Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Kazuo Ishiguro
‹Pogrzebany olbrzym›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPogrzebany olbrzym
Tytuł oryginalnyBuried Giant
Data wydania23 września 2015
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-468-5
Format448s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena42,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cud niepamięci
[Kazuo Ishiguro „Pogrzebany olbrzym” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pisząc pierwszą w swym dorobku powieść fantasy, Kazuo Ishiguro niewątpliwie zaskoczył zarówno krytyków literackich, jak i wielbicieli jego znakomitej, realistycznej prozy. Lektura „Pogrzebanego olbrzyma” wywołuje jednak ambiwalentne odczucia.

Marcin Mroziuk

Cud niepamięci
[Kazuo Ishiguro „Pogrzebany olbrzym” - recenzja]

Pisząc pierwszą w swym dorobku powieść fantasy, Kazuo Ishiguro niewątpliwie zaskoczył zarówno krytyków literackich, jak i wielbicieli jego znakomitej, realistycznej prozy. Lektura „Pogrzebanego olbrzyma” wywołuje jednak ambiwalentne odczucia.

Kazuo Ishiguro
‹Pogrzebany olbrzym›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPogrzebany olbrzym
Tytuł oryginalnyBuried Giant
Data wydania23 września 2015
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-468-5
Format448s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena42,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja najnowszej powieści Kazuo Ishiguro toczy się w Brytanii, jakiś czas po upadku państwa króla Artura, kiedy najwyraźniej nie wytworzył się jeszcze żaden nowy silny ośrodek władzy, a osady Brytów i Saksonów pokojowo istnieją obok siebie. Punktem wyjścia fabuły jest decyzja pary staruszków – Axla i Beatrice o wyruszeniu do wioski, w której mieszka ich syn. Nie byłoby w tym może niczego dziwnego, ale szybko możemy się przekonać, że nie mogą oni sobie dokładnie przypomnieć ani okoliczności, w których ich pierworodny opuścił rodzinne strony, ani nawet zdarzeń z niedalekiej przeszłości. Taka słaba pamięć mogłaby być oczywiście związana z zaawansowanym wiekiem głównych bohaterów, ale okazuje się, że podobne objawy takiej dziwnej amnezji wykazują niemal wszyscy mieszkający w tamtych stronach. Wszystko wskazuje zaś na to, że owa trapiąca całą społeczność trudność z przypomnieniem sobie zdarzeń z przeszłości jest efektem działania jakiejś magicznej siły. Wkrótce możemy się przekonać, że w przypadku Axla i Beatrice nie chodzi o zwykłą podróż do dawno niewidzianego syna, lecz mają oni do odegrania istotną rolę w wydarzeniach, które mogą zdjąć czar niepamięci nie tylko z nich samych, ale z całej tej krainy. Zarówno dla pary staruszków, jak i czytelników nie jest jednak wcale oczywiste, czy działania te przyniosą więcej pożytku, czy szkody…
W „Pogrzebanym olbrzymie” obserwujemy więc wyprawę bohaterów przemierzających krainę, w której widoczne są ślady oddziaływania potężnej magii oraz można spotkać nie tylko dawnego rycerza króla Artura, ale nawet prawdziwego smoka. Mimo to wydarzenia toczą się nie do końca zgodnie ze schematami fabularnymi typowymi dla fantasy. Oczywiście dla wielbicieli tego gatunku oczekujących nowych pomysłów powinno to być zaletą, problem tkwi jednak w tym, że koncepcja autora nie przełożyła się na rzeczywiście wciągającą akcję. Przynajmniej częściowo wynika to z faktu, że Axl i Beatrice są zbyt zagadkowymi osobowościami, a inne spotykane przez nich postacie – nawet rycerz Okrągłego Stołu sir Gawain – również nie budzą w nas jakichś żywszych uczuć. Efekt tego jest taki, że brakuje tutaj punktów zaczepienia do rozbudzenia ciekawości czytelników, którym trudno też naprawdę przejąć się losami tak enigmatycznych bohaterów. Tego mankamentu nie rekompensuje zaś niewątpliwie interesująca, metaforyczna wymowa tej opowieści, ponieważ zwyczajnie pozostajemy wobec niej obojętni. Wszystko to sprawia, że „Pogrzebany olbrzym” jest, niestety, niezbyt udaną wyprawą Kazuo Ishiguro do świata fantasy, która raczej nie zachwyci w pełni ani wielbicieli jego poprzednich książek, ani fanów tego gatunku.
koniec
26 stycznia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wyjątkowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Przekraczanie granic
— Marcin Mroziuk

Średniowieczna propaganda
— Marcin Mroziuk

Niezrealizowane marzenia cesarza i księcia
— Marcin Mroziuk

Coś więcej niż dźwięki
— Marcin Mroziuk

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Brune, gdzie jesteś?
— Marcin Mroziuk

Cisza przed burzą
— Marcin Mroziuk

Gdy tropikalny raj staje się piekłem na ziemi
— Marcin Mroziuk

Sojusz państwa i kościoła
— Marcin Mroziuk

Rodzinne tragedie
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.