Krukowski

Opowiadanie o opowiadaniu
[Kamila Tuszyńska „Narracja w powieści graficznej” - recenzja]

„Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej to świetne naukowe opracowanie narracji w komiksach, kierowane do odbiorców akademickich.

Kamila Tuszyńska
‹Narracja w powieści graficznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNarracja w powieści graficznej
Data wydania20 kwietnia 2016
Autor
Wydawca PWN
ISBN978-83-01-18552-7
Format450s. 165×235mm
Cena89,90
Gatuneknon-fiction, podręcznik / popularnonaukowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ostatnimi czasy coraz więcej dzieje się w polskich badaniach nad komiksem. To świetnie, ponieważ skorzystać na tym mogą wszyscy – i kolejni badacze, i twórcy komiksów, i wreszcie czytelnicy. Pierwsi: bo publikacje z zakresu (nazwijmy to tak) komiksologii dają im motywację do prowadzenia własnych badań oraz literaturę do bibliografii. Drudzy: bo mogą z większą świadomością wykorzystywać pewne środki wyrazu artystycznego. Trzeci: bo mają szansę na bardziej wnikliwą i bardziej krytyczną lekturę. Czy „Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej może przypaść do gustu przedstawicielom wszystkich tych grup?
Sytuacja taka byłaby idealna, ale w praktyce bardzo ciężko napisać książkę „dla każdego”. I choć „Narracja w powieści graficznej” jest z pewnością publikacją udaną i ważną, to wydaje się, że kierowaną do bardziej sprecyzowanego odbiorcy. Kamila Tuszyńska omawia w niej zagadnienie narracji w komiksie. Robi to, podążając za wyznacznikami naukowości: przedstawia przedmiot swoich rozważań, analizuje stan badań, dobiera metodologię, konstruuje terminologię, wreszcie dobiera i analizuje przykłady, na poparcie stawianych przez siebie tez. Wszystko to z naukową precyzją, z poszanowaniem dla tradycji, ale też z rzucaniem wyzwań utartym podejściom tam, gdzie wydaje się to potrzebne.
Zadanie, które postawiła przed sobą autorka, nie jest łatwe. Podstawowa trudność polega na tym, że Tuszyńska wikła się w dwa światy: narratologii oraz komiksologii. O ile narratologia jest dyscypliną mocno już ugruntowaną, o tyle wyrosła na gruncie literaturoznawczym i jej przeniesienie do komiksu, który jest wyraźnie innym medium, rodzi wiele trudności. Jednak autorka radzi sobie z nimi z podziwu godną determinacją. Obracając się w młodej jeszcze dyscyplinie nauki o komiksie, Tuszyńska wykazuje doskonałą orientację w temacie (jej bibliografia liczy blisko 400 pozycji!) i zadziwiającą wrażliwość na zależności i sprzeczności rodzące się w ramach nauki o komiksie. Radzi sobie, odrzucając koncepcje, które nie wytrzymują próby, a także przedstawiając alternatywne, autorskie modele teoretyczne.
Wszystko to sprawia, że „Narracja w powieści graficznej” staje się fascynującą przygodą intelektualną. Trzeba jednak zaznaczyć, że naukowa precyzja i skomplikowana terminologia utrudniają odbiór tej książki czytelnikowi niefachowemu. Tuszyńska nie wydaje się zainteresowana przybliżaniem omawianych przez siebie kwestii odbiorcy popularnemu, pisze wyraźnie z myślą o odbiorcach akademickich. Nie jest to wada, o ile nie oczekujemy popularnej wykładni trudnych zagadnień. To rozwiązanie – wierzę, że świadomie przyjęte – pozwala za to na bardziej wnikliwe analizy i głębsze rozważania metodologiczne. Mając na względzie, że „Narracja w powieści graficznej” to książka naukowa, trzeba przyznać, że w wyznaczonych sobie ramach Tuszyńska spisuje się świetnie, a jej publikacja jest wyczerpująca, interesująca i intelektualnie stymulująca.
Plusy:
  • wysokie zdyscyplinowanie naukowe
  • imponująca erudycja
  • autorskie modele rzucające wyzwanie dotychczasowym badaniom
  • praktyczne ilustracje teoretycznych rozważań
Minusy:
  • w zasadzie tylko dla akademickiego odbiorcy
  • książka zawiera 36 graficznych ilustracji (przy 400 stronach tekstu), warto byłoby wzbogacić ją o więcej
koniec
1 września 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zbrodnie w stylu retro: Wejść, ukraść, wyjść i… przeżyć
Sebastian Chosiński

27 I 2022

To nie jest najbardziej udana powieść Adama Nasielskiego, który w połowie lat 30. XX wieku stał się pisarzem rozchwytywanym do tego stopnia, że stać go było na to, aby zamieszkać w naddniestrzańskim kurorcie Zaleszczyki. Chcąc jednak osiągnąć mistrzostwo, trzeba najpierw być zdolnym czeladnikiem. „Fort grozy” – druga powieść przyszłego twórcy postaci Bernarda Żbika – jest właśnie dziełem prozaika, który dopiero poznaje arkana zawodu.

więcej »

Dwadzieścia jeden ról
Joanna Kapica-Curzytek

26 I 2022

Czy „Rewolucja niebieska. Powieść o Mikołaju Koperniku” jest rzeczywiście powieścią? Ten bez wątpienia pięknie napisany utwór sprawdziłby się o wiele lepiej jako esej biograficzny lub historyczny.

więcej »

Perły ze skazą: Sąd – sądem, ale sprawiedliwość…
Sebastian Chosiński

25 I 2022

Gdy odchodzi stary świat i rodzi się nowy, zawsze dochodzi do konfliktów – niekiedy politycznych, niekiedy etycznych. W „Sądzie” Władimira Tiendriakowa – niewielkiej powieści, którą można uznać za majstersztyk prozy psychologicznej – oba te aspekty wzajemnie się przenikają. I z tego powodu ze zdwojoną siłą uderzają w kręgosłup moralny starego myśliwego Siemiona Tietierina.

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Kropki i kreski
— Aleksander Krukowski

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Hot 31
— Aleksander Krukowski

Brazylijski Rozpruwacz
— Aleksander Krukowski

Rząd wie lepiej
— Aleksander Krukowski

Rozmywanie
— Aleksander Krukowski

Etyczny wymiar wymiarów równoległych
— Aleksander Krukowski

Narysuję ci bajkę
— Aleksander Krukowski

Kto ty jesteś?
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.