Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 września 2021
w Esensji w Esensjopedii

Diane Keaton
‹Wciąż od nowa›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWciąż od nowa
Tytuł oryginalnyThen Again
Data wydania7 listopada 2012
Autor
Wydawca Bukowy Las
ISBN978-83-624-7884-2
Format368s. oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pomiędzy „teraz” a „wtedy”
[Diane Keaton „Wciąż od nowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Amerykańska aktorka, znana między innymi z filmów Woody’ego Allena, opowiada o swoim życiu i rodzinie. Nie jest to klasyczna autobiografia, ale raczej książka z przemyśleniami o życiu i swoisty hołd złożony rodzicom, przede wszystkim matce. Książka jest też interesującą kroniką zmian obyczajowych w USA, które dokonały się na korzyść kobiet.

Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy „teraz” a „wtedy”
[Diane Keaton „Wciąż od nowa” - recenzja]

Amerykańska aktorka, znana między innymi z filmów Woody’ego Allena, opowiada o swoim życiu i rodzinie. Nie jest to klasyczna autobiografia, ale raczej książka z przemyśleniami o życiu i swoisty hołd złożony rodzicom, przede wszystkim matce. Książka jest też interesującą kroniką zmian obyczajowych w USA, które dokonały się na korzyść kobiet.

Diane Keaton
‹Wciąż od nowa›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWciąż od nowa
Tytuł oryginalnyThen Again
Data wydania7 listopada 2012
Autor
Wydawca Bukowy Las
ISBN978-83-624-7884-2
Format368s. oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Matka Diane Keaton, Dorothy, po swojej śmierci pozostawiła po sobie osiemdziesiąt pięć zeszytów swoich zapisków: dzienników, przemyśleń, listów do męża i swoich czworga dzieci. Pozostała – jak wiele kobiet tamtych czasów, których młodość przypadała na lata czterdzieste i pięćdziesiąte XX wieku – kobietą niespełnioną. Była gospodynią domową, choć przez całe życie marzyła o tym, by móc spełniać się artystycznie i intelektualnie. Swoje pasje i talenty rozwijała i pielęgnowała w ukryciu. Największym jej publicznym sukcesem było zdobycie tytułu najdoskonalszej gospodyni domowej. Jednak największą przyjemność Dorothy czerpała z pracy twórczej – robienia kolaży.
Ta książka jest zresztą do kolażu bardzo podobna. Diane Keaton przytacza fragmenty zapisków swojej matki, snując pomiędzy nimi także pełne dygresji opowieści o swoim własnym życiu. O dorastaniu w przeciętnej amerykańskiej rodzinie, wyborze zawodu aktorki, czemu rodzice specjalnie się nie sprzeciwiali. I o punkcie zwrotnym w jej karierze, jakim było poznanie Woody’ego Allena i role w jego filmach: w 1977 roku Diane otrzymała Oskara za rolę w jego obrazie „Annie Hall”. (Warto zwrócić uwagę, że prawdziwe nazwisko Diane Keaton to właśnie Hall).
Autobiografia nie jest jednak encyklopedycznym i chronologicznym opisem życia aktorki, ale koncentruje się bardziej na opisie emocji towarzyszących Diane na poszczególnych etapach kariery i życia prywatnego. Walorem tej książki jest to, że nie ma w niej skandalizujących i pikantnych szczegółów na temat związków z Allenem i jej późniejszą sympatią, Alem Pacino (poznanym na planie filmu „Ojciec chrzestny”). Diane i Woody Allen po rozstaniu nadal są w przyjaźni, ze strony Ala Pacino Diana doznała odrzucenia, bo nie potrafił odwzajemnić jej głębokiego uczucia. Jednak aktorka pisze o wszystkim (tak, jak i o innych jej sławnych znajomych) w sposób wyciszony i wyważony, bez plotek i złośliwości pod adresem środowiska aktorskiego, w którym się obraca.
Można odnieść wrażenie, że to jedna z tych książek, które mają nas przekonać, że sławni i bogaci mają dokładnie te same problemy, obawy, nadzieje i radości co inni ludzie. Diane dużo miejsca poświęca opisom bulimii, na którą cierpiała jako młoda osoba oraz emocjom, do tej pory towarzyszącym jej niskiemu poczuciu własnej wartości. To zaskakuje, bo przecież Keaton osiągnęła tak wiele w karierze filmowej jako aktorka i reżyserka. Diane mówi otwarcie, że nie ułożyła sobie życia osobistego – z jednym wyjątkiem, gdy wielkim, radosnym wydarzeniem w jej życiu było adoptowanie przez nią dwójki dzieci.
Na pierwszy plan wysuwa się jednak dialog Diane Keaton z zapiskami jej matki. Dzięki nim może odkryć o niej wiele nieznanych wcześniej faktów i potwierdzić ważne życiowe prawdy. Choć są one raczej z kręgu tych powszechnie znanych – mogą być dla czytelników źródłem siły i inspiracji do bardziej twórczego, świadomego życia. Dużo miejsca Diane Keaton poświęca chorobom i odchodzeniu obojga rodziców, najpierw ojca, później matki, cierpiącej na chorobę Alzheimera. Te fragmenty są, zwłaszcza pod koniec, może nieco zbyt ckliwe, ale być może dla aktorki było ważne to, aby przekazać innym, że niezależnie od sukcesów i sławy w życiu najbardziej liczy się miłość i bliscy ludzie.
Można po tę książkę sięgnąć z różnych powodów: gdy chcemy dowiedzieć się więcej o życiu znanej aktorki Diane Keaton albo gdy szukamy wsparcia w obliczu choroby i śmierci kogoś bliskiego. „Wciąż od nowa” jest też zapisem zmian w amerykańskiej kulturze i portretem dwóch pokoleń kobiet: Doroty Hall, matki Diane, dla której kariera zawodowa była poza zasięgiem i samej Diane, która mogła już dokonać wyboru zgodnie z własnymi zainteresowaniami. Książka jest udaną próbą zachowania w pamięci wspomnień z przeszłości. Jak pisze Diane Keaton: „teraz” już wkrótce stanie się „wtedy”. „Wtedy” nigdy nie stanie się „teraz”.
koniec
22 grudnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Brune, gdzie jesteś?
Marcin Mroziuk

16 IX 2021

W „Czerń nie zapomina” Agnieszka Hałas zdecydowała się na ciekawy, choć zarazem trochę ryzykowny zabieg, gdyż przez ponad połowę piątego tomu „Teatru węży” Krzyczący w Ciemności jest w ogóle nieobecny. Nie oznacza to jednak, że postać ta straciła na znaczeniu – jest wręcz przeciwnie, bo prawie wszyscy próbują właśnie ustalić miejsce pobytu tego wyjątkowego żmija.

więcej »

Krótko o książkach: Od ABBY do U2
Joanna Kapica-Curzytek

15 IX 2021

„Wielcy muzycy” to czwarta z cyklu publikacji poświęconych wybitnym postaciom ważnym w historii świata. Dostajemy tu zachwycająco opisaną historię muzyki rozrywkowej – i to nie tylko dla dzieci!

więcej »

Cisza przed burzą
Marcin Mroziuk

14 IX 2021

W „Królu Myszy” Zuzanna Orlińska zabiera młodych czytelników do Warszawy z początków XIX wieku, by mogli z wypiekami na twarzy obserwować niezwykłe przygody ich rówieśnika. Co istotne, dwunastoletni Marcin Zięba ma też okazję spotkać tam różne znane postacie historyczne, w tym również takie, o których pobycie w stolicy Polski obecnie mało kto pamięta.

więcej »

Polecamy

Jezus na miarę naszych czasów

W podziemnym kręgu:

Jezus na miarę naszych czasów
— Marcin Knyszyński

Imitacje
— Marcin Knyszyński

„Wolność”
— Marcin Knyszyński

Niektórzy po prostu chcą patrzeć, jak świat płonie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Klucz do bocznych drzwi
— Joanna Kapica-Curzytek

Zastanowić się nad sensem życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Podsumowanie…
— Joanna Kapica-Curzytek

Czy żyjemy „swoim” życiem?
— Joanna Kapica-Curzytek

Trochę jak Dziki Zachód, trochę jak Bieszczady
— Joanna Kapica-Curzytek

Świerczewski nie ma spokoju
— Joanna Kapica-Curzytek

Droga do Kalifornii
— Joanna Kapica-Curzytek

To tylko początek drogi
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak skrzypce
— Joanna Kapica-Curzytek

Wyrazisty aromat wina
— Joanna Kapica-Curzytek

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.