Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Enki Bilal, Pierre Christin
‹Mistrzowie Komiksu: Polowanie›

Polowanie
EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPolowanie
Tytuł oryginalnyPartie de chasse
Scenariusz
Data wydania2002
RysunkiEnki Bilal
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN-1083-237-1290-5
Cena29,90
Gatunekhistoryczny, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Polowanie

Polityczna szachownica
[Enki Bilal, Pierre Christin „Mistrzowie Komiksu: Polowanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Polowanie” jest ostatnim tomem z serii „Legendy współczesności”, narysowanym przez Enki Bilala do scenariusza Pierre′a Christina. Akcja komiksu rozgrywa się zimą 1983 roku. Na polowaniu w polskich Bieszczadach spotykają się prominenci państw Układu Warszawskiego.

Marcin Herman

Polityczna szachownica
[Enki Bilal, Pierre Christin „Mistrzowie Komiksu: Polowanie” - recenzja]

„Polowanie” jest ostatnim tomem z serii „Legendy współczesności”, narysowanym przez Enki Bilala do scenariusza Pierre′a Christina. Akcja komiksu rozgrywa się zimą 1983 roku. Na polowaniu w polskich Bieszczadach spotykają się prominenci państw Układu Warszawskiego.

Enki Bilal, Pierre Christin
‹Mistrzowie Komiksu: Polowanie›

Polowanie
EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPolowanie
Tytuł oryginalnyPartie de chasse
Scenariusz
Data wydania2002
RysunkiEnki Bilal
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN-1083-237-1290-5
Cena29,90
Gatunekhistoryczny, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Polowanie
Teraźniejszość
Centralna postacią komiksu jest Wasilij Aleksandrowicz Szewczenko. Ten emerytowany generał bezpieki, członek Komitetu Centralnego KPZR jest pomysłodawcą i organizatorem polowania. Wokół jego osoby koncentrują się losy pozostałych uczestników spotkania. Z ich ust dowiadujemy się, jak wielki wpływ osoba generała wywarła na ich życie i sytuacje ich krajów. Osobiste doświadczenia tych ludzi wpłynęły na ocenę systemu komunistycznego. Wielokrotnie dają oni wyraz swoim poglądom o jego niedoskonałości, ale i nieuchronności.
Przeszłość
Punktem wyjścia w „Polowaniu” jest przeszłość Szewczenki. Poznajemy ją z relacji tłumacza, Jewgienija Gołozowa. W jego opowieściach widzimy generała jako człowieka ukształtowanego wielkim autorytetem dziadka, Maksyma Maksymowicza Szewczenki. Jemu właśnie zawdzięcza Wasilij Aleksandrowicz zamiłowanie do szachów, polowania, a także pośrednio do polityki. Trzy namiętności, których wspólnym mianownikiem jest władza. Powracają one po latach, by zimą 1983 roku doprowadzić do śmierci jednego z pionków na politycznej szachownicy.
Narratorem i komentatorem wydarzeń na polowaniu jest Gołozow. Swoją wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami dzieli się z młodszym kolegą-tłumaczem, francuskim komunistą zaproszonym do pomocy w obsłudze spotkania. Ten młody idealista nie ma pojęcia, iż w swojej naiwności daje się wykorzystywać w politycznej rozgrywce.
Kolory i liczby
Jak zwykle w pracach z udziałem Bilala, również w „Polowaniu” znajdziemy wiele motywów symbolicznych. Samo polowanie trwa trzy dni. Każdego dnia Szewczenko rozgrywa partię szachów ze swoim następcą, Sergiejem Szawanidze. Trzeciego dnia zbiegają się w jednym krótkim momencie elementy trzech pasji Szewczenki – szachów, polowania i polityki. Liczba trzy powraca również w opowieści jednego z bohaterów, Tadeusza Boczka – polskiego Żyda, któremu Szewczenko podarował trzy życia oraz tyle samo śmierci. Symboliczny charakter w „Polowaniu” mają również kolory. Większość barw w komiksie jest szara, brudna. Dominuje jedynie intensywna czerwień. Jest to m.in. krew upolowanych zwierząt. Czerwień pojawia się również we wspomnieniach poszczególnych polityków, symbolizując krew ofiar komunizmu. Czerwony jest także kruk, zapowiadający śmierć w finale komiksu.
Komentarz do rzeczywistości
W „Polowaniu” pojawia się postać francuskiego turysty, który zostaje zatrzymany przez milicję. Nie może porozumieć się z władzami. Zostaje wydalony z kraju. Można przypuszczać, że Bilal portretuje tutaj siebie. Gdy pracował nad „Polowaniem”, odbył podróż po krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jednym zdaniem podsumowuje rzeczywistość, którą wówczas napotkał. Pod adresem Francuza padają w komiksie słowa: „Nic nie zrozumiał (…)”.
Przyszłość
„Polowanie” powstało w 1983 r. Dla Christina i Bilala wydarzenia przełomu 1989 i 1990 roku, które zmieniły oblicze świata i Europy, były trudną do przewidzenia przyszłością. W 1990 r. wspólnie dopisali do „Polowania” epitafium. Jest ono połączeniem poetyckiej prozy Christina z ilustracjami Bilala. Dowiadujemy się z niego, jak potoczyły się dalsze losy uczestników polowania z 1983 r.
Podwójne dno
„Polowanie” jest trudnym komiksem z gatunku political fiction. Łączy w sobie elementy literackiej fikcji i politycznej rzeczywistości naszych czasów. Dla jego właściwego i pełnego zrozumienia potrzebna jest wrażliwość na wieloznaczność wypowiadanych kwestii, a także przynajmniej elementarna znajomość historii Europy Środkowo-Wschodniej. Wbrew różnym opiniom, „Polowanie” jest jednym z najważniejszych komiksów ostatnich lat.
koniec
1 października 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zniknięcia, powroty, problemy
Agata Włodarczyk

5 XII 2021

Rita Odraza nie bierze jeńców – z pomocą Czarnego Smoka pozbawiła tytułowych superbohaterów dostępu do sieci morficznej, odebrała im zordy, pozbyła się Zielonego i Niebieskiego Rangera. Korzystający już tylko z zielonej mocy, przerzedzeni, pozbawieni wsparcia Alfy i Zordona Rangersi stanowią łatwy łup. Suma summarum – zwycięstwo Odrazy wydaje się być blisko.

więcej »

Przygoda, humor i oldschool
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 XII 2021

To już trzeci tomik przygód Zagora, cowboya z baśniowego Dzikiego Zachodu. Sięgając po „Tajemniczą śmierć”, należy wziąć poprawkę na miejsce i czas powstania komiksu. Być może jeszcze bardziej, niż ostatnio.

więcej »

Extraordinary Moore: Bezlitosna fantazja
Marcin Knyszyński

3 XII 2021

Kończymy dziś przygodę z „Ligą niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Ostatni tom cyklu nosi znamienny tytuł – słowo „Burza” dobrze odzwierciedla to, co dzieje się w komiksie i umysłach czytelników. Przed nami rzecz, której niezwykle trudno wystawić jednoznaczną ocenę.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski

Świat bez informacji
— Andrzej Goryl

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz

Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński

Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Młodzieńcza choroba lewicowości
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Przyszłość Thorgala i prawo skali
— Marcin Herman

Nazwisko: Sienkiewicz, Henryk. Zawód: scenarzysta komiksowy
— Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz

Kto mu pisze teksty?
— Marcin Herman

Reklama – wybór (nie)kontrolowany!
— Marcin Herman

Nie tylko underground #5
— Marcin Herman

Thorgal to dziewica?
— Marcin Herman

Festiwal się zmienia
— Marcin Herman

Debiutant zwycięża w Łodzi
— Marcin Herman

Wilq triumfuje
— Marcin Herman

Nieśmietelnie zabawne
— Marcin Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.