Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

  • Baltimore #1
    Mike Mignola, Christopher Golden; Ben Stenbeck
  • Jack z Baśni #1
    Bill Willingham, Lilah Sturges; Tony Akins, Steve Leialoha, Andrew Pepoy
  • Beniamin i Beniamina
    René Goscinny; Albert Uderzo
  • JLA. Wieża Babel
    Mark Waid, D. Curtis Johnson, Devin Grayson; Howard Porter, Arnie Jorgensen, Mark Pajarillo, Steve Scott, Pablo Raimondi
więcej »

Kadr, który…: To samo drzewo?

Esensja.pl
Esensja.pl
W drugim spotkaniu z „Zaporą” przedstawiamy żart graficzny duetu Zajączkowski & Wyrzykowski.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: To samo drzewo?

W drugim spotkaniu z „Zaporą” przedstawiamy żart graficzny duetu Zajączkowski & Wyrzykowski.
Dobrzy graficy komiksowi lubią czasem zastosować trik graficzny, tnąc większy, spójny obrazek na kilka kadrów – bohaterowie w poszczególnych kadrach przemieszczają się na tle nieruchomego krajobrazu. Pamiętamy to choćby z komiksów Tadeusza Baranowskiego, co opisywała Agnieszka Szady w artykułach „Wielość w jedności” oraz „Namnożone namorzyny”, ale i u wielu innych artystów.
Sławomir Zajączkowski (scenariusz) oraz Krzysztof Wyrzykowski (rysunki) postanowili wykorzystać tę sztuczkę, ale w nieco przewrotny sposób. Na kilku kadrach stanowiących bezpośrednią kontynuację sytuacji z „Bez dzwonków sań” (choć fabularnie dzieli je jeden lub nawet kilka miesięcy) widzimy zwiadowcę siedzącego na drzewie. Cztery kadry, zajmujące większość planszy, sprawiają wrażenie jednego większego, podzielonego pionowo i poziomo. No, powiedzmy trzy z tych czterech, ponieważ na trzech z nich tym, co już z dala rzuca się w oczy, jest drzewo.
Drzewo jest nieco pochyłe (ale to raczej kwestia perspektywy niż jego wyglądu), jego zewnętrzne krawędzie w sąsiadujących ze sobą kadrach stanowią kontynuację. Na pierwszy rzut oka faktycznie jest to zastosowanie ww. triku. Ale po zastanowieniu się, szybko dochodzimy do wniosku, że choć owszem, jest to to samo drzewo, to jednak wrażenie jest złudne.
W dwóch górnych kadrach widzimy „Gitarkę” siedzącego na grubej gałęzi – raz od przodu, raz od tyłu. Jej wygląd oraz układ pozostałych odrośli wyraźnie wskazuje, że jest to ten sam konar – a zatem symetria, nie trik. W dodatku inna gałąź, na kadrze niższym, kierując się ku górnej krawędzi, nie znajduje powyżej kontynuacji.
Czy taki efekt był przez twórców zamierzony? Duet ma już spore doświadczenie w tym, co robi, więc zapewne trik (podwójny lub połowiczny, zależnie od punktu widzenia) został zastosowany celowo. Tak czy inaczej, wyszło ciekawie.
koniec
22 marca 2018

Komentarze

22 III 2018   23:03:04

Kadr ciekawy, ale pierwsze zdanie brzmi fatalnie:
"...bohaterowie poruszają się na TLE nieruchomego TŁA."

25 III 2018   22:21:34

Ugh. Przeoczyłem. Dziękuję za uwagę, poprawiam.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Maj 2023
Esensja

31 V 2023

Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?

więcej »

Dekada TM-Semic: Było raz dwóch szaleńców w domu wariatów
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 V 2023

W drugim zeszycie „Batmana” (nr 1/91) wydanym przez TM-Semic ponownie spotykamy Jokera. Tyle tylko, że nie ma twarzy Jacka Nicholsona, za to przepełnia go szaleństwo, będące znakiem firmowym Alana Moore′a.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Superbohater zza biurka
Marcin Knyszyński

21 V 2023

Jedną serię Briana K. Vaughana już czytaliśmy. To właśnie nią, czyli historią ostatniego mężczyzny na Ziemi, utorował sobie drogę do sukcesu. W połowie tejże drogi autor rozpoczął prace nad inną, równie głośną serią – pięćdziesięcioodcinkowa „Ex Machina” od pewnego czasu jest już na naszym rynku.

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Rozświetlanie nocy
— Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Bez dzwonków sań
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski

Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski

Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski

Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski

Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski

Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk

Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak

Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski

Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek

Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.