Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1999–2000
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2021
RysunkiCharles M. Schulz
PrzekładMichał Rusinek
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310136077
Format344s. 210 x 165mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Koniec, po prostu
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To jest wyjątkowy album „Fistaszków zebranych”. Nie tylko dlatego, że ostatni i nie tylko dlatego, że zawiera ostatni pasek narysowany przez Charlesa M. Schultza.

Marcin Osuch

Koniec, po prostu
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000” - recenzja]

To jest wyjątkowy album „Fistaszków zebranych”. Nie tylko dlatego, że ostatni i nie tylko dlatego, że zawiera ostatni pasek narysowany przez Charlesa M. Schultza.

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1999–2000
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2021
RysunkiCharles M. Schulz
PrzekładMichał Rusinek
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310136077
Format344s. 210 x 165mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rysownik zmarł 12 lutego 2000 roku, a ostatni pasek z Charliem Brownem, Snoopym i resztą ukazał się następnego dnia w ponad 2600 gazetach w 75 krajach. Chyba trudno byłoby znaleźć autora bardziej identyfikowanego ze swoimi bohaterami niż właśnie Schultz. Poprzednie albumy obejmowały równo po dwa roczniki pasków „Fistaszków”, ta odsłona stanowi swoistą klamrę spinającą twórczość ponad pół wieku twórczości autora. Po ostatnich paskach klasycznych „Fistaszków” czytelnik otrzymuje dwustronicowy tekst Gary’ego Grotha, opisujący początki kariery Schultza. Dowiadujemy się z niego, z jakimi gazetami współpracował i jakie serie tworzył. Kluczowy stał się cykl „Li’l Folks”, bo to w nim po raz pierwszy pojawiły się postacie, które później na stałe weszły do uniwersum „Fistaszków”.
A sam komiks? Rewelacyjny jak zawsze. Mowa oczywiście o części współczesnej, tej rysowanej w latach 1999-2000, bo „Li’l Folks”, trącące lekko myszką, należy traktować jako historyczną ciekawostkę. Znajdziemy tutaj praktycznie wszystkie znane nam motywy, takie jak rozgrywki baseballowe drużyny Charliego Browna, perypetie szkolne Sierżant Patty, czy też „kaktusowe” dysputy Spike’a. Co ciekawe, as lotnictwa z czasów pierwszej wojny światowej występuje tylko raz, ale za to w niezwykle dramatycznej scenie podniebnej potyczki z Czerwonym Baronem. Potyczka ta kończy się całkowitym zniszczeniem budy, znaczy się, samolotu asa. Wprowadził za to Schultz pasek z wątkiem kinowym (według mnie nowość), w którym na jednym długim kadrze kilka postaci rzuca swój komentarz na temat właśnie zakończonego seansu. I chyba po raz pierwszy umieścił przedmiot, który umożliwia przypisanie paska do konkretnej epoki. A jest to telefon komórkowy.
W przypadku ostatniego albumu „Fistaszków” szczególnie polecam lekturę wstępu. Wprowadzenia są znakiem szczególnym tej serii, tak w wydaniu oryginalnym, jak i polskim. Uważam, że bardzo dobrą była decyzja, aby nie tłumaczyć oryginału, ale zastąpić go tekstem polskiego autora, dziennikarza, badacza kultury, komiksiarza. Niezależnie od tego, że wstępny te nie zawsze trzymały równy poziom, takie podejście pozwalało na osadzenie tych „gigantów” światowej popkultury na naszym, komiksowym podwórku. Tym razem mamy do czynienia z jednym z najciekawszych tekstów, którego autorką jest Anna Garbal, redaktorka prowadząca polskie wydanie „Fistaszków”. Jako czytelnicy czasem zapominamy, że za wydawaniem komiksów stoją konkretni ludzie. A wydawanie kultowej serii, jaką są „Fistaszki”, to olbrzymi projekt rozłożony na lata. Anna Garbal uchyla nam drzwi do wydawniczej kuchni, która umożliwiła nam poznanie całość twórczości Schultza.
koniec
18 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięta w opowieści
Agata Włodarczyk

29 III 2023

Dzieci wychowywane w ośrodku badawczym, poddawane nieludzkim eksperymentom, obdarzone niewyobrażalnymi mocami – co się stanie, gdy uciekną? Co się stanie, gdy jedno z nich zostanie poddane takim manipulacjom, że straci poczucie rzeczywistości?

więcej »

Demony i halucynogenne grzybki
Sebastian Chosiński

27 III 2023

Całkiem możliwe, że kolejne zeszyty specjalne „Wydziału 7” będą już zawsze ukazywać się po pięciu regularnych odcinkach serii: „Helena” ujrzała światło dzienne po piątej „Dobranocce”, natomiast „Import eksport” pojawia się po dziesiątych „Wilkach”. Tym razem Tomasz Kontny stworzył zbiór krótkich i bardzo różnorodnych – w treści i formie – historii, których wspólnym mianownikiem są członkowie tytułowego Wydziału 7 SB.

więcej »

Pół na pół
Dagmara Trembicka-Brzozowska

26 III 2023

Ten komiks można by zrecenzować tak naprawdę dwukrotnie – negatywnie przez pierwszą część albumu i pozytywnie przez drugą.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.