Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Joe Hill, Gabriel Rodriguez
‹Locke & Key #4: Klucze do królestwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLocke & Key #4: Klucze do królestwa
Tytuł oryginalnyKeys to the Kingdom
Scenariusz
Data wydania8 grudnia 2015
RysunkiGabriel Rodriguez
Wydawca Taurus Media
CyklLocke & Key
ISBN9788364360688
Format170×260mm
Cena67,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

I jeszcze mocniej… i jeszcze raz…
[Joe Hill, Gabriel Rodriguez „Locke & Key #4: Klucze do królestwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czwarty tom „Locke & Key” przynosi zasadniczy zwrot akcji i mocne zakończenie. Można nawet odnieść wrażenie, że być może miał on być ostatnim w serii. W każdym razie tak się nie stało – po „Kluczach do królestwa” Joe Hill (scenariusz) i Gabriel Rodriguez (rysunki) stworzyli jeszcze kolejne tomy.

Sebastian Chosiński

I jeszcze mocniej… i jeszcze raz…
[Joe Hill, Gabriel Rodriguez „Locke & Key #4: Klucze do królestwa” - recenzja]

Czwarty tom „Locke & Key” przynosi zasadniczy zwrot akcji i mocne zakończenie. Można nawet odnieść wrażenie, że być może miał on być ostatnim w serii. W każdym razie tak się nie stało – po „Kluczach do królestwa” Joe Hill (scenariusz) i Gabriel Rodriguez (rysunki) stworzyli jeszcze kolejne tomy.

Joe Hill, Gabriel Rodriguez
‹Locke & Key #4: Klucze do królestwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLocke & Key #4: Klucze do królestwa
Tytuł oryginalnyKeys to the Kingdom
Scenariusz
Data wydania8 grudnia 2015
RysunkiGabriel Rodriguez
Wydawca Taurus Media
CyklLocke & Key
ISBN9788364360688
Format170×260mm
Cena67,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rzeczywistość widziana z perspektywy trojga dzieci Niny i świętej pamięci Rendella Locke’ów na pewno jest niezwykle intrygująca. Z jednej strony – śmiertelnie niebezpieczna, z drugiej – fascynująca. I to – w obu przypadkach – do tego stopnia, że trudno zdecydować się na wybór: zrezygnować z mrożących krew w żyłach przygód za cenę spokoju czy też narażać życie, wiedząc, że dane nam będzie doświadczyć coś, czego inni nie będą w stanie sobie nawet wyobrazić. Przenosiny do prowincjonalnego miasteczka Lovecraft miały być lekarstwem na traumę związaną z tragiczną śmiercią ojca, tymczasem stało się dokładnie na odwrót. Jak w słynnym powiedzeniu, Tyler, Kinsey i Bode wpadli z ulewnego deszczu prosto pod rynnę. Rodzinna posiadłość Locke’ów, Keyhouse, okazała się bowiem co prawda starym i dostojnym, wzbudzającym szacunek i zazdrość sąsiadów domostwem, ale jednocześnie kryła w sobie makabryczną tajemnicę, której korzenie sięgają młodości Rendella. Wiele też wskazuje na to, że mąż Niny odegrał w wydarzeniach sprzed lat bardzo istotną rolę. Ale jaką – na razie wciąż musimy pozostać uzbrojeni w cierpliwość.
W poprzednich tomach cyklu – „Witamy w Lovecraft”, „Łamigłówki” oraz „Korona Cieni” – Joe Hill bardzo umiejętnie dawkował napięcie, starając się prowadzić fabułę w taki sposób, by nie rozdrabniać się na wątki poboczne. W „Kluczach do królestwa” na chwilę z tej zasady zrezygnował. Co wydaje się o tyle zrozumiałe, że wcześniej doszedł już do pewnej granicy i konieczne wydało mu się wpuszczenie do opowieści trochę świeżej krwi. Postanowił więc zmienić nieco sposób narracji, co szczególnie widoczne jest we „Wróblu” – zamkniętej fabularnie noweli, w której posługując się motywem zaczerpniętym z „Ptaków” Alfreda Hitchcocka, skupił się zwłaszcza na dwóch postaciach: Bode’em i Dodge’u. Podobną formę ma „Biały”, w którym pojawia się zupełnie nowa postać – ciemnoskóra Erin Voss, niegdyś szkolna koleżanka Rendella Locke’a, teraz pacjentka szpitala dla obłąkanych. Pewnego dnia podczas spaceru, gdy spotyka grupkę uczniów wracających po lekcjach ze szkoły, rozpoznaje jednego z nich – Zacka Wellsa.
Bierze go jednak za kogoś innego. Za kogo? Niech starczy stwierdzenie, że będąca świadkiem tego zdarzenia Kinsey, po fakcie postanawia za wszelką cenę dostać się do szpitala, by porozmawiać z Erin. Musi się jednak bardzo spieszyć! W rozdziale trzecim, zatytułowanym „Luty”, Hill przygląda się relacjom Kinsey i Tylera z ich sympatiami, czyli odpowiednio – z Zackiem (tak, znów są razem) i piękną, choć ekscentryczną Jordan. Trzy kolejne części są już fabularnie ściślej ze sobą powiązane; nawiązują też do wcześniejszych wątków, obecnych chociażby w „Łamigłówkach”. Na arenie ponownie pojawiają się bohaterowie, którzy na jakiś czas zniknęli z pola zainteresowania scenarzysty: Ellie Whedon i jej niepełnosprawny umysłowo syn Rufus oraz Brian, dochodzący wreszcie do zdrowia po wypadku kochanek Duncana, brata Niny Locke. Hill potrzebuje ich, aby pchnąć akcję mocniej do przodu. I robi to wybornie – atmosfera się zagęszcza, stopień grozy rośnie wprost proporcjonalnie do przebiegających po plecach ciarkach.
Rozdziały zamykające „Klucze do królestwa” – czyli „Ofiary wojny” i dwie części „Detektywów” – skonstruowane zostały jak najprzedniejszy thriller, do którego dorzucono motywy nadprzyrodzone. Czyta się je z dużym zainteresowaniem, a dotarłszy do finału – co równie istotne – nie odczuwa się zażenowania spowodowanego kolejną woltą scenarzysty, który udaje, że wie mniej niż czytelnik i stara się w sztuczny sposób podtrzymywać tajemnicę. Joe Hill znajduje lepsze rozwiązanie – wyjaśnia jedną zagadkę, by natychmiast zawiązać kolejną. A ta kolejna jeszcze lepiej wróży na przyszłość. Graficznie nie zmieniło się w zasadzie nic. „W zasadzie”, ponieważ jest jeden wyjątek – to otwierający album „Wróbel”, który opowiedziany został z punktu widzenia sześcioletniego Bode’a. Gabriel Rodriguez postanowił więc w tej konkretnej nowelce dopasować ilustracje do wyobraźni dziecka, co jednak wcale nie oznacza, że to opowieść, po którą powinny sięgać dzieci. W dalszych rozdziałach jest już tak, jak bywało wcześniej – chilijski rysownik udanie prowadzi nas przez meandry wyobraźni Hilla, dbając przy tym o to, aby od czasu do czasu podgrzać atmosferę jakimś wyrazistszym kadrem.
koniec
28 grudnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygoda, humor i oldschool
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 XII 2021

To już trzeci tomik przygód Zagora, cowboya z baśniowego Dzikiego Zachodu. Sięgając po „Tajemniczą śmierć”, należy wziąć poprawkę na miejsce i czas powstania komiksu. Być może jeszcze bardziej, niż ostatnio.

więcej »

Extraordinary Moore: Bezlitosna fantazja
Marcin Knyszyński

3 XII 2021

Kończymy dziś przygodę z „Ligą niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Ostatni tom cyklu nosi znamienny tytuł – słowo „Burza” dobrze odzwierciedla to, co dzieje się w komiksie i umysłach czytelników. Przed nami rzecz, której niezwykle trudno wystawić jednoznaczną ocenę.

więcej »

Piekło to inni
Paweł Ciołkiewicz

2 XII 2021

Lucas Varela jest autorem już całkiem nieźle znanym w Polsce. Mieliśmy możliwość czytać już jego autorski komiks „Najdłuższy dzień przyszłości” oraz stworzonego wspólnie z Diego Agrimbau „Człowieka”. Teraz na księgarskie półki trafia kolejna opowieść argentyńskiego artysty – „Pawełek Pinokio”. Nie jest to jednak kolejna wersja dzieła Carla Collodiego, lecz opowieść o tym, co spotkało niesfornego pajacyka… w piekle.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Komiksy z przemytu: Królestwo za klucz!
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Krwawy bildungsroman
— Sebastian Chosiński

Historia lubi się powtarzać
— Sebastian Chosiński

Nie wkurzajcie potwora!
— Sebastian Chosiński

Kluczy ci u nas dostatek
— Sebastian Chosiński

Groza patentowana
— Sebastian Chosiński

Komiksy z przemytu: Królestwo za klucz!
— Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: O klucz od sukcesu
— Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Zabawy z głową
— Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Pozdrowienia z Lovecraft
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.