Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Eka Kurniawan
‹Człowiek tygrys›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzłowiek tygrys
Tytuł oryginalnyLelaki Harimau
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJędrzej Polak
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06391-0
Format232s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena34,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie należy igrać z uczuciami
[Eka Kurniawan „Człowiek tygrys” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wprawdzie powieść Eki Kurniawana nie ma imponującej objętości (to raptem niecałe dwieście stron), ale mimo to „Człowiek tygrys” okazuje się lekturą, która potrafi zadziwić czytelników i wywrzeć na nich naprawdę mocne wrażenie.

Marcin Mroziuk

Nie należy igrać z uczuciami
[Eka Kurniawan „Człowiek tygrys” - recenzja]

Wprawdzie powieść Eki Kurniawana nie ma imponującej objętości (to raptem niecałe dwieście stron), ale mimo to „Człowiek tygrys” okazuje się lekturą, która potrafi zadziwić czytelników i wywrzeć na nich naprawdę mocne wrażenie.

Eka Kurniawan
‹Człowiek tygrys›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzłowiek tygrys
Tytuł oryginalnyLelaki Harimau
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJędrzej Polak
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06391-0
Format232s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena34,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Na początku dowiadujemy się, że w pewnym indonezyjskim miasteczku popełniono brutalne morderstwo. Sprawcą jest Margio, młody chłopak, który był powszechnienie lubiany i dotychczas nie miał żadnych zatargów z prawem. Ofiara to Anwar Sadat – miejscowy artysta i znany kobieciarz. Według znających ich ludzi wcześniej nic nie wskazywało na to, żeby między tymi dwoma istniał jakikolwiek konflikt, który mógłby doprowadzić do tak tragicznego finału. Nie ulega zaś wątpliwości, że Margio nie posłużył się żadnym narzędziem, a jedynie własnymi zębami rozerwał gardło Anwara i przegryzł tętnicę szyjną! Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że chłopak twierdzi, iż nie ponosi winy za ten czyn, gdyż ma w sobie tygrysa…
Wkrótce możemy się przekonać, że chociaż ten niesamowity wątek ma istotne znaczenie dla całej fabuły, to jednak uwagę czytelników przyciągają wydarzenia jak najbardziej realistyczne. Eka Kurniawan stopniowo odkrywa bowiem przed nami ciąg zdarzeń, który w końcu pchnął Margio do popełnienia okrutnej zbrodni. Z kart powieści wyłania się naprawdę przygnębiający obraz wcześniejszego życia głównego bohatera i jego rodziny. Nie chodzi nawet o to, że od lat doskwierała im bieda, a dom, w którym mieszkali, to tak naprawdę rudera, która nigdy nie doczekała się porządnego remontu. W końcu nawet ubodzy ludzie potrafią żyć szczęśliwie – ale tak nie było w tym przypadku, gdyż od razu spostrzegamy, jak bardzo toksyczne relacje łączyły rodziców Margio. Co gorsza, taka sytuacja ciągnęła się latami, począwszy od zaaranżowanego małżeństwa, a szansy na zmianę tego stanu rzeczy praktycznie nie było. Oczywiście nie pozostało to też bez wpływu na przeżycia i zachowanie głównego bohatera oraz jego siostry. Zanim jednak w końcu zrozumiemy motyw zbrodni popełnionej przez Margio, najpierw poznamy jeszcze jeden sekret tej rodziny.
Równolegle dowiadujemy się też więcej o Anwarze Sadacie, który był – przynajmniej na miejscowe warunki – dość zamożnym człowiekiem, co jednak nie przełożyło się na w pełni udane życie rodzinne. Okazuje się, że status społeczny zapewniała mu nie tyle sława lokalnego artysty, lecz majątek żony. Ona z kolei wolała nie wiedzieć o licznych skokach w bok męża, natomiast nie mogła się pogodzić z nagannym prowadzeniem się swych córek. W domu tym panowały więc zupełnie odmienne warunki niż w rodzinie Margio, ale można tutaj dostrzec równie skomplikowaną gmatwaninę niejednoznacznych uczuć.
Największą atrakcją „Człowieka tygrysa” tak naprawdę nie jest więc sama intryga kryminalna, lecz możliwość zagłębienia się przez czytelników w fascynujący świat myśli bohaterów i obserwowania namiętności nimi targających. Owszem, smaczku całej historii dodaje też miejscowy, indonezyjski koloryt, ale to co w niej najważniejsze ma charakter w pełni uniwersalny. I właśnie dlatego powieść Eki Kurniawana potrafi wywrzeć tak wielkie wrażenie.
koniec
7 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Polecamy

Pogrzeb pośród mgławic

Stulecie Stanisława Lema:

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Przekraczanie granic
— Marcin Mroziuk

Średniowieczna propaganda
— Marcin Mroziuk

Niezrealizowane marzenia cesarza i księcia
— Marcin Mroziuk

Coś więcej niż dźwięki
— Marcin Mroziuk

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Brune, gdzie jesteś?
— Marcin Mroziuk

Cisza przed burzą
— Marcin Mroziuk

Gdy tropikalny raj staje się piekłem na ziemi
— Marcin Mroziuk

Sojusz państwa i kościoła
— Marcin Mroziuk

Rodzinne tragedie
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.