Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Rob Liefeld, Todd McFarlane, Fabian Nicieza
‹Spider-Man›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpider-Man
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiRob Liefeld, Todd McFarlane
PrzekładBartosz Czartoryski
Wydawca Egmont
CyklSpider-Man
ISBN9788328141810
Format416s. 170x260mm
Cena109,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Stary Spider wiecznie żywy!
[Rob Liefeld, Todd McFarlane, Fabian Nicieza „Spider-Man” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zbiorczy album „Spider-Man”, który powstał w USA po to, by wówczas jeszcze młody kanadyjski rysownik mógł pokazać fajerwerki zarówno w warstwie graficznej, jak i fabularnej, dotarł również niedawno do Polski. Można w nim w pełni doświadczyć atmosfery komiksów z lat dziewięćdziesiątych i przypomnieć sobie stare zeszyty TM-Semic, które wtedy śledziło się z wypiekami na twarzy. McFarlane, kiedy przejął całą odpowiedzialność za serię, nieco zmienił reguły gry.

Paweł Olejniczak

Stary Spider wiecznie żywy!
[Rob Liefeld, Todd McFarlane, Fabian Nicieza „Spider-Man” - recenzja]

Zbiorczy album „Spider-Man”, który powstał w USA po to, by wówczas jeszcze młody kanadyjski rysownik mógł pokazać fajerwerki zarówno w warstwie graficznej, jak i fabularnej, dotarł również niedawno do Polski. Można w nim w pełni doświadczyć atmosfery komiksów z lat dziewięćdziesiątych i przypomnieć sobie stare zeszyty TM-Semic, które wtedy śledziło się z wypiekami na twarzy. McFarlane, kiedy przejął całą odpowiedzialność za serię, nieco zmienił reguły gry.

Rob Liefeld, Todd McFarlane, Fabian Nicieza
‹Spider-Man›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpider-Man
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiRob Liefeld, Todd McFarlane
PrzekładBartosz Czartoryski
Wydawca Egmont
CyklSpider-Man
ISBN9788328141810
Format416s. 170x260mm
Cena109,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Spider-Man to jeden z pierwszych superbohaterów, którzy pojawili się w naszym kraju. Szczególny rozkwit jego popularności można było zauważyć, kiedy za scenariusz odpowiadał David Michelinie, a za grafikę zabrał się Todd McFarlane. Ten pierwszy pokazał trochę inne oblicze Pajączka – jego komiksy przestały skupiać się na starciach, a ich sedno zaczęło stanowić życie prywatne Petera Parkera. Mimo tego to McFarlane zdobył większą sławę dzięki swoim nieszablonowym i oryginalnym ilustracjom. W Polsce, tak samo jak za oceanem, zyskał wielu wiernych fanów. Kiedy postanowił samodzielnie tworzyć scenariusze do swoich komiksów, te po raz kolejny zmieniły klimat.
Komiksy opowiadające o przygodach przyjaznego Pajączka z sąsiedztwa z kolorowego, wesołego tytułu poszły w kierunku mroku i tajemnicy. „Udręka” w ogólnym wydźwięku nawiązuje do „Ostatnich łowów Kravena”, czyli historii, która wcześniej zdobyła serca fanów. Groza i uczucie osaczenia towarzyszą czytelnikowi tak samo, jak odczuwa je ścianołaz. W „Spojrzeniach” natomiast McFarlane skierował się ku mrocznej opowieści kryminalnej z dreszczykiem, a w „Mieście podziemnym” skupił się na konwencji horroru. Umiejętności tworzenia niesamowitej atmosfery z pewnością nie można mu odmówić.
Wyżej wymienione nowelki są niewątpliwie ciekawe i ponad trzydzieści lat temu robiły spore wrażenie. Obecnie można znaleźć w nich pewne wady i zauważyć, że choć w swoich czasach były innowacyjne, to z punktu widzenia obecnego poziomu sztuki komiksowej lekko się zestarzały. Przepełnione są typowymi dla opowieści superbohaterskich z tamtych lat głupotami pokroju spotkań z innymi dobrze znanymi bohaterami, których uznaje się za przeciwników. Można znaleźć też drobne niedociągnięcia w prowadzeniu fabuły. Niemniej album jest nadal interesujący i warty przeczytania. Starzy fani przypomną sobie dawne lata, natomiast nowi poznają kolejną cegiełkę w historii rozwoju komiksu trykotowego.
Graficznie „Spider-Manowi” trudno cokolwiek zarzucić – kreska McFarlane’a nadal pozostaje oryginalna i ciekawa. Efekt czasami psują jednak kolory, lekko monochromatyczne (między innymi dzięki temu „robiące” klimat), jednak dużo lepiej sprawdzające się na używanym lata temu papierze. Przy nowoczesnych technologiach druku, gdzie rysunek nabrał jeszcze większej wyrazistości, nastąpił drobny rozdźwięk pomiędzy konturami a ich wypełnieniem. Prawdopodobnie album wyglądałby lepiej, gdyby zastosowano inny papier.
Dodatkowym mankamentem jest troszkę „sztywne” polskie tłumaczenie. Czytając komiks, ma się wrażenie brnięcia po gruzie – niby zdania są poprawne, jednak brakuje im swobody i zwiewności, tak charakterystycznej dla opowieści o Pająku. Porównując tekst z oryginałem można odnieść wrażenie, że tłumacz chciał uczynić tekst zbyt formalnym.
Pomimo tych niedociągnięć, autorska seria Todda nadal potrafi wciągnąć w swój mroczny świat i sprawić, że czytelnik troszkę inaczej spojrzy na postać Spider-Mana. To nie tylko wesołkowaty komediant, ale również posiadający poważniejszą stronę osobowości młodzieniec, który z trudem łączy życie osobiste ze swoim alter-ego. Jeśli szukacie ciekawych historii dotyczących tej postaci, to opisywany album jest jedną z koniecznych do przeczytania pozycji.
Plusy:
  • oryginalna grafika
  • mroczna atmosfera
Minusy:
  • niedobrana jakość papieru
  • kolory
  • tłumaczenie
koniec
2 kwietnia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Gdy autor gra w kości
Marcin Knyszyński

18 V 2022

Kieron Gillen, znany w Polsce z serii „The Wicked + The Divine”, jest wielkim fanem gier fabularnych i scenarzystą komiksowym. Dwudziestoodcinkowe już „Die” łączy obydwa obszary zainteresowań Brytyjczyka. Nakładem Non Stop Comics ukazał się właśnie trzeci zbiorczy tom zawierający odcinki od jedenastego do piętnastego.

więcej »

Żyć zgodnie ze swoimi zasadami
Agata Włodarczyk

17 V 2022

Superbohaterki i superzłoczynie najwyraźniej nie mogą być szczęśliwe. Przekonamy się o tym w najnowszej iteracji przygód Catwoman – kierowanym do nastoletniej publiczności: „W blasku księżyca”.

więcej »

Dziesięć lat wcześniej
Marcin Knyszyński

16 V 2022

Piętnaście pierwszych odcinków komiksowego horroru autorstwa Jamesa Tyniona IV i Werthera Dell’Edery ukazało się już w Polsce w trzech zbiorczych tomach. Historia została zgrabnie zakończona – teraz przyszła pora na sprawdzenie co było wcześniej. Cofamy się w czasie o mniej więcej dekadę.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Todd McFarlane wielkim artystą jest!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Na szczycie
— Marcin Knyszyński

Nowa epoka
— Marcin Knyszyński

Spawn/Batman – o dwóch takich
— Łukasz Chmielewski

Krótko o komiksach: Wrzesień 2001
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Krótko o komiksach: Lato 2001
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Spokój i śmierć
— Marcin Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.