Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Carl Barks
‹Kaczogród. Carl Barks. Zagubieni w Andach›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKaczogród. Carl Barks. Zagubieni w Andach
Scenariusz
Data wydania1 grudnia 2020
RysunkiCarl Barks
PrzekładJacek Drewnowski, Marcin Mortka
Wydawca Egmont
CyklKaczogród
ISBN9788328198630
Format232s. 170x260mm
Cena69,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W poszukiwaniu ptaków składających kwadratowe jaja
[Carl Barks „Kaczogród. Carl Barks. Zagubieni w Andach” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zagubieni w Andach” to jeden z najsłynniejszych komiksów, jakie stworzył Carl Barks. Dlatego też fani kaczych opowieści z niecierpliwością czekali na album, w którym owa historia się ukaże. Ci, którzy wcześniej nie mieli okazji zapoznać się z tym dziełem, mogą teraz osobiście się przekonać, dlaczego wielu doszukuje się w nim inspiracji dla autora gry Minecraft.

Maciej Jasiński

W poszukiwaniu ptaków składających kwadratowe jaja
[Carl Barks „Kaczogród. Carl Barks. Zagubieni w Andach” - recenzja]

„Zagubieni w Andach” to jeden z najsłynniejszych komiksów, jakie stworzył Carl Barks. Dlatego też fani kaczych opowieści z niecierpliwością czekali na album, w którym owa historia się ukaże. Ci, którzy wcześniej nie mieli okazji zapoznać się z tym dziełem, mogą teraz osobiście się przekonać, dlaczego wielu doszukuje się w nim inspiracji dla autora gry Minecraft.

Carl Barks
‹Kaczogród. Carl Barks. Zagubieni w Andach›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKaczogród. Carl Barks. Zagubieni w Andach
Scenariusz
Data wydania1 grudnia 2020
RysunkiCarl Barks
PrzekładJacek Drewnowski, Marcin Mortka
Wydawca Egmont
CyklKaczogród
ISBN9788328198630
Format232s. 170x260mm
Cena69,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Poszukując źródeł koncepcji Carla Barksa trzeba się cofnąć do 1921 roku, gdy w prasie ukazywała się w odcinkach książka „The Cruise of the Kawa”, opowiadająca o podróżach niejakiego Waltera E. Traprocka po egzotycznych krainach. Ów Amerykanin miał trafić na archipelag, gdzie żyły ptaki składające kwadratowe jajka. Wszystkie te niesamowite podróże były oczywiście wymyślone, ale opisane na tyle dobrze, że wielu czytelników w to uwierzyło, także w rzekome zdjęcie owych jajek, przedstawiające tak naprawdę kości do gry. W komiksie „Zagubieni w Andach” takie kamienne kostki przypadkiem wpadają w ręce Donalda, który zostaje zatrudniony jako czwarty pomocnik w muzeum w Kaczogrodzie. Lecz gdy jedna z kostek spada i rozbija się, ze środka wypływa białko i żółtko. Efektem tego przypadkowego odkrycia jest wysłanie ekipy badawczej, w której skład wchodzą między innymi Donald oraz pomagający mu Hyzio, Dyzio i Zyzio. I to właśnie ta czwórka, wskutek choroby reszty członków wyprawy, rusza samotnie w góry, by po długiej podróży odkryć miasto zbudowane wyłącznie z kwadratów, którego mieszkańcy są nawet nieco kwadratowi.
Gdy się wraz z bohaterami przemierza ową zagubioną w Andach krainę, można faktycznie zauważyć wiele podobieństw do tego, co jest w grze Minecraft, co by mogło potwierdzać tezę, iż to lektura tego komiksu (lub kolejnych, przedstawiających powrót do tego świata), zainspirowała szwedzkiego programistę Markusa Perssona. To przede wszystkim jednak świetny komiks przygodowy, pełen akcji i humoru.
Podobnie jest też w kilku innych historiach z tego tomu. W „Kto podskoczy szeryfowi” Donald zostaje stróżem prawa na Dzikim Zachodzie i musi zająć się rozwikłaniem zagadki bydła znikającego z okolicznych farm. Choć może nieco irytować naiwność bohatera i jego łatwowierność, a samą zagadkę ze znakowaniem krów i koni czytelnik może rozwiązać niemal na początku opowieści, to mamy tu wiele zwrotów akcji i wyrazisty czarny charakter. Na nieco zbliżonym pomyśle oparł Barks również komiks „Zrobieni w konia”. Donald wraz Hyziem, Dyziem i Zyziem podczas wakacji zobowiązują się do przypilnowania rancza, ale zjawia się oszust, z którym będą musieli sobie poradzić.
Owa czwórka będzie musiała zmierzyć się z wiedźmą w świątecznej opowieści zatytułowanej „Złota choinka”, a także przetestować zabawki w fabryce należącej do Świętego Mikołaja. Natomiast w zwariowanym „Najgorszym koszmarze” Donald będzie musiał poradzić sobie z sennymi marami, które dopadają go ilekroć zamknie oczy. Zaś w opowieści „Super-Kuper” Donald przypadkiem zostanie prawdziwym komiksowym superbohaterem zdolnym do absolutnie niesamowitych czynów. I trzeba przyznać, że Barks doskonale nawiązał tu do postaci Supermana, obdarzając Donalda jego umiejętnościami i mocami.
Nie mogło zabraknąć również historii z udziałem Sknerusa. W „Polowaniu na lisa” wujaszek ma wobec krewnych pewne plany, lecz przekonuje się, że z pechem Donalda nie ma żartów. Natomiast w „Trudno przyszło, łatwo poszło”, Sknerus sam zadba o to, żeby przypadkiem szczęście nie uśmiechnęło się do jego krewniaka.
To oczywiście tylko kilka wybranych historii z tego zbioru, bo wypełnia go aż 15 dłuższych komiksów i osiem jednoplanszówek. Po raz kolejny można się przekonać, jak wiele różnorodnych pomysłów na swoje komiksy miał Barks i jak rozwijał swój warsztat oraz dopracowywał gagi. Szczególnie interesująca jest zmiana, jaką przechodzi postać Sknerusa. Od nieutrzymującego kontaktu z rodziną samotnika, przez kaczora, który nawet na krewnych potrafi zarobić, po dobrego wujaszka, który zabiera Donalda oraz Hyzia, Dyzia i Zyzia na każdą swoją szaloną wyprawę, jak to miało miejsce w następnych latach.
Trzeba przyznać, że ten rodzaj humoru jest ponadczasowy i wciąż te opowieści śmieszą. Są jednak w tym albumie i takie komiksy, które dla współczesnych dzieci mogą nie do końca być zrozumiałe, szczególnie w dobie nauki przez internet. Zwłaszcza historia „Strzeż się strażnika”, w której Donald zajmuje się łapaniem wagarowiczów i przewożeniem ich w samochodzie z klatką do szkoły. A że Hyziowi, Dyziowi i Zyziowi nie chce się chodzić na lekcje, to będzie musiał zająć się ich wytropieniem.
Tom „Zagubieni w Andach”, zawierający historie z lat 1948-49, to kolejna porcja świetnych komiksów, które stworzył Carl Barks. Dla fanów Kaczogrodu to album obowiązkowy ze względu na tytułową historię o poszukiwaniu ptaków znoszących kwadratowe jajka.
Plusy:
  • legendarna historia „Zagubieni w Andach”
  • ponadczasowy humor
  • Donald jako Superman
koniec
12 marca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie takie zombie straszne
Dagmara Trembicka-Brzozowska

7 VI 2023

Adam Murphy to dość znany brytyjski rysownik, którego kadry i stripy pojawiają się dość często na stronach agregujących „śmieszne obrazki”. W kwestii komiksów per se jego największym dziełem jest seria „Trupie gadki” (czy też w oryginale: „Corpse Talks”), w której prezentuje krótkie formy komediowo-historyczne.

więcej »

Młócka
Marcin Knyszyński

6 VI 2023

W dwudziestym pierwszym wieku uniwersum Marvela wstrząsane jest co chwila wielkimi wydarzeniami, „po których nic już nie będzie takie samo”. To powtarzające się, buńczuczne hasło nie niesie nigdy aż tyle prawdy, ile chcieliby twórcy (i pewnie czytelnicy), ale zawsze zmienia jakoś układ sił w uniwersum. Jest tak również w przypadku „Tajnej inwazji”.

więcej »

Zbrodnia nie popłaca
Maciej Jasiński

5 VI 2023

„O.K. Corral” oraz „Lucky Luke: Samotny jeździec” to komiksy stworzone kilka dekad po śmierci René Goscinnego, na podstawie scenariuszy innych autorów. Próbują oni korzystać z dorobku mistrza komiksowego humoru, ale czy udało im się choć w części mu dorównać?

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pech przestaje prześladować Donalda?
— Maciej Jasiński

Na podbój Złotego Globu!
— Maciej Jasiński

Kim jest wujek Sknerus?
— Maciej Jasiński

Kaczor na gorącym złotym dachu
— Maciej Jasiński

Kto jest najbogatszym kaczorem na świecie?
— Maciej Jasiński

Krótko o komiksach: Listopad 2004
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman

Kłopoty z samochodami
— Marcin Herman

Tegoż autora

Zbrodnia nie popłaca
— Maciej Jasiński

Gra tajemnic
— Maciej Jasiński

Zbuntowana piratka
— Maciej Jasiński

Album z przerwami na reklamę
— Maciej Jasiński

Nowy początek
— Maciej Jasiński

Jak odłamki granatu
— Maciej Jasiński

Tajemnice przeszłości
— Maciej Jasiński

Wesołe jest życie detektywki
— Maciej Jasiński

Demony podświadomości
— Maciej Jasiński

Pech przestaje prześladować Donalda?
— Maciej Jasiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.