Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Xavier Dorison, Fabien Nury, Christian Rossi
‹W.E.S.T. #1: Upadek Babilonu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW.E.S.T. #1: Upadek Babilonu
Scenariusz
Data wydaniamaj 2012
RysunkiChristian Rossi
Wydawca Taurus Media
CyklW.E.S.T.
ISBN978-83-60298-74-9
Cena37,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

XIII – sto lat wcześniej
[Xavier Dorison, Fabien Nury, Christian Rossi „W.E.S.T. #1: Upadek Babilonu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W.E.S.T.” to kolejna próba zapełnienia polskiego rynku komiksowego przyzwoitą historią rozrywkową.

Konrad Wągrowski

XIII – sto lat wcześniej
[Xavier Dorison, Fabien Nury, Christian Rossi „W.E.S.T. #1: Upadek Babilonu” - recenzja]

„W.E.S.T.” to kolejna próba zapełnienia polskiego rynku komiksowego przyzwoitą historią rozrywkową.

Xavier Dorison, Fabien Nury, Christian Rossi
‹W.E.S.T. #1: Upadek Babilonu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW.E.S.T. #1: Upadek Babilonu
Scenariusz
Data wydaniamaj 2012
RysunkiChristian Rossi
Wydawca Taurus Media
CyklW.E.S.T.
ISBN978-83-60298-74-9
Cena37,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzeba przyznać, że „W.E.S.T. – Upadek Babilonu” zaczyna się bardzo efektownie. Początek jak z Hitchocka – na skutek dziwnego szaleństwa maszynisty pociąg nie zatrzymuje się na stacji, rozbija mur dworca i ląduje na ulicy, giną ludzie. W kolejnej scence widzimy jak spokojny i stateczny polityk zabija swą żonę i służącą, by wkrótce popełnić samobójstwo. To klasyczny sposób na zaintrygowanie czytelnika wstępem do historii, potem jest również klasycznie – poznamy po kolei bohaterów, objawi nam się stawka rozgrywki i wpadniemy w rytm typowej komiksowej serii przygodowo sensacyjnej. Serii bez większych ambicji, mającej zapewnić czytelnikom czystą, bezpretensjonalną rozrywkę.
„W.E.S.T.”, wydane w zeszłym roku przez Taurus Media kolejne dzieło Xaviera Dorisona, scenarzysty (tu akurat współscenarzysty) znanego z bardzo dobrze odbieranego cyklu pirackiego „Long John Silver” jest pierwszym z sześciu tomów cyklu sensacyjnego umieszczonego w pierwszych latach XX stulecia. Wbrew tytułowi (i okładce) seria nie jest westernem (a przynajmniej nie w pierwszym tomie). Widać tu raczej spiskowe pasje Dorisona, człowieka, który stał także za odpryskową serią do słynnego szpiegowsko-spiskowego cyklu „XIII”. „W.E.S.T.” to trochę takie przeniesienie „Trzynastki” o 100 lat wstecz – znów mamy złowrogą organizację (tajemniczy Century Club), znów mamy ogólnoświatowy spisek, zagrażający samemu prezydentowi U.S.A. (Williamowi McKinleyowi, który notabene zginął w 1901 roku w zamachu, co z pewnością zostanie wykorzystane w komiksie). Różnice są dwie – spisek ma podłoże okultystyczne (czyli bardziej kojarzy się z niedawną filmową wersją przygód Sherlocka Holmesa), a po stronie dobra stanie nie samotny mściciel, lecz cała malownicza grupa – tytułowy Weird Enforcement Special Team, składający się z przedstawionych pobieżnie w kolejnych scenkach czterech bardzo różnych osobowości (wśród nich Indianin i Żyd) z charyzmatycznym Mortonem Chapelem na czele (ktoś pomiędzy Hannibalem Smithem i Nickiem Furym, ale przywodzący na myśl wszystkich komiksowych leaderów grup do zadań specjalnych).
Nic nowego pod słońcem? Dokładnie. Sześcioodcinkowy komiks ma składać się z trzech dwuczęściowych osobnych opowieści, po drugim tomie (już na rynku, recenzja wkrótce) będzie można powiedzieć więcej o całości. Na razie widać przyzwoity scenariusz, mądrze wykorzystujący opcje, jakie daje epoka. Mamy tu trochę klisz, ale też trochę obiecujących rozstrzygnięć. Pewną wadą będzie niestety przegadanie komiksu – tekstu w dymkach jest bardzo dużo, co raczej w komiksie przygodowym nie powinno mieć miejsca. Tu najlepiej wypadają plansze, na których mało się mówi, niestety nie jest ich wiele. Rysunki Christiana Rossiego to przyzwoite rzemiosło, ale brak w nich błysku. Lepsze wrażenie sprawia bardzo ładnie nałożona kolorystyka, z przemyślanymi koncepcjami na całe plansze.
Cóż można więcej dodać? Mamy nadzieję, że w kolejnych tomach będzie więcej akcji, mniej gadania, więcej szans na poznanie bohaterów i liczymy na mądre rozegranie obiecującej tematyki spiskowo-okultystycznej z wielką historią w tle.
koniec
2 stycznia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ta, która ocaliła tysiące
Agata Włodarczyk

11 VIII 2022

Historia Ireny dobiega końca na wielu płaszczyznach: bohaterka kończy swoje przemówienie, sadzi drzewo w dolinie Jerozolimy, opuszcza tereny Jad Waszem, a wkrótce i Izrael, wracając do komunistycznej Polski. Zostało jednak jeszcze kilka istotnych kwestii, o których trzeba było wspomnieć.

więcej »

Notatki z podróży
Agata Włodarczyk

10 VIII 2022

Nie każdy, kto mieszkał w obcym kraju, potrafi o nim pisać bez uprzedzeń, uciekać od porównań, celebrować inność i jednocześnie przedstawiać ją jako coś normalnego. Davidowi Camposowi w „Kassumai” się to udało.

więcej »

Finał najdłuższej przygody w historii polskiego komiksu
Maciej Jasiński

9 VIII 2022

Kajtek i Koko w swą kosmiczną podróż wyruszyli 29 kwietnia 1968 roku na łamach „Wieczoru Wybrzeża”, by zakończyć ją ponad cztery lata później, 31 lipca 1972 roku. Ukazało się w sumie niemal 1300 pasków. Rozpoczęte w 2018 roku nowe wydanie w postaci liczących po około 100 stron albumów, właśnie doczekało się finału. W trzy lata wydawnictwu Egmont udało się doprowadzić do końca tę najdłuższą historię, jaką stworzył Janusz Christa.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na Dzikim Zachodzie bez zmian
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Serce nie sługa
— Paweł Ciołkiewicz

Blast It!
— Marcin Knyszyński

Run, Felicity, run!
— Sebastian Chosiński

Demon dżentelmen i twardziel po przejściach
— Sebastian Chosiński

Cień zapomnianego mroku
— Sebastian Chosiński

Kochajmy się!
— Sebastian Chosiński

Kuba – wyspa jak zombie cuchnąca
— Sebastian Chosiński

Mission impossible w stylu retro
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.