Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 stycznia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn BRE #2

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #2: Ameryka Północna›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #2: Ameryka Północna
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2022
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN978-83-67270-12-0
Format208s. 240x320 mm
Cena110,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ameryka oczami Mistrza
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #2: Ameryka Północna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydaje się to wręcz nieprawdopodobne, ale tom drugi „Kolekcji Toppiego” z podtytułem „Ameryka Północna” jest jeszcze lepszy od poprzednika. Mimo, że mniej w nim elementów baśniowo-onirycznych, z których słynie styl Włocha.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ameryka oczami Mistrza
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #2: Ameryka Północna” - recenzja]

Wydaje się to wręcz nieprawdopodobne, ale tom drugi „Kolekcji Toppiego” z podtytułem „Ameryka Północna” jest jeszcze lepszy od poprzednika. Mimo, że mniej w nim elementów baśniowo-onirycznych, z których słynie styl Włocha.

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #2: Ameryka Północna›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #2: Ameryka Północna
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2022
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN978-83-67270-12-0
Format208s. 240x320 mm
Cena110,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Poprzednim razem penetrowaliśmy „Magiczne światy”, w których rzeczywistość mocno mieszała się z elementami nadprzyrodzonymi. Prezentowany przez Sergia Toppiego styl rysowania wydaje się być stworzony by opowiadać tego typu historie. Ten włoski rysownik-samouk, nie jest mistrzem konsekwencji. Obok zaskakująco szczegółowych i realistycznych kadrów potrafi zamieścić rysunki mocno przesadzone, w których proporcje wydają się nie odgrywać żadnej roli. A jednak wszystko to posiada niezwykły magnetyzm, który w połączeniu z autorskimi scenariuszami, sprawia, że o tych krótkich, zazwyczaj kilkustronicowych komiksach, można mówić jako o dziełach skończonych.
Zgodnie z tytułem, tematem przewodnim drugiego tomu antologii zbierającej dzieła mistrza jest Ameryka Północna. Z naciskiem na okres pionierów i walki z Indianami. Myliłby się jednak ten, kto spodziewałby się odnaleźć tu klimat klasycznego westernu. Nic z tych rzeczy. Choć są rewolwerowcy, Czerwonoskórzy i poszukiwanie złota, to jednak daleko temu do romantycznej przygody, zaś kolejni bohaterowie nie mają w sobie nic ze szlachetności Johna Wayne′a.
Dziki zachód Toppiego zasiedlają wszelkiej maści oszuści („W odwiedzinach u Johna Coltera”), mordercy („Katana”), zbiry („Raz jeden w życiu”) i szaleńcy („Admirał w stanie spoczynku”). A nawet jeśli trafi się ktoś w miarę pozytywny, to jest upodlony do granic możliwości („Pasja życia”). Odarcie świata rewolwerowców z wszelkiego romantyzmu jest tu tak duże, że „Bez przebaczenia” Clinta Eastwooda może się schować. Aczkolwiek należy zaznaczyć, że Toppi wierzy w karmę, ponieważ większość opowieści niesie w sobie mały promyczek nadziei, świadczący o tym, że złych ludzi prędzej, czy później spotka zasłużona kara.
Autor wyraźnie staje także po stronie rdzennych mieszkańców Ameryki, którzy wciąż są jeszcze dumną potęgą, ale przeczuwają, że ich świat się kończy. Widać to chociażby w epizodzie „Odpowiedzcie mi na pytanie”, gdzie Indianie ratują poszukiwacza złota, ale ich warunkiem jest, by porzucił to, co znalazł i wyjechał. Boją się bowiem, że wieść o bogactwach regionu sprawi, iż do ich krainy przybędzie więcej białych. Z drugiej strony są też fragmenty poświęcone wyłącznie Indianom („Póki żyć będziesz”, „Little Big Horn 1875”). Toppi umiejętnie miesza w nich surową rzeczywistość ze światem duchów, pozostawiając jednak sporo miejsca do indywidualnej interpretacji.
Między tymi rozdziałami upchnięto jedno opowiadanie, które nie pasuje klimatem do reszty. Chodzi o „Naugatuck 1757”. Po pierwsze, rozgrywa się wcześniej od innych, a po drugie dotyczy szkockiego regimentu stacjonującego w tytułowym forcie. Co, jak co, ale dudy i niesnaski klanów niezbyt kojarzą się ze Stanami Zjednoczonymi (co nie znaczy, że ich nie było).
Na koniec dostaliśmy dwa rozdziały, których akcja rozgrywa się w XX wieku („Dziedzic” i „Blues”). Oba dotyczą muzyki i najuboższych mieszkańców społeczności Czarnych. Tu element magiczny wysuwa się na pierwszy plan. Tak bardzo, że spokojnie można było umieścić je w poprzednim albumie. Zupełnie to jednak nie przeszkadza i pasuje do całości. Ponadto Afroamerykanina z saksofonem łatwiej skojarzyć z USA, niż gości w kiltach.
O rysunkach Toppiego nie sposób opowiedzieć. Stanowią one tak specyficzną kategorię sztuki wizualnej, że to trzeba samemu zobaczyć. Najbardziej w tym wszystkim fascynuje mnie to, że obok hiperrealistycznych ujęć, które wyglądają niczym fotografie, trafiają się dziwaczne kiksy, jak kadr z mężczyzną zanurzającym rękę w wodzie, przy czym owa ręka jest chyba dłuższa od reszty ciała. Nie zmienia to faktu, że i tak mamy do czynienia z prawdziwą ucztą dla oczu, przez co lektura znacznie się wydłuża, ponieważ po stronach nie da się po prostu przebiec wzrokiem. Trzeba je kontemplować. Dodam też, że otrzymaliśmy małą niespodziankę, a mianowicie jeden epizod w kolorze.
Jeśli zatem do tej pory ktoś nie był do końca przekonany, czy Toppi wielkim artystą był, drugi tom „Kolekcji” powinien tę sprawę rozstrzygnąć. Otrzymujemy w nim mistrzowską kreskę (pomimo kilku wpadek) i ciekawe, niestandardowe scenariusze, zmuszające do refleksji. Nawet jeśli niektóre wydają się stosunkowo błahe. Chyba właśnie trafiłem na mojego faworyta w kategorii „komiks roku”.
koniec
14 listopada 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Marilyn Monroe, Jaś Sobieski i inni
Marcin Osuch

31 I 2023

Egmont sukcesywnie przypomina nam klasykę polskich komiksów. Były trzy antologie Relaksu, była antologia komiksów narysowanych przez Zbigniewa Kasprzaka oraz kolejna, tych, które wyszły spod ręki Waldemara Andrzejewskiego. Najnowsza pozycja to kolejny zbiór prac narysowanych przez Zbigniewa Kasprzaka.

więcej »

Wariactwo jakieś
Marcin Knyszyński

30 I 2023

Trzeci tom „Deadpool Classic” powinni czytać tyko ci zaznajomieni z dwoma poprzednimi. Jestem wręcz przekonany, że w podobnym tonie będę mógł rozpocząć recenzję każdego kolejnego albumu – tak bardzo charakterystyczny i wymagający czytelniczej świadomości jest to komiks.

więcej »

Powieść, komiks, serial, film
Agata Korbik

29 I 2023

Pierwotną formą serii „Tensei Shitara Slime Datta Ken” (przez nasze rodzime wydawnictwo tytuł ten przetłumaczony został na „Odrodzony jako galareta”), autorstwa Fuse, jest powieść publikowana w internecie pojedynczymi rozdziałami, których liczba stopniowo się zwiększała na przestrzeni trzech lat.

więcej »

Polecamy

Suprawielki pantechnobarok

Niekoniecznie jasno pisane:

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Więksi niż życie
— Marcin Knyszyński

Na pradawne zastępy Hoggotha!
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przełamując kadry
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Klękajcie, narody!
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Piekielnie słabo
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

30 najlepszych płyt 2022 roku (wydanie subiektywne)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie taki Conan, jak go tu malują
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Krew bizonów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ile waży Hulk trojański?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Syndrom wypalenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nemo była kobietą!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W grocie króla trolli
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pożegnanie króla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan made in China
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.