Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Neal Stephenson
‹Żywe srebro›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻywe srebro
Tytuł oryginalnyQuicksilver
Data wydania23 maja 2014
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklCykl Barokowy
ISBN978-83-7480-428-8
Format1120s. 160×230mm; oprawa twarda
Cena69,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Barok w pigułce
[Neal Stephenson „Żywe srebro” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć ma w sobie nieco sensacji i przygody, pierwsza część „Cyklu barokowego” Neala Stephensona to przede wszystkim lektura dla ciekawych siedemnastowiecznego świata.

Kamil Armacki

Barok w pigułce
[Neal Stephenson „Żywe srebro” - recenzja]

Choć ma w sobie nieco sensacji i przygody, pierwsza część „Cyklu barokowego” Neala Stephensona to przede wszystkim lektura dla ciekawych siedemnastowiecznego świata.

Neal Stephenson
‹Żywe srebro›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻywe srebro
Tytuł oryginalnyQuicksilver
Data wydania23 maja 2014
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklCykl Barokowy
ISBN978-83-7480-428-8
Format1120s. 160×230mm; oprawa twarda
Cena69,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Żywe srebro” przenosi nas w burzliwe czasy baroku, kiedy obok wciąż silnego mistycyzmu i wpływowej teologii, umysły pokroju Newtona, Locke’a, czy Leibniza próbują przeforsować bardziej naukowe metody postrzegania rzeczywistości. A w każdym razie naukowe w ich mniemaniu, bo pierwsi naukowcy na kartach książki często bardziej przypominają szaleńców niż ludzi wiedzy, zaś na równi z prowadzeniem badań zajęci są kłótniami i wzajemnymi oskarżaniami o kradzież pomysłów.
Ich dzieje śledzimy ze wspomnień niejakiego Daniela Waterhouse’a, który w ciągu długiego życia objechał kawał świata, śledząc doniosłe odkrycia. Ponieważ jednak toczono wtedy nie tylko spory o rachunek różniczkowy, ale także krwawe wojny, losy mniej wykształconych i bardziej gwałtownych warstw społeczeństwa poznajemy dzięki przygodom Jacka Shaftoe’a, awanturnika i wagabundy. Na królewskie i książęce dwory zabiera nas za to trudniąca się szpiegostwem piękna Eliza, niedoszła turecka kurtyzana, uwolniona przez Shaftoe’a z haremu po bitwie pod Wiedniem. Szarżująca polska husaria i król Sobieski też zresztą pojawiają się w tej… powieści?
Cóż, chyba jednak nie w powieści. „Żywe srebro” bardziej niż beletrystykę przypomina lekko fabularyzowaną publikacje popularnonaukową. Wątek każdej z powyższych person jest przez autora instrumentalnie wykorzystywany jako pretekst do prezentacji kolejnych faktów z życia siedemnastowiecznego świata. Ich zakres jest szeroki jak biodra modelek z obrazów Rubensa – od filozoficznych podstaw rewolucji naukowej i wynalazków na miarę wahadłowych zegarów Huygensa, przez brytyjską politykę i szpiegostwo przemysłowe, po Noc Walpurgii na górze Brocken i techniki uśmiercania skazańców w londyńskich więzieniach. Stężenie informacji jest tak wysokie, że książka mogłaby śmiało posłużyć jako zastępnik niejednej lekcji historii, geografii, filozofii i jeszcze kilku dziedzin.
Niezbyt nadaje się za to na wzięcie do wakacyjnego plecaka – i to nie tylko ze względu na potężne rozmiary. Trudno autorowi zarzucać, że przesadził ze szczegółami, bo ten cykl chyba już w samych założeniach miał być rozpasany i przesadzony („Żywe srebro” to i tak dopiero pierwsza część…). Niemniej tom jest dość nierówny – dużą część całości Stephenson serwuje z wielką brawurą słowa i kontekstu, ale są też obszerne, jakby mniej dopracowane fragmenty, w których przepych baroku zamienia się w mdławe rokoko. Czytelnicy, którzy będą tu szukać wiedzy i informacji, pewnie autorowi te słabsze momenty wybaczą, ale pozostali mogą nie być tak wyrozumiali. Zwłaszcza, że winowajca nigdzie się nie spieszy i ciągle wikła w kolejne opisy i dygresje, a gdy już przechodzi dalej, to często niezgodnie z chronologią, przeskakując latami do tyłu i przodu.
Podobno kuchnia baroku charakteryzowała się zarówno obfitością jak i potężną dawką przypraw, serwując na bogatych stołach potrawy w rodzaju łabędzia nadziewanego cytrusami w goździkach i kminku. Danie właśnie tego typu przypomina „Żywe srebro”. Jest oryginalnie przyrządzone i elegancko podane, ale w niejedno podniebienie najzwyczajniej nie trafi.
koniec
1 sierpnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Niebezpieczne pragnienia
Marcin Mroziuk

24 V 2022

W „Poławiaczce pereł” młoda bohaterka podejmuje wyzwanie, któremu wcześniej nie podołało wielu dorosłych. Na czytelników czeka tutaj sporo emocji, gdyż będą jej towarzyszyć w wyprawie pełnej przygód i niebezpieczeństw. Mimo że to dopiero pierwsza część „Legendy o źrenicy oka” i nie wszystkie wątki zostają zamknięte, to historia opowiedziana przez Karin Erlandsson ma satysfakcjonujące zakończenie.

więcej »

Zawsze jest dobry moment na nowy początek
Joanna Kapica-Curzytek

23 V 2022

„Pewnej sierpniowej nocy” to przejmująca historia miłości, zdrady, zbrodni i straty. Oraz o tym, jak żyć z ich piętnem: przeczekać w samotności największy ból czy wybaczyć?

więcej »

Cień i Pazur: Czeladnik małodobry i jego miecz
Miłosz Cybowski

22 V 2022

„Cień kata” opisuje podróż zawartą między dwiema bramami: przy jednej z nich historia ma swój początek, przy drugiej - znajduje swój niespodziewany koniec. Gene Wolfe bawi się tutaj nie tylko fabułą powieści, ale także jej formą.

więcej »

Polecamy

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym

W podziemnym kręgu:

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Pan życia i śmierci
— Marcin Knyszyński

Jezus na miarę naszych czasów
— Marcin Knyszyński

Imitacje
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Read me?
— Daniel Markiewicz

Siła spokoju
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Teologia Matrixa
— Michał Foerster

Środek, co rumieńców nabiera
— Michał R. Wiśniewski

Zimny początek
— Eryk Remiezowicz

Rozszyfrować świat
— Eryk Remiezowicz

Techno-thriller
— Janusz A. Urbanowicz

Krótko o książkach: Marzec 2002
— Magda Fabrykowska, Wojciech Gołąbowski, Jarosław Loretz, Eryk Remiezowicz

Poradnik myślącego ekologa
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Zapomniany wędrowiec
— Kamil Armacki

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Na ubitej ziemi
— Kamil Armacki

Pieśń nad pieśniami
— Kamil Armacki

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Kill ’Em All
— Kamil Armacki

Tragedia maltańska
— Kamil Armacki

Trzeci Dumas
— Kamil Armacki

Drugie życie kota
— Kamil Armacki

Fantazja w elaboracie zamknięta
— Kamil Armacki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.