Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

George Pérez, Keith Pollard, Len Wein, Marv Wolfman
‹Superbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuperbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka
Scenariusz
Data wydania24 maja 2017
RysunkiGeorge Pérez, Keith Pollard
PrzekładMateusz Jankowski
Wydawca Hachette
CyklSuperbohaterowie Marvela
ISBN978-83-2820-951-0
Format200s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Marvel: Nieźle jak na Fantastyczną Czwórkę
[George Pérez, Keith Pollard, Len Wein, Marv Wolfman „Superbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tego nie dało się uniknąć. W kolekcji poświęconej najważniejszym postaciom Domu Pomysłów obowiązkowo musiało znaleźć się miejsce dla Fantastycznej Czwórki. W Superbohaterach Marvela pod pozycją jedenastą.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Nieźle jak na Fantastyczną Czwórkę
[George Pérez, Keith Pollard, Len Wein, Marv Wolfman „Superbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka” - recenzja]

Tego nie dało się uniknąć. W kolekcji poświęconej najważniejszym postaciom Domu Pomysłów obowiązkowo musiało znaleźć się miejsce dla Fantastycznej Czwórki. W Superbohaterach Marvela pod pozycją jedenastą.

George Pérez, Keith Pollard, Len Wein, Marv Wolfman
‹Superbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuperbohaterowie Marvela #11: Fantastyczna Czwórka
Scenariusz
Data wydania24 maja 2017
RysunkiGeorge Pérez, Keith Pollard
PrzekładMateusz Jankowski
Wydawca Hachette
CyklSuperbohaterowie Marvela
ISBN978-83-2820-951-0
Format200s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mimo niezaprzeczalnego wkładu, jaki Pierwsza Rodzina Marvela miała w rozwój „nowożytnego” komiksu, należy zaznaczyć, że spośród swoich równolatków pokroju Hulka, Spider-Mana czy Avengers najgorzej zniosła próbę czasu. Dlatego też niespecjalnie czekałem na jej reprezentację na łamach Superbohaterów Marvela. Jest to spowodowane tym, że na polskim rynku wciąż najlepszą pozycją jej poświęconą pozostaje „The Infinity War”, który ukazał się w ramach kwartalnika Mega Marvel, firmowanego swego czasu przez TM-Semic. Ostatnio przygody FF mogliśmy znaleźć w Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela, ale przeważnie należy je traktować niczym historyczne ciekawostki, które i tak wypadają lepiej niż bardziej współczesne pozycje, ze szczególnym wskazaniem na niewypały w postaci „Niepojęte” (WKKM – 37) i „Uzasadniona interwencja” (WKKM – 41).
Opowieść zamieszczona w jedenastym tomie SM sytuacji nie zmieni, ale ostatecznie nie jest aż tak zła, by nie dało się jej przeczytać. Tym razem poskąpiono nam debiutu Czwórki, ale ten widzieliśmy w ramach WKKM. Również nie jest to rzecz przekrojowa, pokazująca klasyczne przygody, kontrastując je z nowszymi. Dziewięć zeszytów składających się na ten zbiór oryginalnie ukazywało się w 1978 roku. Nie jest więc to toporne dzieło spółki Stan Lee/Jack Kirby, ale także nie rzecz postmodernistyczna, bawiąca się utartymi schematami. Oczywiście nie oznacza to, że nie natkniemy się na pompatyczne dialogi, rzucane co jakiś czas suchary i nieprawdopodobne wręcz zwroty akcji.
Całość zaczyna się w nieco zagadkowy sposób, albowiem od tego, że członkowie Fantastycznej Czwórki, po jej rozwiązaniu, starają się znaleźć miejsce dla siebie. Ben Grimm wraz z ukochaną, niewidomą Alicią powraca do zawodu oblatywacza prototypów konstruowanych przez NASA, Johnny Storm bierze udział w wyścigach samochodowych, Sue Richards rozwija karierę aktorki w Hollywood, a najbardziej poszkodowany z tego towarzystwa Reed Richards, który utracił moce elastyczności Mr. Fantastica, stara się wykorzystać twórczo swój intelekt. Pierwsze zeszyty opowiadają osobno o każdym z bohaterów, ale kolejne przygody zaczynają ich do siebie zbliżać, by wreszcie ponownie zjednoczyli się pod szyldem Fantastic Four w celu stawienia czoła doktorowi Doomowi.
Jak już wspomniałem, nie zawsze mamy do czynienia z wyrafinowanym scenariuszem. Obok całkiem wciągających epizodów, jak chociażby ten, kiedy The Thing musi zmierzyć się z Darkothem – Demonem Śmierci (który wcale nie jest tak jednoznaczną postacią, na jaką wskazywałby jego pseudonim), trafiają się pozycje infantylne, że aż zęby trzeszczą. Tu należy wymienić pojedynek Ludzkiej Pochodni z niejakim Texas Twisterem, potrafiącym na zamówienie przemienić się w tornado. Na szczęście już sama potyczka z Doomem wypada całkiem zgrabnie i obfituje w nagłe zwroty akcji.
Zarzutów nie mam za to do strony graficznej komiksu. Bardzo mi odpowiada styl Keitha Pollarda, który stworzył lwią część omawianego materiału. Rysuje dynamicznie, bez popadania w przesadny realizm, ale także nie jest to popularna w XXI wieku umowność. Co oczywiście nie znaczy, że nie znajdziemy tu grzechów epoki, ale trudno się temu dziwić. Trzeba więc jakoś łyknąć tego nieszczęsnego Texas Twistera, który wygląda, jakby urwał się z cyrku, oraz karykaturalny wygląd Diablo, który z tymi rogami na głowie z dzisiejszego punktu widzenia wzbudza co najwyżej zażenowanie.
Omawiana pozycja nie należy na pewno do lektur obowiązkowych, które powinien znać każdy fan komiksu. Zapewne nie załapałaby się nawet do zestawu uzupełniającego. Niemniej czyta się ją miło i z lekkim sentymentem. Jak na Fantastyczną Czwórkę to i tak nieźle.
koniec
24 czerwca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten cwany rysownik!
Dagmara Trembicka-Brzozowska

30 VI 2022

Historia opowiedziana przez Franka Millera jest u swej podstawy bardzo prosta - ale metoda narracji, to, co dzieje się w kadrach, to zupełnie inna bajka, dzięki której cykl "Sin City" zyskał stałe miejsce w komiksowym panteonie.

więcej »

Historia w obrazkach: Zaskakująco dobrze
Dagmara Trembicka-Brzozowska

29 VI 2022

Opowieść o trwającym 9 lat pontyfikacie papieża Klemensa V to najciekawsza część serii "Papieże w historii".

więcej »

Stary, dobry (?) „Storm”
Michał Misztal

28 VI 2022

Ze „Stormem” przez cały czas wygląda to tak, że czytam kolejne tomy i mam po lekturze jakieś przemyślenia, po czym sprawdzam swoje recenzje wcześniejszych albumów tego cyklu i widzę, że owe przemyślenia właściwie nie ulegają zmianie. Czyli co, historie „Żyjąca planeta” i „Vandaal Niszczyciel” to wciąż stary, dobry „Storm"? Tak – ale czy to dobrze?

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

Game over, man, game over!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dużo szumu i do domu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kosmos taki wielki, a Avengers malutcy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hail Kapitanie!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Burzy zmysłów nie ma
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ubogi klon
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przyjdzie Galactus i wyrówna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pół na pół
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

A co ty robiłeś w 2013 roku?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tak niewielu decyduje za tak wielu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Raz lepiej, raz gorzej
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Geniusze i przeciętniacy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Srebrzysty paladyn
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Pink Floyd w XXI wieku: Ich pierwszy rhythm’n’blues
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Za Midgard!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pink Floyd w XXI wieku: Oko z monitora wciąż patrzy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przełamując kadry
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pink Floyd w XXI wieku: Wchodząc do tej samej rzeki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiks przejściowy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po komiks marsz: Czerwiec 2022
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Komiksowe Top 10: Maj 2022
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek, który spał w grobowcu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nibylandia ze skandynawskich mitów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.