Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

  • Pan Wtorek Popielcowy
    Éric Liberge
  • Black Beard
    Jean-Yves Delitte
  • Relax #43 (PolishComicArt)
    Grant Morrison, Gardner Fox, Mikołaj Graniak, Gerard Way, Karol Weber, Artur Grzenda, Jakub Kijuc; Jacek Skrzydlewski, Wojciech Cichoń, Artur Biernacki, Łukasz Zabdyr, Andrzej Graniak, Paweł Bartosiak, Sławomir Kiełbus, Mariusz Moroz, Gedeon, Zbigniew Larwa, Jakub Kijuc, Darick Robertson, Alfonso Font, Joe Kubert, Frank Frazetta, Freddie E. Williams II
  • Kroniki ze Stambułu #01
    Ersin Karabulut
  • Relax #43 (Labrum)
    Bernie Wrightson, Przemysław Soroka, Bartosz Zaskórski, Philippe Druillet, François Rivière, André Franquin, Caza, Bartosz Minkiewicz, Daniel Chmielewski, Jimmy Stamp, Mark Russell, Janek Koza, Daniel Odija; Wojciech Stefaniec, Bernie Wrightson, Debora Santos, Bartosz Zaskórski, Przemysław Dedelis, Yanick Paquette, Caza, Philippe Druillet, Daniel Chmielewski, André Franquin, Janek Koza, Bartosz Minkiewicz, Andreas Martens
  • Wdówka #1
    Igor Barańko
  • Kamasutra (wyd.2023)
    Milo Manara
  • Znajdujemy ich, gdy są już martwi #3: Dusza
    Al Ewing; Simone Di Meo
więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Garth Ennis, Peter Snejbjerg
‹Dear Billy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDear Billy
Scenariusz
Data wydania2010
RysunkiPeter Snejbjerg
Wydawca Mucha Comics
Cena55,00
Gatunekhistoryczny, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Historia w obrazkach: Ofiara wojny
[Garth Ennis, Peter Snejbjerg „Dear Billy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Irlandzki scenarzysta Garth Ennis, choć kojarzony jest przede wszystkim z typowo amerykańskimi opowieściami o superbohaterach i im podobnych, lubuje się również w tematyce wojennej. Efektem jego zainteresowań były aż dwie serie komiksowe: „Opowieści wojenne” oraz „Pola bitew”. „Drogi Billy” – stworzony do spółki z duńskim rysownikiem Peterem Snejbjergiem – to jedna z historii składających się na drugi cykl.

Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ofiara wojny
[Garth Ennis, Peter Snejbjerg „Dear Billy” - recenzja]

Irlandzki scenarzysta Garth Ennis, choć kojarzony jest przede wszystkim z typowo amerykańskimi opowieściami o superbohaterach i im podobnych, lubuje się również w tematyce wojennej. Efektem jego zainteresowań były aż dwie serie komiksowe: „Opowieści wojenne” oraz „Pola bitew”. „Drogi Billy” – stworzony do spółki z duńskim rysownikiem Peterem Snejbjergiem – to jedna z historii składających się na drugi cykl.

Garth Ennis, Peter Snejbjerg
‹Dear Billy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDear Billy
Scenariusz
Data wydania2010
RysunkiPeter Snejbjerg
Wydawca Mucha Comics
Cena55,00
Gatunekhistoryczny, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Garth Ennis (rocznik 1970) to jeden z najpłodniejszych i najbardziej rozchwytywanych scenarzystów komiksowych na rynku amerykańskim. Wielką popularność przyniosły mu przede wszystkim „Kaznodzieja” i „Pielgrzym”, ale ceniony jest także za pojedyncze historie z takimi bohaterami, jak Batman, Spider-Man, Hitman, Shadow czy Hellblazer. Starszego od siebie o siedem lat rysownika Petera Snejbjerga poznał przy okazji pracy nad ostatnią z wymienionych serii; później kooperowali jeszcze przy tworzeniu „The Boys” oraz cyklu „Pola bitew” – „Drogi Billy” jest właśnie jedną z fabuł, które weszły w ich skład. Początkowo ukazała się ona w 2009 roku w formie trzech zeszytów, rok później – jako jedna z trzech – trafiła do pierwszego tomu wydania zbiorczego. Jak widać, tematyka drugiej wojny światowej bardzo przypadła Ennisowi do gustu, skoro – po opublikowanych kilka lat wcześniej „Opowieściach wojennych” (2001-2003) – postanowił do niej wrócić.
Tytuł komiksu brzmi jak początek korespondencji skierowanej do osoby bardzo bliskiej – i tak właśnie jest. To pierwsze słowa listu, jaki główna bohaterka, Carrie Sutton, pisze do swego ukochanego, Billy’ego (Williama) Wedgewooda. Ona jest, a raczej była, pielęgniarką w szpitalu wojskowym w Kalkucie, on – pilotem, dowódcą eskadry walczącej przeciwko Japończykom w południowo-wschodniej Azji. Akcja rozgrywa się w ciągu trzech lat – od 1942 do 1945 roku, a rozpoczyna się od ataku armii cesarskiej na należący do Brytyjczyków Singapur. Tuż przed wkroczeniem do miasta żołnierzy Kraju Kwitnącej Wiśni ucieka z niego grupka białych kobiet, pielęgniarek w miejscowym szpitalu. Próbują łodzią motorową dopłynąć do brzegów Jawy, ale po drodze wpadają w ręce najeźdźców, którzy najpierw je gwałcą, a następnie rozstrzeliwują. Po jakimś czasie odnajdują je brytyjscy zwiadowcy i wtedy okazuje się, że jedna z kobiet jakimś cudem przeżyła. To Carrie.
Ostatecznie trafia do szpitala w Kalkucie, gdzie po wyleczeniu podejmuje ponownie pracę jako pielęgniarka. Personel i lekarz naczelny mają bardzo oględne pojęcie o tym, co panna Sutton przeszła. Ona sama też się tym specjalnie nie chlubi; boi się, że będzie postrzegana nie tylko jako ofiara, ale też kobieta zbrukana, bo zgwałcona przez „skośnookich”, do której żaden z mężczyzn, mimo współczucia, nie zechce się zbliżyć. Ukrywa więc skrzętnie swoje przeżycia, nie wyjawia ich nawet kapitanowi Wedgewoodowi, który szybko z pacjenta i rekonwalescenta, staje się najpierw jej najbliższych przyjacielem, a potem kochankiem. On też został okrutnie potraktowany przez Japończyków, gdy dostał się w ich ręce; jako pilot robi wszystko, co w jego mocy, aby przyspieszyć zwycięstwo swojej ojczyzny w tym krwawym i brutalnym konflikcie, ale nie ma w nim nienawiści. Do wszystkiego związanego z okrucieństwami wojennymi podchodzi na chłodno. Carrie to wcale nie dziwi – owszem, zadano mu rany, ale nie wydarto mu duszy z ciała.
To, co w komiksie Ennisa i Snejbjerga najważniejsze, czytelnik poznaje w formie retrospekcji z listu pisanego przez pannę Sutton. Ten list, co jest oczywiste od samego początku, ma też formę spowiedzi – Carrie opowiada w nim Billy’emu, w jaki sposób prowadziła swoją własną, prywatną wojnę z wrogiem; jest szczera do bólu, niczego nie ukrywa. Przelewa na papier to wszystko, czego nie miała odwagi opowiedzieć mu w cztery oczy. Dzięki temu możemy wniknąć w jej głęboko zranioną psychikę, poznać motywacje, zrozumieć ją i… właśnie, czy także usprawiedliwić? „Drogi Billy”, wbrew niewinnemu tytułowi, to wyjątkowo ponura i makabryczna historia, balansująca na granicy poprawności politycznej. Ennis jak najbardziej świadomie dociera do miejsca, po przekroczeniu którego mógłby narazić się na bardzo ostrą krytykę. Ale w ten sposób jego dzieło zyskuje na wiarygodności, a główna bohaterka staje się postacią tragiczną w niemal antycznym wymiarze.
To nie jest historia dla osób wrażliwych. Nie ma też, typowego dla kinematografii hollywoodzkiej (nawiązanie do świata filmu jest o tyle uzasadnione, że Irlandczyk wymyślił fabułę znakomicie nadającą się na duży ekran), szczęśliwego zakończenia. Z przyczyn oczywistych – zabrzmiałoby ono jak fałszywa moneta. Od strony graficznej mamy do czynienia z najbardziej charakterystyczną dla komiksu amerykańskiego realistyczną kreską. Obywa się bez ekstrawagancji i rewelacji, jest za to rzemiosło na bardzo przyzwoitym poziomie. Snejbjerg stara się pomóc Ennisowi w jak najtrafniejszym odwzorowaniu wymyślonej przez niego historii, dlatego robi wszystko, aby nie wyskoczyć przed szereg i nie stłamsić fabuły nazbyt naturalistycznymi kadrami.
koniec
12 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sporo obietnic
Marcin Knyszyński

22 IX 2023

Drugi z trzech tomów zbiorczych serii „Czarny Młot. Odrodzenie” jest przykładem na to, że fantazja autora czasem ponosi zbyt mocno, a chęć uczynienia swego działa dziwnym i niejednoznacznym powinna mieć chyba jakieś granice. Jeff Lemire chciał niewątpliwie dobrze, ale tym razem wystawił czytelniczą cierpliwość na próbę.

więcej »

Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
Wojciech Gołąbowski

21 IX 2023

Na trzeci zeszyt z cyklu „Nieustraszeni Łowcy Strachów” czekałem niecierpliwie. Nie powiem, że nie było warto, ale jednak „Zjawa z jeziora Tikitaka” nieco rozczarowuje.

więcej »

Tragikomedia pomyłek
Dagmara Trembicka-Brzozowska

20 IX 2023

Drugi tom opowieści o patologicznej (co tu ukrywać) rodzinie włoskich imigrantów nie zawodzi tych z czytelników, którym odpowiada i ciężki, czarny humor, i dość nietypowy sposób narracji.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Powinno być lepiej
— Sebastian Chosiński

Konkwistadorzy!
— Sebastian Chosiński

Z Kijowa do Algieru
— Sebastian Chosiński

Zaskakująco dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Do utraty tchu i zmysłów
— Sebastian Chosiński

Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski

Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Bardzo na czasie
— Wojciech Gołąbowski

Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Zbliżamy się do końca
— Andrzej Goryl

Wielki finał
— Marcin Knyszyński

Walka trwa
— Andrzej Goryl

Rozliczenia
— Marcin Knyszyński

Dwa orki, awanturnik i chętna kapłanka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bracia sztosy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Superbohaterowie z Nieba rodem
— Sebastian Chosiński

Wiele hałasu na nic
— Bartek Marciniak

Tegoż autora

Tu miejsce na labirynt…: Moment, którego nie da się zapomnieć
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
— Sebastian Chosiński

Grać obrazami, malować dźwiękami
— Sebastian Chosiński

Lamentacje nad losem ojców i synów
— Sebastian Chosiński

„Kobra” i inne zbrodnie: Stirlitz versus Hans Kloss
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Bohaterowie i zdrajcy
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: W cieniu historycznego browaru
— Sebastian Chosiński

Wrzesień 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

PRL w kryminale: Krwawe gody
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Lodowa otchłań naszych snów
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.