Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Geof Darrow
‹Kowboj z Szaolin: Pierwsza Podróż›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza Podróż
Tytuł oryginalnyThe Shaolin Cowboy
Scenariusz
Data wydania5 lipca 2021
RysunkiGeof Darrow
PrzekładMarceli Szpak
Wydawca KBOOM
CyklKowboj z Szaolin
ISBN978-83-958675-9-0
Format200s. 196×295mm
Cena99,—
Gatunekfantasy, fikcja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kadry totalne
[Geof Darrow „Kowboj z Szaolin: Pierwsza Podróż” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Gdzieś w samym środku niczego, przedprzedwczoraj albo jakiś tydzień przed jutrem…” – tak oto zaczyna się „Kowboj z Szaolin”, jeden z najdziwniejszych i najoryginalniejszych komiksów wydanych w Polsce tego roku. Tekst ten ilustrowany jest całostronicowym kadrem z krajobrazem pustyni (ale takiej w stylu Kolorado a nie Sahary). Ale to nie jest taki kadr jakich wiele – gwarantuję, że osoby nieświadome z czym mają do czynienia, będą oniemiałe. Ale po kolei.

Marcin Knyszyński

Kadry totalne
[Geof Darrow „Kowboj z Szaolin: Pierwsza Podróż” - recenzja]

„Gdzieś w samym środku niczego, przedprzedwczoraj albo jakiś tydzień przed jutrem…” – tak oto zaczyna się „Kowboj z Szaolin”, jeden z najdziwniejszych i najoryginalniejszych komiksów wydanych w Polsce tego roku. Tekst ten ilustrowany jest całostronicowym kadrem z krajobrazem pustyni (ale takiej w stylu Kolorado a nie Sahary). Ale to nie jest taki kadr jakich wiele – gwarantuję, że osoby nieświadome z czym mają do czynienia, będą oniemiałe. Ale po kolei.

Geof Darrow
‹Kowboj z Szaolin: Pierwsza Podróż›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza Podróż
Tytuł oryginalnyThe Shaolin Cowboy
Scenariusz
Data wydania5 lipca 2021
RysunkiGeof Darrow
PrzekładMarceli Szpak
Wydawca KBOOM
CyklKowboj z Szaolin
ISBN978-83-958675-9-0
Format200s. 196×295mm
Cena99,—
Gatunekfantasy, fikcja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O czym to jest? Właściwie nie wiadomo. Przez nienazwaną pustynię, położoną nie wiadomo gdzie, podróżuje bezimienny mnich, wyrzucony z (dokładnie nie wiadomo za co) klasztoru Szaolin. Za towarzysza ma za to gadającego, przemądrzałego osła, wiernego fana Roberta Mitchuma i domorosłego filozofa – sam nie mówi prawie wcale. Cała treść komiksu to po prostu podróż mnicha na ośle wprost przed siebie i ciąg krwawych i skrajnie absurdalnych pojedynków. Jakiś gadający krab chce się na nim zemścić za zjedzenie narzeczonej, spod ziemi wyskakują dziwne, rymujące demony, z których jeden nie spocznie, póki nie zabije naszego bohatera, a na koniec i tak trafia on do brzucha jakiegoś gargantuicznego behemota, gdzie nadal, bez ustanku, walczy o przetrwanie przy użyciu np. dwóch pił motorowych przyczepionych do kija (służą też mu jako wiosła podczas podróży przez układ trawienny na brzuchu zdechłej krowy). Wszystko przy wtórze surrealistycznego, trudnego momentami do wytrzymania i w sumie pomijalnego, bełkotu osła. No, tak to właśnie wygląda – cała fabuła. A wymyślił ją Geof Darrow, autor rysunków do „Hard Boiled”.
Tym krótkim opisem zapewne od razu zniechęciłem albo wręcz przeciwnie – zmotywowałem do jak najszybszego przeczytania. Już pierwsze strony bardzo mocno przypominają styl Jeana „Moebiusa” Girauda. Nic dziwnego, wszak autor „Arzacha” był mentorem Geoffa Darrowa i jego nauczycielem. Panowie poznali się już na początku lat osiemdziesiątych – wpływ Moebiusa jest niezaprzeczalny. Ale nawet on nie przykładał aż takiej wagi do szczegółów. Obsesją Darrowa jest właśnie szczegółowość – spójrzcie na fakturę skał, skórę gigantycznego gada niosącego miasto (tak!) na plecach, śmieci pływające w „kanałach” jego żołądka. Najlepsze jest to, że Darrow wcale nie ma realistycznego stylu a jego bohaterowie to chodzące karykatury – realistyczna jest za to cała choreografia ruchu i jego konsekwencje. Układy walk, ciągnące się na kilkanaście stron, są zaplanowane – znowu! – z maniakalną dbałością o detale. Moim zdaniem jest to poziom nieosiągalny przez większość komiksowych twórców na świecie – gdy uświadomimy sobie jak to wszystko zostało wymyślone, narysowane i jaki czas autor na to poświęcił (w jednym z wywiadów mówił, że rysuje od szóstej rano do szóstej wieczorem, codziennie, przez siedem dni w tygodniu), naprawdę trudno wyjść z oszołomienia.
Nieustanny jazgot wydobywający się z pyska osła, kraba, czy pustynnych demonów staje się w pewnym momencie niezauważalny. Sam już nie pamiętam praktycznie nic z tego co mówili, nie słuchałem (nie czytałem) tego zbyt dokładnie – gdy sprawdziłem to po „lekturze” okazało się, że faktycznie nic mi nie umknęło. Moebius poszedłby zapewne w drugą i zminimalizował te wewnętrzne monologi (bo nikt tu z nikim tak właściwie nie rozmawia) całkowicie. Ale mankament ten zdecydowanie niweluje oprawa graficzna – wiele kadrów jest cało- lub dwustronicowych, ale… zdarzają się i bardziej rozbudowane, choćby wydawało się to niemożliwe. Na dziesięciostronicowej (!) rozkładówce, już na samym początku komiksu, widzimy zbieraninę typów spod ciemnej gwiazdy, czekających w kolejce do spuszczania łomotu głównemu bohaterowi. Dosłownie – dziesięć stron hiperszczegółowego rysunku, bez jakiejkolwiek akcji.
Geof Darrow traktuje „Kobwoja z Szaolin” bardzo osobiście. Podczas prac nad „Garażem hermetycznym” Moebius po prostu siadał i improwizował – rysował to, co mu w duszy grało i to, co po prostu bardzo chciał narysować. Darrow robi dokładnie tak samo, choć bez śladu improwizacji. Rysuje swoje popkulturowe „koniki” – japońskie filmy o Zatoichim, niewidomym mistrzu miecza, komedie kung-fu ze Stephenem Chowem, czy spaghetti westerny Sergio Leone. A rysuje nieziemsko.
Taki to komiks właśnie. Do oglądania, niekoniecznie czytania. I jak tu wystawić uczciwą ocenę? 110% za rysunek, 30% za fabułę? Nie, bo jak już wspominałem, nie o fabułę w nim chodzi.
koniec
30 sierpnia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cham, prostak i… bohater
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

30 IX 2023

Znany z rewelacyjnego cyklu „Baśnie” Jack Horner powraca. Tym razem jednak jako pierwszoplanowa postać swojej własnej serii „Jack z Baśni”, której obszerny pierwszy tom niedawno trafił do księgarń.

więcej »

Gdzie dwóch się bije…
Dagmara Trembicka-Brzozowska

29 IX 2023

Dwunasty album z przygodami genialnego socjopaty i jego wnuka jest kolejnym przykładem na to, że długie fabuły sprawdzają się w tej serii lepiej.

więcej »

Tylko praca dyplomowa, niestety
Wojciech Gołąbowski

28 IX 2023

Tomasz z Akwinu, zwany Akwinatą. Święty kościoła katolickiego. Jeden z najwybitniejszych myślicieli w historii nie tylko tegoż kościoła. Chilijski komiks „Historia o niemym wole” przybliża nam jego życie.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kto powstrzyma Geofa Darrowa?
— Marcin Knyszyński

Nudna wizualna orgia
— Marcin Knyszyński

Potwory kontra roboty
— Konrad Wągrowski

Miasto, flaki, maszyna
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

W dół, do Piekła
— Marcin Knyszyński

Sporo obietnic
— Marcin Knyszyński

Heist comic
— Marcin Knyszyński

Cztery osobowości są, ale piątej klepki brak
— Marcin Knyszyński

Herosi z lamusa
— Marcin Knyszyński

Rzeczywistość to kwestia języka
— Marcin Knyszyński

Cisza przed burzą
— Marcin Knyszyński

Za gęsto
— Marcin Knyszyński

Indiana Catalano
— Marcin Knyszyński

Niewidzialny wróg
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.