Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

  • Dr Jekyll & Mr Hyde (wyd.III)
    Stefan Weinfeld; Marek Szyszko
  • Vasco. Księga 7
    Gilles Chaillet
  • Pan Wtorek Popielcowy
    Éric Liberge
  • Black Beard
    Jean-Yves Delitte
  • Relax #43 (PolishComicArt)
    Grant Morrison, Gardner Fox, Mikołaj Graniak, Gerard Way, Karol Weber, Artur Grzenda, Jakub Kijuc; Jacek Skrzydlewski, Wojciech Cichoń, Artur Biernacki, Łukasz Zabdyr, Andrzej Graniak, Paweł Bartosiak, Sławomir Kiełbus, Mariusz Moroz, Gedeon, Zbigniew Larwa, Jakub Kijuc, Darick Robertson, Alfonso Font, Joe Kubert, Frank Frazetta, Freddie E. Williams II
  • Kroniki ze Stambułu #01
    Ersin Karabulut
  • Relax #43 (Labrum)
    Bernie Wrightson, Przemysław Soroka, Bartosz Zaskórski, Philippe Druillet, François Rivière, André Franquin, Caza, Bartosz Minkiewicz, Daniel Chmielewski, Jimmy Stamp, Mark Russell, Janek Koza, Daniel Odija; Wojciech Stefaniec, Bernie Wrightson, Debora Santos, Bartosz Zaskórski, Przemysław Dedelis, Yanick Paquette, Caza, Philippe Druillet, Daniel Chmielewski, André Franquin, Janek Koza, Bartosz Minkiewicz, Andreas Martens
  • Wdówka #1
    Igor Barańko
więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Tomasz Samojlik
‹Wiedźmun #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWiedźmun #1
Scenariusz
Data wydania20 maja 2020
RysunkiTomasz Samojlik
Wydawca Kultura Gniewu
CyklWiedźmun
ISBN978-83-66128-40-8
Format64s. 165×235mm
Cena34,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie taki potwór straszny, jak go malują
[Tomasz Samojlik „Wiedźmun #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To był 2003 rok. Na ekranach polskich kin wyświetlano jeszcze hit „Władca pierścieni: Dwie wieże”, w polskim parlamencie działała komisja mająca wyjaśnić sprawę afery Rywina, stacja TVN wyemitowała pierwszy odcinek serialu „Na Wspólnej”, siedmiu astronautów zginęło w katastrofie promu Columbia, a Arnold Schwarzenegger został wybrany na urząd gubernatora Kalifornii. W takich to właśnie realiach, za sprawą wydawnictwa Ares, ukazał się komiks „Wiedźmun: Dwie wieże funduszu emerytalnego”, autorstwa nieznanego wówczas, młodego rysownika Tomka Samojlika.

Maciej Jasiński

Nie taki potwór straszny, jak go malują
[Tomasz Samojlik „Wiedźmun #1” - recenzja]

To był 2003 rok. Na ekranach polskich kin wyświetlano jeszcze hit „Władca pierścieni: Dwie wieże”, w polskim parlamencie działała komisja mająca wyjaśnić sprawę afery Rywina, stacja TVN wyemitowała pierwszy odcinek serialu „Na Wspólnej”, siedmiu astronautów zginęło w katastrofie promu Columbia, a Arnold Schwarzenegger został wybrany na urząd gubernatora Kalifornii. W takich to właśnie realiach, za sprawą wydawnictwa Ares, ukazał się komiks „Wiedźmun: Dwie wieże funduszu emerytalnego”, autorstwa nieznanego wówczas, młodego rysownika Tomka Samojlika.

Tomasz Samojlik
‹Wiedźmun #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWiedźmun #1
Scenariusz
Data wydania20 maja 2020
RysunkiTomasz Samojlik
Wydawca Kultura Gniewu
CyklWiedźmun
ISBN978-83-66128-40-8
Format64s. 165×235mm
Cena34,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tych zamierzchłych czasach, które z trudem pamiętają najstarsi górale, Wiedźmina znali głównie tylko fani literatury fantasy, miłośnicy komiksów – za sprawą adaptacji autorstwa Macieja Parowskiego i Bogusława Polcha oraz fani złych filmów – dzięki produkcji z Michałem Żebrowskim w roli Geralta z Rivii. Do nich więc był kierowany komiks Tomka Samojlika. Opowieść o Gierwaldzie, który zajmuje się zabijaniem potworów, była więc typową parodią, w której pojawiały się nawiązania do popkultury, krew lała się strumieniami, a mocniejsze przekleństwa ocenzurowano.
Teraz Wiedźmun powraca w zupełnie nowych okolicznościach, gdy Wiedźmin za sprawą świetnych polskich gier komputerowych stał się globalną marką, a Tomek Samojlik jednym z najpłodniejszych autorów książek i komiksów dla dzieci. Więc skoro świat tak się zmienił, to jasne było, że to nie będzie wznowienie starego komiksu, a zupełnie nowa przygoda.
Dla osób, które znają komiks „Wiedźmun” sprzed 17 lat, początek albumu „Słodki zapach potwora o zmierzchu” może być pewnym zaskoczeniem. Akcja rozpoczyna się bowiem w przyszłości. Za sprawą globalnego ocieplenia ludzie zostali zmuszeni do zamieszkania w specjalnych klimatyzowanych bunkrach. Dzieci mają lekcje online, a dorośli próbują znaleźć sposoby aby dostać się na zdatniejsze do życia planety lub do innych światów. Tym właśnie zajmował się ojciec głównej bohaterki – Kiry. Zdołał on otworzyć portal do świata, w którym żyją potwory, a ich największym wrogiem jest Wiedźmun uzbrojony w miecz z rękojeścią zakończoną kaczuszką.
Widać tu oczywiście sporo nawiązań do „Dwóch wież funduszu emerytalnego”. Są ci sami bohaterowie drugoplanowi (wzorowani w znacznej części na tych stworzonych przez Andrzeja Sapkowskiego), działa ta sama karczma „Pies z kulawą nogą”, a imię żeńskiej postaci to Czyrak. Nie ma już za to licznych nawiązań do „Gwiezdnych wojen” – są natomiast częste do innych dzieł Tomka Samojlika – jak chociażby przygód żubra Pompika czy komiksów o ryjówkach. To logiczne, bo zmienił się kompletnie target – poprzedni „Wiedźmun” był adresowany do dorosłych fanów fantasy, ten recenzowany komiks to produkt dla dzieci z pierwszych klas szkoły podstawowej. Dlatego też humor jest dopasowany do tego wieku, a przemoc – wszak tytułowy bohater zabija potwory – jest ukazana bez krwi. Ot po prostu pokonane stwory leżą i mają krzyżyki na oczach – momentów uderzania mieczem nie ma na kadrach.
Pierwszy tom tej serii wprowadza fajnie bohaterów, przerzuca akcję do atrakcyjnego odległego świata, serwuje sporą dawkę humoru i przekazu ekologicznego dla dzieci. Tego ostatniego z pewnością będzie więcej, bo to realny problem współczesnych ludzi, a podany w atrakcyjnej przygodowej formie będzie mógł dotrzeć nie tylko do najmłodszych, ale też do ich rodziców.
Wiedźmun powraca, ale nie ma już twarzy i gołej klaty Michała Żebrowskiego. Niezmiennie jednak zajmuje się tropieniem i zabijaniem potworów, choć tym razem w sposób bez przemocy – wszak to komiks dla dzieci.
Plusy:
  • przekaz ekologiczny
  • ciekawe wprowadzenie do serii
  • nawiązania do świata Wiedźmina
koniec
28 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Stworzyć coś godnego uwagi
Paweł Ciołkiewicz

24 IX 2023

Poza nowym wydaniem komiksu „Ye” Guilherme Petreki wydawnictwo Mandioca proponuje w tym roku jeszcze jedno dzieło tego twórcy. Tym razem jest to współtworzona z Tiago Minamisawą, osadzona w magicznych, japońskich realiach opowieść o niewidomej, wędrownej mistrzyni gry na shamisenie.

więcej »

Wojna sprzyja przedsiębiorczym
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 IX 2023

Każdy kraj ma swojego szemranego bohatera, takiego, który nie działał zgodnie z prawem, a jednak poprzez utrwalenie wizerunku w popkulturze w jakiś sposób jest darzony szacunkiem czy wręcz sympatią. W Stanach jest to Al Capone, u nas Łukasz „Tasiemka” Siemiątkowski, a we Francji Joseph Joanovici, o którym opowiada komiksowa miniseria „Pewnego razu we Francji”.

więcej »

Sporo obietnic
Marcin Knyszyński

22 IX 2023

Drugi z trzech tomów zbiorczych serii „Czarny Młot. Odrodzenie” jest przykładem na to, że fantazja autora czasem ponosi zbyt mocno, a chęć uczynienia swego działa dziwnym i niejednoznacznym powinna mieć chyba jakieś granice. Jeff Lemire chciał niewątpliwie dobrze, ale tym razem wystawił czytelniczą cierpliwość na próbę.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Taka ohyda, że aż miło
— Marcin Mroziuk

Krótko o komiksach: Jak odzyskać utracony dom
— Marcin Mroziuk

Esensja czyta dymki: Grudzień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Październik 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Jak za starych, dobrych czasów
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Sierpień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Styczeń 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Dzięcioł znikąd
— Marcin Osuch

Bawiąc – uczyć
— Konrad Wągrowski

Żubr w trawie puszczy
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Chcę zostać scenarzystą w miejsce scenarzysty
— Maciej Jasiński

Blast from the past
— Maciej Jasiński

Trzy siostry i kowboj, nie licząc konia
— Maciej Jasiński

Bohaterowie musza umrzeć
— Maciej Jasiński

Siła Barangu
— Maciej Jasiński

Nadchodzi Armagedon
— Maciej Jasiński

Bogowie muszą być szaleni
— Maciej Jasiński

Efektowne kopniaki zgrabnymi nogami
— Maciej Jasiński

Rodzina znów razem
— Maciej Jasiński

Demony przeszłości
— Maciej Jasiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.