Obietnica przygodyNa początku 2000 roku w USA do sprzedaży trafił pierwszy zeszyt z CrossGeneration Comics – nowego wydawnictwa założonego przez biznesmena z Florydy, Marka Alessi.
Tomasz SidorkiewiczObietnica przygodyNa początku 2000 roku w USA do sprzedaży trafił pierwszy zeszyt z CrossGeneration Comics – nowego wydawnictwa założonego przez biznesmena z Florydy, Marka Alessi. W czasach, w których każde tego rodzaju przedsięwzięcie było sporym ryzykiem, postawił on na niezawodność. Obiecywał czytelnikom, że komiksy z jego wydawnictwa będą ukazywały się na czas, zgodnie z zapowiedziami. Obiecywał, że będą one miały większą ilość stron niż tytuły konkurencji. Obiecywał wprowadzenie nowego programu polegającego na tym, że czytelnik niezadowolony z dokonanego zakupu, będzie mógł zwrócić komiks do sklepu i otrzyma zwrot gotówki. Obiecywał, że odbiorcy otrzymają produkt tworzony przez znane nazwiska, uznanych scenarzystów i sprawdzonych rysowników. Obiecywał w końcu, że dostarczy klientom serię tytułów, które będą ze sobą powiązane, w które jednak bez żadnych przeszkód będzie można czytać nie mając znajomości innych serii. I obietnic dotrzymał. Premiery Wszystko zaczęło się od pierwszego numeru „Crossgen Chronicles”. Poznaliśmy w nich szóstkę istot o boskich mocach, które właśnie odkryły, że we Wszechświecie pojawiły się nowe siły o niepokojących możliwościach. Siły, które nie zostały stworzone przez nich samych, mających się za Pierwszych w istniejącym Wszechświecie. W numerze tym czytelnicy mogli spotkać piątkę obdarzonych mocą ludzi. W miesiąc później mogli już kupić komiksy z ich udziałem. W „Mystic” (scen. Ron Marz, rys. Brandon Peterson) znaleźli się w krainie, której główną siłą napędową jest magia. Taksówki latają wspomagane magicznymi inkantacjami, handlarze sprzedają eliksiry i zwoje z zaklęciami, a arkan magii naucza się w szkole podstawowej. Główna bohaterka, młoda dziewczyna imieniem Giselle, staje się centrum zainteresowania, gdy na jej dłoni pojawia się Sigil. Znak, który otwiera jej drzwi do niewyobrażalnych mocy, a także niszczy przyjaźń z jej siostrą oraz narusza równowagę między siedmioma rywalizującymi między sobą sektami. „Sigil” (scen. Barbara Kesel, rys. Ben Lai) to już typowa space-opera. Statki kosmiczne, zaawansowana technologia i podobni do gadów przeciwnicy – Sauranie. Tanipal, planetą położona pomiędzy globami zamieszkanymi przez ludzi i Saurianów, czerpie zyski z obu stron. Historia zaczyna się w chwili, gdy jeden głównych bohaterów, Samandahl Rey, zostaje obdarzony Sigilem (tym razem znak trafia na jego pierś), a jego partnerka, Roya Sintor, ginie, by po chwili stać się częścią jego statku. Obdarzony w moc kształtowania nieożywionej materii, absorbowania ciosów, które zabiłyby przeciętnego człowieka, z hordą ścigających go statków za sobą, Samandahl staje na początku nowego etapu swojego życia. Komiks doczekał się również dodatkowej, dwuczęściowej miniserii „Saurians: Unnatural Selection” Kolejny tytuł wydawnictwa Crossgen to „Scion” (scen. Ron Marz, rys. Jim Cheung). Jest to przygodowe fantasy, którego bohaterem jest Ethan, młody człowiek, który niechcący wywołuje wojnę między dwoma rodami. Świat, w którym toczy się akcja komiksu, to Avalon – mieszanina średniowiecznych tradycji i genetycznych manipulacji, bitew na miecze, smoków i tarcz z pól siłowych. W ostatnim z premierowych tytułów „Meridian” (scen. Barbara Kesel, rys. Joshua Middleton) magiczne znaki otrzymały dwie osoby – Sephie i jej wuj, Ilahn. O pokojowo nastwiona Sephie otrzymuje dar tworzenia, to jej wuj wykorzystuje swą moc, by zdobyć władzę drogą przemocy i zniszczenia. Po raz kolejny akcja zahacza o klimaty fantasty, tym razem toczy się na planecie, której mieszkańcy przebywają na wielkich, latających wyspach, a statki żeglują wśród chmur. Czterem miesięcznikom towarzyszył przez jakiś czas dwumiesięcznik „Crossgen Chronicles” opowiadający o dziejach nosicieli sigilów, zanim zostali oni nimi obdarzeni. Strzał w dziesiątkę Po kilku miesiącach stało się jasne, że inicjatywa Alessiego była strzałem w dziesiątkę – komiksy z żółto-czerwonym znakiem podobnym do symbolu yin-yang sprzedawały się znakomicie. Nadszedł więc czas na nowe serie. W serii science-fiction „The Negation” (scen. Tony Bedard i Mark Waid, rys. Paul Pelletier) setka zebranych po całej galaktyce ludzi budzi się w na obcej planecie i odkrywa, że zostali zebrani, by być obiektem badań istot z innego, pełnego chaosu, wymiaru. Komiks ten doczekał się również jednostrzałówki „Negation: Lawbringer” oraz rozwinięcia w miniserii „Mark of Charon”, w której Charon – Bóg-Imperator złowrogiego imperium podejmuje próbę stworzenia swojego odpowiednika Sigila. W „Crux” (scen. Mark Waid; rys. Steve Epting) sześciu mieszkańców Atlantydy budzi się w czasach nam współczesnych, jednak tylko po to, by odkryć, że cała Ziemia opustoszała i stała się obiektem ataku kosmicznych grabieżców. Oczywiście w odbudowie zaginionej cywilizacji pomogą im Sigile, które pojawiły się na ich ciałach po przebudzeniu. „The First” (scen. Barbara Kesel; rys. Bart Sears) stanowi bezpośrednią kontynuację pierwszego zeszytu „Crossgen Chronicles”. W komiksie poznajemy dalsze losy dwóch frakcji bogów, ich przyjaźni i animozji oraz śledztwa dotyczącego tajemnicy, jaką stanowi tajemnicza siła obdarowująca innych Sigilami. Natomiast „Sojourn” (scen. Ron Marz; rys. Greg Land) to z kolei epicka fantasy w której, po raz pierwszy, nosiciel Sigila to łotr spod ciemnej gwiazdy, lord Mordath. A walczyć z nim i jego trollami będzie piękna (bo jakże by inaczej) Arwyn i przyjaciele. Potem poleciało już jak bez większych problemów. Co dwa, trzy miesiące debiutował nowy komiksowy miesięcznik. Osadzony w realiach podobnych do czasów wiktoriańskiej Anglii „Ruse” opowiada o przygodach detektywa Simona Archarda. Seria dorobiła się też jednostrzałówki „Archard’s Agents”. W stronę komiksu grozy podąża „Route 666”, stanowiący mieszaninę „Buffy” i „Uciekiniera”. Jedna z planet zamieszkanych przez bohaterów świata Crossgen zyskała wyjątkowe powodzenie. Rozgrywa się na niej akcja serii „The Path”, „Way of the Rat” oraz miniserii „Silken Ghost”. Opisane w nich wydarzenia dzieją się w świecie podobnym do feudalnej Japonii, pełnej samurajów, złodziei i epickich bitew. Autor dwóch ostatnich tytułów, Chuck Dixon, przedstawił czytelnikom również inne światy. W „Brath” pokazał im opowieść o losach wodza ostatniego wolnego klanu, walczącego o wolność z legionami imperium (całość luźno osadzona w klimatach rzymskiego imperium), a w zapowiadanej na jesień 2003 roku serii „El Cazador” planuje on rozpocząć historię z XVII wieku, historię, jakiej komiksy dawno nie widziały – opowieść o piratach. Komiksy o nosicielach Sigila dopełniają jeszcze dwie przygodowe serie science-fiction: „Chimera” z piękną bohaterką oraz „Solus” – historia Audry Radiant, która, by pozbierać swoje życie do kupy musi odwiedzać różne światy, zamieszkane przez nosicieli Sigilów. Code 6 Comics Poza główną ofertą – opowieściami o ludziach naznaczonych Sigilem – Crossgen oferuje również komiksy nie związane z wykreowanym światem, tworzone przez niezależnie działające oddziały. W czerwcu 2002 roku CrossGeneration Comics stworzyło dwa odziały wydawnicze: CG Entertainment (CGE), który przejął na siebie dystrybucję istniejących już komiksów oraz wydawanie tytułów spoza wszechświata stworzonego do tej pory, a także Code 6 Comics (nazwa wzięta od sygnału używanego przez policję stanu Floryda oznaczającego „uciekiniera”), którego zadaniem jest pomaganie niezależnym twórcom we wprowadzeniu swojego produktu na rynek. Kosztem otrzymania jedynie 25% udziału w prezentowanym tytule, twórca otrzymuje pomoc w jego tworzeniu (całe istniejące już zaplecze techniczne i artystyczne), dystrybucji (dobrze rozwinięta współpraca z drukarniami i dystrybutorami komiksów) a także rozmaitych projektach związanych z tytułem (licencje na potencjalne gry, filmy animowane, komiksy on-line, figurki). Pod szyldem CGE pojawiły się zarówno serie, które przeniosły się tam po perypetiach u innych wydawców („The Red Star” – opowieść o Sowietach w kosmosie, poprzednio wydawana przez Image Comics), przygody postaci filmowych – zarówno fabularnych („Snake Plissken Chronicles” – przygody głównego bohatera filmu Johna Carpentera „Ucieczka z Nowego Jorku”), jak i animowanych („Masters of the Universe” i „Icons of Evil” to kontynuacje serialu znanego u nas jako „Przygody He-Mana”). „Dragon’s Lair: Singe’s Revenge” oraz „Space Ace: Defender of the Universe” to adaptacja komiksowa (i rozwinięcie) niesamowicie zabawnych gier animowanych powstałych w latach osiemdziesiątych. Crossgen jako pierwszy też wznowił przygody „Lady Death” – bohaterki znanej z wydawnictwa Chaos!, które spotkał upadek i likwidacja. W ramach Code 6 Fani fantasy otrzymali cykl, do którego scenariusz napisał R.A. Salvatore. „Demonwars: Trial By Fire” i „Demonwars: Eye For An Eye” to miniserie rozwijające wątki z trylogii „Wojny Demonów” (ukazała się w Polsce nakładem wydawnictwa ISA w 2000). Ostatnim z omawianych tytułów z Code 6 jest „Crossovers”. Bohaterami komiksu są członkowie rodziny Crossoverów. Pan domu (Carter Crossover), na co dzień znany jako superbohater o przydomku Archetype, żyje u boku żony Calisty, zabójczyni wampirów (z czteropokoleniowymi tradycjami) i dzieci – córki Chris, która poprzez przejście kanalizacyjne przenosi się do równoległego wszechświata, w którym pełni rolę wojowniczej księżniczki Eradiki oraz syna Clifforda, pomagającego armadzie ufoli przygotować inwazję na Ziemię. Postacie i pomysły z seriali science-fiction, fantasy, grozy i historii o komiksowych superbohaterach spotykają się na kartach jednego komiksu, tworząc zabawne zdarzenia. Wydawnictwo rozwija się dość prężnie. Powoli zaczyna robić konkurencję mniejszym oficynom istniejącym na rynku od lat. Na stronach internetowych wydawnictwa, po opłaceniu symbolicznej opłaty, można przeczytać prawie 300 kompletnych zeszytów komiksowych w formie elektronicznej (archiwum jest powiększane w każdym tygodniu). Ci, którzy odkryli wydawnictwo niedawno, nie mają żadnych problemów ze zdobyciem archiwalnych numerów w postaci sporej liczby albumów, zbierających starsze przygody (i to w dwóch formatach – standardowym oraz tańszym i mniejszym, podróżnym). Stworzono też dwie antologie „Edge” i „Forge” (to ostatnie z czasem zmieniło nazwę na „Vector”). W tych ponad 200 stronicowych, w pełni kolorowych miesięcznikach, czytelnicy za wyjątkowo atrakcyjną cenę otrzymują najnowsze przygody – przedruki zeszytów. Oferta wydawnictwa Crossgen przeznaczona jest głównie dla młodych czytelników, którzy nie są przekonani do przygód zamaskowanych superbohaterów, a łakną komiksowej przygody. I jak na razie, wydawnictwo czytelników znajduje. ![]() 10 sierpnia 2003 |
Wielkie crossovery Marvela, z miejscem akcji rozciągniętym na całe parseki i zatrzęsieniem bohaterów pojawiających się ni stąd, ni zowąd w najmniej oczekiwanych momentach, nie zawsze są komiksami z najwyższej półki. Ale są lubiane właśnie z powodu wielkiej skali i fabularnego rozmachu – a niektóre, jak omawiana dziś „Anihilacja”, zmieniają „kosmos Marvela” w sposób istotny.
więcej »Na horyzoncie widać już łódzki festiwal, więc i liczba zapowiadanych na koniec miesiąca premier idzie w górę. Jak widać jest wiele ciekawych kontynuacji, wznowień i całkowitych nowości. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
więcej »Słoneczko, morze, plaża i komiksy. Czego chcieć więcej? Chyba tylko jeszcze więcej komiksów. A jeśli nie wiecie, co jest teraz na topie, zerknijcie do szesnastego zestawienia najchętniej kupowanych pozycji obrazkowych zrealizowanego we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu.
więcej »Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński
Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński
Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński
Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński
Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński
Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński
Potrawka z napletka
— Tomasz Sidorkiewicz
Demony nie umierają
— Tomasz Sidorkiewicz
Wilkołaki i Magiczne Rękawice
— Tomasz Sidorkiewicz
Steamfantasy
— Tomasz Sidorkiewicz
Wszyscy zostaniecie nababieni
— Tomasz Sidorkiewicz
A krew demonów jest nadal zielona
— Tomasz Sidorkiewicz
Veni. Vidi. I co dalej?
— Tomasz Sidorkiewicz
Z czaszką w tle
— Tomasz Sidorkiewicz
Inne światy
— Tomasz Sidorkiewicz
Raz na 4000 lat
— Tomasz Sidorkiewicz