Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Robert A. Heinlein
‹Hiob›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHiob
Tytuł oryginalnyJob
Data wydania25 czerwca 2019
Autor
PrzekładMichał Jakuszewski
Wydawca Rebis
SeriaWehikuł Czasu
ISBN978-83-8062-223-4
Format456s. 135×215mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Przydługa klasyka
[Robert A. Heinlein „Hiob” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Robert A. Heinlein uznawany jest za klasyka sf. Kłopot w tym, że „Hiob. Komedia sprawiedliwości” nie zalicza się do jego najlepszych powieści – mimo nominacji do Hugo i Nebuli (i niewspomnianej na okładce nagrody Locusa).

Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Przydługa klasyka
[Robert A. Heinlein „Hiob” - recenzja]

Robert A. Heinlein uznawany jest za klasyka sf. Kłopot w tym, że „Hiob. Komedia sprawiedliwości” nie zalicza się do jego najlepszych powieści – mimo nominacji do Hugo i Nebuli (i niewspomnianej na okładce nagrody Locusa).

Robert A. Heinlein
‹Hiob›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHiob
Tytuł oryginalnyJob
Data wydania25 czerwca 2019
Autor
PrzekładMichał Jakuszewski
Wydawca Rebis
SeriaWehikuł Czasu
ISBN978-83-8062-223-4
Format456s. 135×215mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Hiob” to jedna z czterech pierwszych powieści wydanych przez Rebis w ramach serii „Wehikuł Czasu” i, podobnie jak „Aleja Potępienia”, książka, którą można sobie darować. Owszem, to nieco inny ciężar gatunkowy niż powieść Zelaznego, bo jak sam tytuł sugeruje, mamy tu do czynienia z wariacją na temat biblijnej historii Hioba. Ujęcie jej w ramy powieści sf samo w sobie stanowi ciekawy punkt wyjścia. Przez pierwsze rozdziały jesteśmy równie zdezorientowani jak sam bohater. Po przejściu przez ogień na jednej z polinezyjskich wysp, Alexander Hergensheimer odkrywa, że rzeczywistość wokół niego zaczyna się zmieniać. Raz za razem odnajduje się w coraz to innym świecie, zwykle bez grosza przy duszy i bez znajomości realiów. Wraz ze swoją ukochaną Margrethe stara się dotrzeć do rodzinnego Kansas w nadziei, że odnajdzie tam rozwiązanie zagadki.
Bardzo szybko jednak okazuje się, że prezentacja rozmaitych alternatywnych rzeczywistości pozbawiona jest większej głębi i autor nie poświęca im zbyt wiele miejsca. Równie szybko powtarzalność kolejnych scen i perypetii, z jakimi zmaga się główny bohater, zaczyna nużyć. Owszem, przez pewien czas można podejmować próby rozwikłania tej tajemnicy, ale sugestii co do tego, co się naprawdę z nim dzieje nie ma zbyt wielu.
Jedyną alternatywą, jaka nam pozostaje, to postrzegać „Hioba” nie jako przypowieść ubraną w szaty sf, ale jako błyskotliwie napisaną satyrę na amerykański ewangelicki protestantyzm. Główny bohater szczerze wierzy, że świat powstał sześć tysięcy lat temu, że zakończy się Apokalipsą i że tylko wybrani dostąpią zbawienia. I, napotykając na swojej drodze kolejne przeciwności, ani na chwilę nie traci swojej wiary w Boga. Powiedzmy to jednak wprost – jest to ten rodzaj satyry, który z pewnością lepiej dociera do amerykańskiego (czy przynajmniej anglojęzycznego) czytelnika. Jeśli dodać do tego inspirację powieścią „Jurgen, A Comedy of Justice” Jamesa Brancha Cabella, okazuje się „Hiob” książką mało uniwersalną.
koniec
28 października 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Urok małych książek: Sęp też człowiek
Wojciech Gołąbowski

27 XI 2021

Badacze uważają, że butlonosy nadają sobie imiona – określone dźwięki – i pamiętają o nich nawet po 20 latach rozłąki. Słonie urządzają pogrzeby zmarłym członkom stada, mają także swoje cmentarzyska, na które się udają, czując zbliżający się koniec. Czy tylko ludzie są obdarzeni inteligencją?

więcej »

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 XI 2021

…to starożytna klątwa, której ofiarą padła autorka książki „Pani Kebab”. Możemy poznać zapiski pracującej w Leeds asystentki nauczyciela, czyli osoby pomagającej uczniom nieznającym języka angielskiego lub po prostu obarczonym różnymi deficytami.

więcej »

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
Miłosz Cybowski

24 XI 2021

Trzy historie i trzech bohaterów… wróć! Trzy historie i trójka postaci (bo „bohaterami” nie można ich nazwać) zaprezentowane w tomie pierwszym „Opowieści o Bauchelainie i Korbalu Broachu” to zebrane w jedną całość opowiadania, przed laty wydane w osobnych tomach. Dobrze się stało, że Wydawnictwo Mag zdecydowało się na ich wznowienie, choć książka pozostaje dziełem, które trafi wyłącznie do fanów prozy Stevena Eriksona.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Obyś cudze dzieci uczył….
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Głównie dla specjalistów
— Miłosz Cybowski

Na dalekiej Sanocczyznie
— Miłosz Cybowski

Potrafił być irytujący
— Miłosz Cybowski

Miał umrzeć młodo…
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspomnienia pozostają?
— Beatrycze Nowicka

Kolejna hagiografia
— Miłosz Cybowski

Kto wygra?
— Miłosz Cybowski

Koty, słowa, literatura
— Miłosz Cybowski

Od ABBY do U2
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Luty 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Katarzyna Piekarz, Konrad Wągrowski

Wyobcowanie
— Jakub Gałka

Idiota z kosmosu
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
— Miłosz Cybowski

Sześć światów Hain: Świat szósty – dwugłos
— Miłosz Cybowski, Beatrycze Nowicka

Ten okrutny XX wiek: Zbrodnia bez kary
— Miłosz Cybowski

Do księgarni marsz: Listopad 2021
— Miłosz Cybowski, Sławomir Grabowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek

Hannibal ante portas
— Miłosz Cybowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Wszyscy jesteśmy neandertalczykami (w jakichś dwóch procentach)
— Miłosz Cybowski

Cudzego nie znacie: Krew ojców
— Miłosz Cybowski

Polowanie na czarownice
— Miłosz Cybowski

Do księgarni marsz: Październik 2021
— Miłosz Cybowski, Sławomir Grabowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.