Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

  • Pan Wtorek Popielcowy
    Éric Liberge
  • Black Beard
    Jean-Yves Delitte
  • Relax #43 (PolishComicArt)
    Grant Morrison, Gardner Fox, Mikołaj Graniak, Gerard Way, Karol Weber, Artur Grzenda, Jakub Kijuc; Jacek Skrzydlewski, Wojciech Cichoń, Artur Biernacki, Łukasz Zabdyr, Andrzej Graniak, Paweł Bartosiak, Sławomir Kiełbus, Mariusz Moroz, Gedeon, Zbigniew Larwa, Jakub Kijuc, Darick Robertson, Alfonso Font, Joe Kubert, Frank Frazetta, Freddie E. Williams II
  • Kroniki ze Stambułu #01
    Ersin Karabulut
  • Relax #43 (Labrum)
    Bernie Wrightson, Przemysław Soroka, Bartosz Zaskórski, Philippe Druillet, François Rivière, André Franquin, Caza, Bartosz Minkiewicz, Daniel Chmielewski, Jimmy Stamp, Mark Russell, Janek Koza, Daniel Odija; Wojciech Stefaniec, Bernie Wrightson, Debora Santos, Bartosz Zaskórski, Przemysław Dedelis, Yanick Paquette, Caza, Philippe Druillet, Daniel Chmielewski, André Franquin, Janek Koza, Bartosz Minkiewicz, Andreas Martens
  • Wdówka #1
    Igor Barańko
  • Kamasutra (wyd.2023)
    Milo Manara
  • Znajdujemy ich, gdy są już martwi #3: Dusza
    Al Ewing; Simone Di Meo
więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Milo Manara
‹Caravaggio #2: Łaska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCaravaggio #2: Łaska
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiMilo Manara
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Taurus Media
CyklCaravaggio
ISBN9788365465351
Format56s. 210x295 mm
Cena50,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wina i odkupienie
[Milo Manara „Caravaggio #2: Łaska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.

Paweł Ciołkiewicz

Wina i odkupienie
[Milo Manara „Caravaggio #2: Łaska” - recenzja]

Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.

Milo Manara
‹Caravaggio #2: Łaska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCaravaggio #2: Łaska
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiMilo Manara
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Taurus Media
CyklCaravaggio
ISBN9788365465351
Format56s. 210x295 mm
Cena50,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W drugiej odsłonie swojej opowieści Manara akcentuje natomiast rozterki artysty i stopniowe pogrążanie się w rozpaczy. Caravaggio uciekł bowiem z Rzymu jako człowiek poszukiwany za zabójstwo. Jego ofiarą był niegodziwy Ranuccio Tomassoni. Tym razem nikt z możnych przyjaciół i patronów, którzy wcześniej wielokrotnie wyciągali go z tarapatów i cel więzienia Tor di Nona, nie mógł pomóc. Trzeba było opuścić miasto. Ranny artysta znalazł schronienie wśród wędrownych kuglarzy. Tu powoli dochodził do zdrowia i wyruszył do Neapolu. Jego sława dotarła tu na szczęście przed nim, dzięki czemu niemal od razu dostał pierwsze zamówienie. Miał namalować obraz przedstawiający siedem uczynków miłosiernych dla bractwa Pio Monte Della Misericordia. Od razu zabrał się do pracy. W mieście, spośród biedaków, możnych, oberżystów, ladacznic, bezdomnych oraz kalek wyłowił modeli do swego nowego dzieła. Pozostał bowiem wierny swej artystycznej wizji. Pragnął malować dla ludu i lud chciał na swych obrazach uwieczniać. Choć w Neapolu wiódł dość bezpieczne życie i mógł poświęcić się malowaniu, postanowił jednak wyruszyć na Maltę i dostać się do zakonu Kawalerów Maltańskich. Był bowiem przekonany, że to pozwoliłoby uniknąć mu kary śmierci. Tu jednak znów daje o sobie znać jego zapalczywy charakter. Znów musiał uciekać – Sycylia, powrót do Neapolu, to kolejne etapy jego szaleńczej podróży przez życie.
Opisując ten okres życia artysty, Milo Manara znów pokazuje jak powstawały jego obrazy, ale znacznie więcej uwagi poświęca na rekonstrukcję psychicznych stanów Caravaggia. Widzimy zatem stopniowe pogrążanie się w rozpaczy i nieustanne szukanie sposobów na uzyskanie łaski. Artysta utwierdza się w przekonaniu, że nikt go nie rozumie, popada niemal w szaleństwo i całą swoją egzystencję podporządkowane uporczywej myśli o tym, jak odzyskać łaskę papieża i znów stać się wolnym człowiekiem. Brzemię związane z wydanym na niego wyrokiem coraz bardziej go przytłacza. Znajduje to nawet odzwierciedlenie w jego twórczości, która staje się jeszcze bardziej mroczna i przygnębiająca. I wspaniała. Caravaggio stara się uzyskać odkupienie i łaskę poprzez swoją sztukę. Zatraca się w tworzeniu i coraz dalej przesuwa swoje dzieła poza granice wyznaczany przez ówczesne zasady i normy moralne. Jego wyobrażenie o tym, jak należy przedstawiać boską chwałę nie zawsze znajduje zrozumienie.
W warstwie graficznej komiks stanowi kontynuację pierwszego tomu. Znów mamy tu piękne kobiety z twarzami typowymi dla stylistyki włoskiego rysownika, wspaniale skomponowane kadry oraz niemal fotograficzne reprodukcje dzieł mistrza. Milo Manara nadal tworzy z pasją. Z wielką dbałością o szczegóły przedstawia zarówno budowle jak i ich wnętrza. Efekt realizmu wzmacnia także sposób, w jaki rysownik przedstawia twarze swoich bohaterów. Są one przedstawione w niemal malarskiej stylistyce, ale jednak są mniej realistyczne niż oblicza ukazane na obrazach Caravaggia wplecionych w fabułę. W konsekwencji można odnieść wrażenie, że to właśnie obrazy włoskiego malarza są tu potraktowane jako dzieło mówiące prawdę o świecie, który miały odzwierciedlać. Zresztą właśnie to dążenie do prawdy stanowi jeden z ważnych motywów twórczości Caravaggia.
Okoliczności śmierci Caravaggia spowija tajemnica. Istnieje wiele różnych hipotez dotyczących ostatnich dni artysty i Milo Manara musiał zdecydować się na jakiś wariant zakończenia. Wybrał taką wersję, która podkreśla i eksponuje tragizm tej postaci oraz akcentuje kontrast pomiędzy światłem i mrokiem towarzyszący artyście przez całe życie. Dzięki temu „Caravaggio” Manary ma w sobie coś tajemniczego i ulotnego. To opowieść o miłości do sztuki i do życia. To pochwała pasji i bezkompromisowości. Poruszające zakończenie pozwala natomiast wierzyć, że artysta znalazł to czego tak bardzo pragnął. Łaskę i odkupienie.
koniec
1 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sporo obietnic
Marcin Knyszyński

22 IX 2023

Drugi z trzech tomów zbiorczych serii „Czarny Młot. Odrodzenie” jest przykładem na to, że fantazja autora czasem ponosi zbyt mocno, a chęć uczynienia swego działa dziwnym i niejednoznacznym powinna mieć chyba jakieś granice. Jeff Lemire chciał niewątpliwie dobrze, ale tym razem wystawił czytelniczą cierpliwość na próbę.

więcej »

Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
Wojciech Gołąbowski

21 IX 2023

Na trzeci zeszyt z cyklu „Nieustraszeni Łowcy Strachów” czekałem niecierpliwie. Nie powiem, że nie było warto, ale jednak „Zjawa z jeziora Tikitaka” nieco rozczarowuje.

więcej »

Tragikomedia pomyłek
Dagmara Trembicka-Brzozowska

20 IX 2023

Drugi tom opowieści o patologicznej (co tu ukrywać) rodzinie włoskich imigrantów nie zawodzi tych z czytelników, którym odpowiada i ciężki, czarny humor, i dość nietypowy sposób narracji.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Orgia u Borgiów
— Paweł Ciołkiewicz

Rządy tłumu tępych idiotów
— Paweł Ciołkiewicz

Od świętości do absurdu
— Aleksander Krukowski

Podążaj za Białym Królikiem
— Paweł Ciołkiewicz

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Ciemne strony seksu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bierzcie i… uczcie się miłości
— Sebastian Chosiński

Światło i mrok
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Papież, który… gwałci, pluje, kopuluje
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Dziura. Wielka czarna dziura!
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Wielki szok dla ludzkości
— Paweł Ciołkiewicz

„Czas znaleźć własny głos”
— Paweł Ciołkiewicz

Symfonia obrazów
— Paweł Ciołkiewicz

Orgia u Borgiów
— Paweł Ciołkiewicz

Pieśń o Conanie
— Paweł Ciołkiewicz

Biały Pirat i Czerwony Baron
— Paweł Ciołkiewicz

Niewyszukany erotyzm
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz

„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.