Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Transmetropolitan #2 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTransmetropolitan #2 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDarick Robertson
Wydawca Egmont
CyklTransmetropolitan
ISBN9788328134188
Format296s. 170x260 mm
Cena89,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czwarta władza?
[Warren Ellis, Darick Robertson „Transmetropolitan #2 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi tom serii „Transmetropolitan” koncentruje się wokół brutalnej kampanii wyborczej. Pająk Jeruzalem znów pisze o polityce i znów jest bezkompromisowy i gniewny.

Paweł Ciołkiewicz

Czwarta władza?
[Warren Ellis, Darick Robertson „Transmetropolitan #2 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Drugi tom serii „Transmetropolitan” koncentruje się wokół brutalnej kampanii wyborczej. Pająk Jeruzalem znów pisze o polityce i znów jest bezkompromisowy i gniewny.

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Transmetropolitan #2 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTransmetropolitan #2 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDarick Robertson
Wydawca Egmont
CyklTransmetropolitan
ISBN9788328134188
Format296s. 170x260 mm
Cena89,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bez wątpienia drugi tom zbiorczego wydania serii „Transmetropolitan” zainteresuje przede wszystkim tych, którzy lubią przyglądać się polityce i analizować rządzące nią mechanizmy. Całość poświęcona jest bowiem starciu dwóch kandydatów do urzędu prezydenta. Młody i wiecznie uśmiechnięty senator Gary Callahan chce pokonać aktualnie sprawującego urząd prezydenta, pieszczotliwie nazywanego Bestią. Najpierw musi jednak uzyskać nominację własnej partii, a starcie z faszyzującym Bobem Hellerem, który zdaje się zdobywać coraz większą popularność, nie będzie łatwe. Okazuje się bowiem, że populistyczne hasła o rasie panów i walce z obcymi zawsze są atrakcyjne dla potencjalnych wyborców. Niemniej jednak to właśnie w młodym senatorze wiele osób upatruje kandydata, który będzie w stanie pokonać Bestię. Zapowiada się epicka bitwa.
I właśnie to starcie ma relacjonować Pająk Jeruzalem, który w międzyczasie znów stał się sławny. Można nawet powiedzieć, że jest znacznie bardziej popularny i lubiany niż kandydaci na urząd prezydenta. A już na pewno jest uznawany za znacznie bardziej wpływowego – w końcu nie bez powodu o wywiad z nim zabiega zarówno Bestia, jak i Uśmiechnięty. Niestety wraz z powrotem sławy, w Pająku narasta także rozgoryczenie i frustracja. Próbuje jakoś sobie z tym radzić, nieustannie pogrążając się w narkotycznych wizjach i raz po raz dając upust swojej nienawiści do całego świata. W gruncie rzeczy gniewny dziennikarz nie chce relacjonować tej kampanii, ale musi to robić pod naciskiem swojego redaktora. Tym większa jest jego wściekłość, którą raz po raz wyładowuje na kim popadnie. Najbardziej oczywiście dostaje się samym kandydatom, którzy nie mogą liczyć na żadną taryfę ulgową. Pająk Jeruzalem swoją postawą chce pokazać, co naprawdę kryje się za pojęciem czwartej władzy.
Drugi tom komiksu Ellisa i Robertsona, czyta się doskonale, choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że relacjonowanie kampanii wyborczej musi być koszmarnie nudne. Wiadomo jednak, chociażby za sprawą fenomenalnego serialu „House of Cards”, że o polityce również można mówić w pasjonujący sposób. Tym razem jednak to nie cyniczny polityk jest bohaterem opowieści, ale zgorzkniały dziennikarz, który w gruncie rzeczy wypowiada wojnę obu kandydatom. Pająk Jeruzalem choć nienawidzi Bestii nie ma zamiaru ułatwiać zadania Uśmiechniętemu. Obaj będą musieli cały czas uważać na bezwzględnego i zdecydowanego na wszystko dziennikarza, który – jak sam deklaruje – jest zainteresowany przede wszystkim dążeniem do prawdy.
Warren Ellis nie tylko konsekwentnie buduje charakterystykę Pająka, który staje się postacią coraz bardziej złożoną i wewnętrznie skonfliktowaną, ale wiele uwagi poświęca na zarysowanie charakterystyk walczących ze sobą kandydatów. W gruncie rzeczy trudno powiedzieć, który z nich jest bardziej upiorny. Obaj oczywiście stanowią zjadliwą satyrę na amerykańskich polityków, a mówiąc dokładniej na pewien typ uprawiania polityki, w którym kandydaci zostają sprowadzeni do roli marionetek, których zachowaniem sterują sztaby specjalistów wpatrujących się nieustannie w wyniki sondaży. Bo choć w starciu Uśmiechniętego z Bestią, można – w każdym razie na pewnym poziomie ogólności – dopatrywać się pewnych podobieństw do walki, jaka swego czasu rozegrała się pomiędzy Kennedym i Nixonem, to obaj kandydaci reprezentują ogólniejsze zjawiska charakterystyczne nie tylko dla amerykańskiej polityki. W intrygujący sposób zostało również sportretowane ich polityczne otoczenie – decydujące o wszystkim sztaby doradców i ekspertów sprowadzają samych kandydatów do roli marionetek. Wszystko to sprawia, że komiks można odczytywać oczywiście jako krytykę amerykańskiej polityki, ale ma on także wymiar nieco bardziej uniwersalny.
Polityczne machinacje, bezpardonowa walka, zaskakujące zwroty akcji, tyleż groteskowi, co upiorni kandydaci na urząd prezydenta i relacjonujący to wszystko, wiecznie naćpany i nienawidzący całego świata dziennikarz to elementy składające się na wybuchową całość. Brutalna walka polityczna w komiksowym wydaniu jest znacznie bardziej atrakcyjne niż jej rzeczywisty odpowiednik, jaki oglądać możemy codziennie w telewizji. Bo choć politycy pojawiający się na ekranach są równie odstręczający i żałośni, co postacie stworzone przez Ellisa i Robertsona, to zdecydowanie brakuje kogoś takiego jak Pająk Jeruzalem. Dziennikarza, który potrafiłby z jednakowym krytycyzmem przyglądać się politykom z obu stron barykady przedkładając dążenie do prawdy ponad własne sympatie.
koniec
18 lipca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Historia w obrazkach: Miłość w czasach wojny
Marcin Osuch

26 X 2021

Historia wojen opiumowych nie jest zbyt dobrze znana w naszym kraju, być może dlatego, że omawiając ten okres historyczny, zwykle skupiamy się na polskich zrywach powstańczych. Świeżo wydana album „Laowai” wydawnictwa Lost in Time przybliża nieco tematykę tych – z naszej perspektywy egzotycznych – konfliktów.

więcej »

Wstęp
Marcin Knyszyński

25 X 2021

Mniej więcej rok temu wydawnictwo Taurus Media zaserwowało polskim czytelnikom pierwszy tom „Zamku zwierzęcego” ze scenariuszem Xaviera Dorisona. Minęło trzynaście miesięcy, a tomu drugiego nadal nie ma – jest za to pierwszy odcinek innego komiksu tego francuskiego scenarzysty. Przed nami „Królestwo Lazuru” – jedna trzecia ciekawie zapowiadającej się serii fantasy pod tytułem „Aristophania”.

więcej »

Santorini, wyspa ognia
Konrad Wągrowski

24 X 2021

Dwuczęściowa „Zagłada Atlantydy” Zbigniewa Kasprzaka dopełnia nieoficjalną trylogię komiksów fantastycznych tego rysownika z drugiej połowy lat 80.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Po drugiej stronie lustra
— Marcin Knyszyński

Wieczny Punisher
— Andrzej Goryl

Max nierówny komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Deadpool w pięciu smakach
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ten się śmieje…
— Paweł Ciołkiewicz

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Transmetropolitan #3 - recenzja
— Paweł Ciołkiewicz

To Chłopaki pilnują Strażników
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Trans w metropolii
— Paweł Ciołkiewicz

Drogi Panie Paróweczko…
— Piotr Niemkiewicz

Tegoż autora

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch?
— Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Moje kolejne honorarium
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka dla sztuki
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.