Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Thierry Joor, Gradimir Smudja
‹Myszart #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMyszart #1
Scenariusz
Data wydania11 marca 2020
RysunkiGradimir Smudja
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMyszart
ISBN9788328198043
Format48s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zagraj to jeszcze raz, Wolfgang!
[Thierry Joor, Gradimir Smudja „Myszart #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Myszart” to kolejna komiksowa wariacja na temat życia wielkich artystów przecudnie namalowana przez Gradimira Smudję. Tym razem w centrum uwagi jest sam Wolfgang Amadeusz Mo… to znaczy Myszart.

Paweł Ciołkiewicz

Zagraj to jeszcze raz, Wolfgang!
[Thierry Joor, Gradimir Smudja „Myszart #1” - recenzja]

„Myszart” to kolejna komiksowa wariacja na temat życia wielkich artystów przecudnie namalowana przez Gradimira Smudję. Tym razem w centrum uwagi jest sam Wolfgang Amadeusz Mo… to znaczy Myszart.

Thierry Joor, Gradimir Smudja
‹Myszart #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMyszart #1
Scenariusz
Data wydania11 marca 2020
RysunkiGradimir Smudja
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMyszart
ISBN9788328198043
Format48s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wolfgang jest małą myszką mieszkającą wraz z liczną rodziną we wnętrzu fortepianu niejakiego Salieriego – wilka. Gryzoń zawsze uwielbiał muzykę i zachwycał się, gdy nadworny kompozytor cesarza Austrii grał na swoim instrumencie. Życie rodziny Myszartów toczyło się dość spokojnie, aż wreszcie nadszedł dzień, który wszystko zmienił. Pewnego ranka Wolfgang, korzystając z nieobecności gospodarza, wskoczył na klawiaturę i wyczarował z niej przepiękną kompozycję. Traf chciał, że akurat podczas tego koncertu pod oknami kamienicy zamieszkiwanej przez Salieriego przejeżdżał Cesarz wraz ze świtą. Wszyscy byli tak zachwyceni muzyką, że władca zażyczył sobie, by następnego dnia, podczas wielkiego balu nadworny kompozytor odegrał cały ten utwór jeszcze raz. No i oczywiście pojawił się problem. Wilk wiedział bowiem, że nie jest w stanie tego zrobić. Za wszelką cenę musiał znaleźć tego, kto odpowiada za całe zamieszanie. Czy mały Myszart nie napytał sobie biedy tym występem? A może otworzył drzwi do wielkiej kariery?
Historia opowiedziana przez Thierry’ego Joora jest bardzo krótka i prosta, ale ma w sobie coś urzekającego. Perypetie małego Wolfganga w jakiś sposób przykuwają uwagę odbiorcy, ale tym, co decyduje o uroku tego komiksu są rysunki. Wszyscy, którzy znają inne komiksy Gradimira Smudji – „Vincent i van Gogh” oraz „Z biegiem sztuki” – doskonale wiedzą, czego się spodziewać. Kadry tworzone przez artystę to w zasadzie małe – a czasami duże, bo w komiksie znajdziemy także niezwykle efektowne rozkładówki – dzieła sztuki. Smudja z wielkim pietyzmem odtwarza wnętrza oraz architekturę, a antropomorficzne zwierzęta w jego wykonaniu są pełne wdzięku i uroku. Akwarelowe obrazki Smudji mimo szczegółowości i precyzji nie tracą nic z komiksowej ekspresji i dynamiki. Oryginalne kadrowanie i odważne eksperymentowanie z kolorami sprawiają, że komiks jest niezwykle atrakcyjny. Choć sama opowieść jest bardzo krótka, to na szczęście na końcu albumu znalazło się wiele grafik i szkiców Smudji, które dają wgląd w proces twórczy.
Tym razem zadanie, przed jakim stanął artysta, było znacznie trudniejsze niż w przypadku albumów poświęconych malarzom. Tam miał wizualny układ odniesienia. Mógł – a czasami wręcz musiał – naśladować styl różnych twórców i dzięki temu nie było konieczności wymyślania nowej stylistyki. Trzeba było jedynie zaadaptować określoną konwencję do komiksowej narracji. Tu sprawa była znacznie trudniejsza. Jak bowiem namalować muzykę? Jak uchwycić moment odgrywania utworu muzycznego, który zachwyca lub przeraża słuchaczy? Tu nie ma gotowych rozwiązań. Na szczęście Gradimir Smudja wybrnął z tego w doskonały sposób. Dzięki jego pracy można poczuć atmosferę salonu, w którym rozbrzmiewają dźwięki pięknej muzyki. Dzięki temu „Myszart” pozostaje doskonałą pozycją dla wszystkich melomanów kochających sztukę.
koniec
19 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygoda, humor i oldschool
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 XII 2021

To już trzeci tomik przygód Zagora, cowboya z baśniowego Dzikiego Zachodu. Sięgając po „Tajemniczą śmierć”, należy wziąć poprawkę na miejsce i czas powstania komiksu. Być może jeszcze bardziej, niż ostatnio.

więcej »

Extraordinary Moore: Bezlitosna fantazja
Marcin Knyszyński

3 XII 2021

Kończymy dziś przygodę z „Ligą niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Ostatni tom cyklu nosi znamienny tytuł – słowo „Burza” dobrze odzwierciedla to, co dzieje się w komiksie i umysłach czytelników. Przed nami rzecz, której niezwykle trudno wystawić jednoznaczną ocenę.

więcej »

Piekło to inni
Paweł Ciołkiewicz

2 XII 2021

Lucas Varela jest autorem już całkiem nieźle znanym w Polsce. Mieliśmy możliwość czytać już jego autorski komiks „Najdłuższy dzień przyszłości” oraz stworzonego wspólnie z Diego Agrimbau „Człowieka”. Teraz na księgarskie półki trafia kolejna opowieść argentyńskiego artysty – „Pawełek Pinokio”. Nie jest to jednak kolejna wersja dzieła Carla Collodiego, lecz opowieść o tym, co spotkało niesfornego pajacyka… w piekle.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zobaczyć Wenecję i… zostać zjedzonym!
— Paweł Ciołkiewicz

Selfie z Brueghlem
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Kot, który zachwycił świat
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Piekło to inni
— Paweł Ciołkiewicz

Przyjaciele
— Paweł Ciołkiewicz

Gorzki świat samurajów
— Paweł Ciołkiewicz

Czy to jawa, czy sen?
— Paweł Ciołkiewicz

Praktyki studenckie
— Paweł Ciołkiewicz

Uwolnić się od nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

„Nigdy nie żartuję z komiksów”
— Paweł Ciołkiewicz

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.