Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wikingowie
[Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj „Ludzie Północy #1: Saga anglosaska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Paweł Ciołkiewicz

Wikingowie
[Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj „Ludzie Północy #1: Saga anglosaska” - recenzja]

Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tomie zatytułowanym „Saga Anglosaska” znalazły się trzy dłuższe oraz kilka krótszych opowieści o panowaniu Normanów na Wyspach Brytyjskich. Akcja poszczególnych historii obejmuje okres od 793 do 1014 roku. Tom rozpoczyna się tak, jak rozpoczęła się - według przekazów historycznych - epoka najazdów wikińskich, czyli od opowieści o napaści na klasztor Lindisfarne w roku 793. Ta dwuzeszytowa historia opisuje inwazję Normanów z perspektywy kilkuletniego chłopca, który u najeźdźców odnajduje to, czego brakuje mu pośród swoich pobratymców. „Panny Tarcz” to historia o trzech wikińskich kobietach dzielnie stawiających czoła anglosaskim żołnierzom. „Swen, który powrócił” to już dłuższa, składająca się z ośmiu zeszytów, historia będąca w gruncie rzeczy wariacją na temat powrotu syna marnotrawnego. Tytułowy bohater po wielu latach spędzonych z dala od rodzinnych ziem wraca na Orkady. Chce odzyskać bogactwa zagrabione przez jego stryja. Czy jeden wojownik jest jednak w stanie przeciwstawić się ludziom północy? Po tej długiej historii otrzymujemy krótki przerywnik: jeden zeszyt ukazujący trudną sytuację kobiet w twardym świecie wikingów. Tom zamyka natomiast opowieść zatytułowana „Krzyż i młot”, której akcja rozgrywa się na kontrolowanych przez wikingów terenach Irlandii. Obserwujemy tu starcie dwóch nietuzinkowych postaci: twardego irlandzkiego mściciela polującego na Normanów, oraz tropiącego go wikińskiego wojownika.
Każda z opowieści została narysowana przez innego rysownika. Najbardziej znani polskiemu czytelnikowi są dwaj z nich. Deana Ormstona znamy z serii „Lucyfer” oraz niedawno wydanego „Czarnego młota”. Jego wersja napaści na Lindisfarne jest utrzymana w doskonale znanej stylistyce – delikatna, cienka linia, duży kontrast oraz specyficzne kreskowanie w połączeniu z dynamicznym kadrowaniem tworzą nieco surrealistyczne wrażenie. Zupełnie inaczej wyglądają natomiast realistyczne rysunki Ryana Kelly′ego w opowieści kończącej ten tom. Gruba, zróżnicowana kreska, mięsiste, gęste szrafowanie i kwadratowe, wyraziste twarze bohaterów sprawiają, że historia nabiera bardzo surowego charakteru. Nagromadzenie szczegółów oraz efektowne kadrowanie sprawiają, że pewne pojawiające się tu i ówdzie kłopoty z anatomią i perspektywą tracą na znaczeniu. Najciekawiej prezentują się jednak rysunki autorstwa Davide Gianfelicego w opowieści o powracającym Swenie. Bardzo dziś popularne połączenie realizmu z cartoonową stylistyką sprawia, że ta historia wygląda bardzo interesująco.
Komiks czyta się dobrze, ale chwilami – szczególnie przy dłuższych historiach – można odnieść wrażenie, że scenarzysta nieco na siłę ciągnie niektóre wątki. W konsekwencji opowieści tracą rytm i napięcie, a finały okazują się nadmiernie wydłużone i pozbawione emocji. Mocną stroną komiksu są natomiast sylwetki bohaterów. Brian Wood umiejętnie prezentuje poszczególne postaci, tworzy interesujące charaktery i buduje pełne napięcia relacje. Szczególnie wyraźnie widać to w opowieściach o Swenie oraz irlandzkim bojowniku. Główni bohaterowie tych historii mają wyrazistych przeciwników i niemal cała narracja zbudowana jest na narastającym napięciu pomiędzy nimi. Całość stanowi na pewno doskonałą pozycję dla wszystkich miłośników historii normańskich najazdów, którzy na pewno odnajdą w tej opowieści interesujące interpretacje zdarzeń sprzed tysiąca lat.
koniec
13 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Gra tajemnic
Maciej Jasiński

28 V 2023

Mimo gwiazdorskiej obsady, pierwszy filmowy „Legion Samobójców” nie był specjalnie udanym dziełem. Drugi okazał się produkcją o wiele lepszą, a James Gunn pokazał jak powinno się robić takie filmy: łączące przemoc, humor i grupę wyrzutków, którzy często mają - delikatnie mówiąc - coś z deklem. Czy komiksowa „Zła krew” podąża tym samym tropem?

więcej »

Rewolucja bez rewolucji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 V 2023

Rewolucja w świecie mutantów zapoczątkowana przez Jonathana Hickmana nie ograniczyła się tylko do X-Men, ale także innych składów. O jednym z nich opowiada album „Świt X: New Mutants”.

więcej »

Ślizg dla dwóch!
Marcin Knyszyński

26 V 2023

Deadpool i Cable zajęli swego czasu siódme miejsce w komiksowym rankingu „10 Greatest Buddy Teams” wszechczasów. Ba, Josh Brolin musiał zdjąć na chwilę kostium Thanosa, aby zagrać Cable’a w drugim „Deadpoolu” – ci dwaj kolesie faktycznie mają się ku sobie (ok, pod koniec omawianego dziś tomu niby pół żartem, ale i półserio, pojawia się sugestia, że Deadpoola ciągnie do Cable’a, a nie odwrotnie - i ma z tym coś wspólnego olejek do opalania i środek WD-40). W 2004 roku po potencjał drzemiący w (...)

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie taki Conan, jak go tu malują
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Na właściwych torach
— Marcin Knyszyński

Krótko o komiksach: Ostry zakręt
— Marcin Knyszyński

Po krawędzi monety
— Marcin Knyszyński

Kto jest godzien?
— Marcin Knyszyński

Początek uniwersum
— Marcin Knyszyński

Nie przegap: Maj 2021
— Esensja

Wolności!
— Marcin Knyszyński

Ale im pokazaliśmy, nie?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czarno to widać
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Orgia u Borgiów
— Paweł Ciołkiewicz

Pieśń o Conanie
— Paweł Ciołkiewicz

Biały Pirat i Czerwony Baron
— Paweł Ciołkiewicz

Niewyszukany erotyzm
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz

„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko sen!
— Paweł Ciołkiewicz

Albo doskonałość, albo nic
— Paweł Ciołkiewicz

„Jeśli jesteś inny, czeka cię samotność”
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.