Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Roland Boschi, Wesley Craig, Wes Craig, Eric Powell, Rick Remender
‹Szumowina #1: Cocainefinger›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzumowina #1: Cocainefinger
Scenariusz
Data wydania7 lutego 2022
RysunkiRoland Boschi, Eric Powell, Wesley Craig
PrzekładPaweł Bulski
Wydawca Non Stop Comics
CyklSzumowina
ISBN9788382302608
Format148s. 170x260 mm
Cena51,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co za degenerat!
[Roland Boschi, Wesley Craig, Wes Craig, Eric Powell, Rick Remender „Szumowina #1: Cocainefinger” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Szumowina” – niezły tytuł serii, naprawdę. Pierwszy zbiorczy tom przypomina i uzasadnia nam jego znaczenie nieustannie i trochę przesadnie – tak jakbyśmy mieli szansę choćby na chwilę o nim zapomnieć. Oto Rick Remender w dobrej, choć nie najlepszej, formie.

Marcin Knyszyński

Co za degenerat!
[Roland Boschi, Wesley Craig, Wes Craig, Eric Powell, Rick Remender „Szumowina #1: Cocainefinger” - recenzja]

„Szumowina” – niezły tytuł serii, naprawdę. Pierwszy zbiorczy tom przypomina i uzasadnia nam jego znaczenie nieustannie i trochę przesadnie – tak jakbyśmy mieli szansę choćby na chwilę o nim zapomnieć. Oto Rick Remender w dobrej, choć nie najlepszej, formie.

Roland Boschi, Wesley Craig, Wes Craig, Eric Powell, Rick Remender
‹Szumowina #1: Cocainefinger›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzumowina #1: Cocainefinger
Scenariusz
Data wydania7 lutego 2022
RysunkiRoland Boschi, Eric Powell, Wesley Craig
PrzekładPaweł Bulski
Wydawca Non Stop Comics
CyklSzumowina
ISBN9788382302608
Format148s. 170x260 mm
Cena51,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Poznajcie relikt zapomnianej epoki, ucieleśnienie dawno przebrzmiałej idei – sex, drugs, rock’n’roll. Niepowtarzalny, wyjątkowy, obleśny półanalfabeta bez podstawówki. Ćpun i przegryw. Ale nie uprzedzajmy faktów” – tak zaczyna się pierwszy odcinek nowego komiksu autora, znanego w Polsce z takich serii jak „Deadly Class”, „Death or Glory”, „Tokyo Ghost” i „Fear Agent”. Te niezbyt miłe epitety Remender kieruje w stronę głównego bohatera – Erniego Raya Clementine’a, narkomana, byłego członka gangu motocyklowego, degenerata z ciałem niszczonym sukcesywnie zbyt swobodnym stylem życia i funkcjonującym teraz tylko od jednej dawki heroiny do drugiej.
Traf chciał, że Ernie, półprzytomny i sfajdany w gacie, w pościgu za upuszczoną strzykawką, trafia do ciemnego zaułka, gdzie odbywa się walka dwóch potężnych agentów wrogich sobie sił – stawką jest porcja specjalnego specyfiku z potężną dawką nanotechnologii. I to właśnie ją przypadkowo zażywa Ernie, zdobywając niezwykłe moce – zostaje potem zwerbowany do ściśle tajnej organizacji, mającej na celu ochronę ludzkości. Jej członkowie są przerażeni bowiem „losy świata spoczywają teraz w ręku największej szumowiny, jaka po nim chodzi”.
Przeciwnikiem szumowiny i jego mocodawców jest groteskowa, lekko zalatująca Jamesem Bondem, organizacja „Scorpionus” (nie mylić, jak to zrobił Ernie, ze „Scorpions”!), czyli banda stereotypowych, białych, cisgenderowych, ultranacjonalistów, reagujących ostro na niezbyt zgodnie z ich linią ideologiczną, globalne zmiany we współczesnym świecie. Remender serwuje czytelnikom dynamiczną, szpiegowską opowieść, w której siły bliżej nieokreślonej „Matki Ziemi” stawiają czoła „Scorpionusowi” – można by się spodziewać, pochwały lewicowej wizji świata, skoro „tymi złymi” są skrajnie konserwatywni prawicowcy, chcący „zamienić świat w wyidealizowane, amerykańskie lata pięćdziesiąte”, prawda?
No, niekoniecznie. Głównym bohaterem, przypomnijmy, jest szumowina. Co to za oblech i degenerat! Nigdy nie podejmuje żadnych poważnych decyzji, nie dokonuje wyborów, zawsze idzie po linii najmniejszego oporu. Usprawiedliwia się tak: „Ludzką naturą jest wszystko, co robimy, kiedy nie osądzają nas świętoszkowaci sztywniacy”. Ernie (Remender) obraża wszystkich – jest pijakiem, mizoginem, szowinistą, seksistą, rasistą, ćpunem, kłamcą, złodziejem, nieukiem, tchórzem i toksycznym facetem. Szczytem jego marzeń jest zdobycie mitycznej walizki Huntera S. Thompsona, wypełnionej po brzegi najróżniejszymi dragami i penetracja wszelkich otworów, które wykazują jakiekolwiek oznaki życia. Mamy do czynienia z absurdalną, potworną karykaturą Jeffreya „The Dude’a” Lebowskiego, od którego zależy teraz ocalenie świata przed równie groteskową i przegiętą organizacją życzącą śmierci wszelkim lemingom, śnieżynkom, politycznie poprawnym słabeuszom szkalującym białych heteryków.
Jakiekolwiek wnioski lub polityczne przesłanie, które mogłoby się kryć gdzieś między wierszami „Szumowiny”, ginie w kakofonii średnich, obleśnych, kloacznych i monotematycznych żartów oraz tanich prób szokowania czytelnika. Za dużo tego – nawet Garth Ennis znał granice, za którą dobry żart zamieniał się w ciężkostrawny suchar. Remender zdaje się jej nie dostrzegać – zdaje się, że jego celem było zaprezentowanie całego arsenału kontrowersyjnych pomysłów i niepohamowanego grania na stereotypach, zamiast rzeczowe opowiedzenie się po którejkolwiek stronie konfliktu. Krążymy ciągle koło seksu, dragów, alkoholu, seksu, odchodów, wymiotów, seksu i wszelkich sprośności, że cała fabuła traci jakąkolwiek wiarygodność i – co gorsza – sens. Remender za wszelką cenę chce nas przekonać, że Ernie to szumowina wśród szumowin. Może dlatego, że tylko rysownik pierwszego tomu, Lewis Larosa, pokazał to w bardzo dosadny sposób, a każdy kolejny grafik był dość oszczędny w środkach.
Głównym założeniem „Szumowiny” (to nasz główny bohater, mam nadzieję, że pamiętacie) było to, że każdy kolejny odcinek rysował będzie kto inny. Ton nadał właśnie, znakomity pod każdym względem i „dosadny graficznie”, Lewis Larosa. Reszta trzyma się narzuconego standardu, ale nie rysuje Erniego w sposób jakoś szczególnie odstręczający – może dlatego Remender tak bardzo wychodzi z siebie? „Szumowina” nie jest najlepszym komiksem autora „Deadly Class”, nie jest też specjalnie odkrywczy ani rewolucyjny. Momentami nawet trochę męczący. Ale całkiem zły nie jest – dajcie szansę największemu wykolejeńcowi, jakiego Non Stop Comics sprowadziło do Polski i przekonajcie się sami.
koniec
4 kwietnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten cwany rysownik!
Dagmara Trembicka-Brzozowska

30 VI 2022

Historia opowiedziana przez Franka Millera jest u swej podstawy bardzo prosta - ale metoda narracji, to, co dzieje się w kadrach, to zupełnie inna bajka, dzięki której cykl "Sin City" zyskał stałe miejsce w komiksowym panteonie.

więcej »

Historia w obrazkach: Zaskakująco dobrze
Dagmara Trembicka-Brzozowska

29 VI 2022

Opowieść o trwającym 9 lat pontyfikacie papieża Klemensa V to najciekawsza część serii "Papieże w historii".

więcej »

Stary, dobry (?) „Storm”
Michał Misztal

28 VI 2022

Ze „Stormem” przez cały czas wygląda to tak, że czytam kolejne tomy i mam po lekturze jakieś przemyślenia, po czym sprawdzam swoje recenzje wcześniejszych albumów tego cyklu i widzę, że owe przemyślenia właściwie nie ulegają zmianie. Czyli co, historie „Żyjąca planeta” i „Vandaal Niszczyciel” to wciąż stary, dobry „Storm"? Tak – ale czy to dobrze?

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

W śniegach mroźnej północy
— Maciej Jasiński

W stylu Franka Millera
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uwolnić się od nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

W środku dusznej atmosfery
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kropka nad i
— Marcin Knyszyński

Powrót do domu
— Marcin Knyszyński

Rockabilly, metal i RPG
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Młot Grzmotu
— Paweł Ciołkiewicz

Zaglądam w swe serce i widzę Cymerię
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To nie jest kraj dla starego Punishera
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Tyrada antyludzka
— Marcin Knyszyński

Syndrom gotującej się żaby
— Marcin Knyszyński

Z literatury do komiksu
— Marcin Knyszyński

Skoki w bok
— Marcin Knyszyński

Odliczanie do końca epoki
— Marcin Knyszyński

Inna Harley, inny Joker
— Marcin Knyszyński

Kluczowe momenty
— Marcin Knyszyński

Tutaj nie słyszę ich krzyków
— Marcin Knyszyński

Trzeba zajrzeć tu i tam i dowalić tym i tamtym
— Marcin Knyszyński

Bat-Man nie Batman
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.