Kadr, który…: Zakłócanie odbioruW „Buncie olbrzymów”, czwartym albumie z cyklu „Ekspedycja / Bogowie z kosmosu”, Bogusław Polch znalazł ciekawy sposób na zobrazowanie zagłuszania wizji.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Zakłócanie odbioruW „Buncie olbrzymów”, czwartym albumie z cyklu „Ekspedycja / Bogowie z kosmosu”, Bogusław Polch znalazł ciekawy sposób na zobrazowanie zagłuszania wizji. Album, narysowany w 1979 roku, wydany kilka lat później przez Krajową Agencję Wydawniczą, opowiada o zmaganiach ze wspomnianymi zarówno w Biblii, jak i w licznych mitologiach gigantach. Opisani w księdze Rodzaju jako synowie aniołów i ludzkich kobiet, w komiksie są efektem wysyłania z Des załóg składających się prawie wyłącznie z mężczyzn. Satham, jeden z głównych buntowników wśród przybyszów, wykorzystuje zaawansowaną technikę, by zmusić olbrzymy do posłuszeństwa – wydaje im rozkazy falami radiowymi, odbieranymi przez mechanizmy przymocowane do ich głów. Używając w ten sposób bezwolnych gigantów, wydaje wojnę pozostałym kosmitom, pragnącym w pokoju rozwijać gatunek ludzki. Ais i Chat, dowodzący wyprawą Desjan, wracają właśnie z kosmolotu sondą na Wielką Wyspę (utożsamianą z Atlantydą), gdzie mieści się główna baza przybyszów. Zaatakowani przy wchodzeniu w atmosferę, katapultują się nad dżunglą. Satham nie zamierza pozwolić im na dotarcie do bazy – za namową Azazela nasyła na nich uzbrojone w maczugi olbrzymy. Po nieprzyjemnym spotkaniu Desjan z nimi i ucieczce z okrążenia wspomaganego pożarem, Ais uświadamia sobie istotę przewagi Sathama: ten za pomocą bliżej niesprecyzowanej techniki jest w stanie śledzić każdy ich krok. Czas włączyć więc zagłuszanie… Znane z licznych filmów zakłócanie wizji i fonii zwykle ukazywane jest jako szum w głośnikach i „mrówki” na ekranie. Polch podszedł do sprawy zupełnie inaczej, łącząc perspektywę odbiorcy sygnału z osobą zagłuszającą. W kadrze widzimy więc plecy i głowy Chata i Ais na tle dżungli. Ais sięga przez ramię do zamocowanego na łopatkach osprzętu, wciskając odpowiedni przełącznik… A dżungla? W tejże chwili obraz okolicy – roślin, skał – zaczyna się rozmywać. Barwy zlewają się w plamy, kontury gałęzi, liści, ukształtowania terenu rwą się i zaczynają wirować, przyjmując postać czarnych kropli. Dodajmy do tego specyficzne uchwyconą Ais. Widoczny jest jej profil, narysowany starannie, z wieloma szczegółami: błękitem oczu, długimi rzęsami, zarysowaniem kości policzkowych, pełnymi, czerwonymi rozchylonymi ustami… Gdyby nie te okoliczności… ![]() 12 maja 2015 |
Ano, porozumiewa się wtedy z Wielkim Mózgiem. Ciekawe, czy ten stary zbereźnik wiedział, w jakim stroju Ais się z nim kontaktuje. ;)
Co do mnie, bardzo lubię ujęcie Ais z "Zagłady wielkiej wyspy", kiedy to ściga zabójcę Chata. Robot w pewnym momencie kontratakuje i strzela do Ais, trafia w ścianę, ona robi unik, nieomal przysiadając na podłodze. Świetne, szczegółowe ujęcie kucającej sylwetki, pełne dynamiki, Ais wygląda sexy jak nigdy. :)
Oto co zrecenzowaliśmy w pierwszej połowie wakacji.
więcej »Czternastoodcinkowa seria „Royal City”, ze scenariuszem i rysunkami Jeffa Lemire’a, wydana została w Polsce przez Non Stop Comics w trzech zbiorczych tomach. Jest to jeden z nowszych projektów kanadyjskiego twórcy – taki „typowy Lemire”, zabierający czytelnika do małego, amerykańskiego miasteczka i opowiadający smutną, grającą na emocjach historię. Poznajmy rodzinę Pike’ów.
więcej »To dopiero drugie zestawienie najchętniej kupowanych komiksów realizowane we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, a już mamy niespodziankę. A mianowicie dwie pozycje na pierwszym miejscu.
więcej »Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch
Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch
Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch
Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch
Być jak Kmicic
— Marcin Osuch
Prezenty świąteczne 2015: 33 komiksy pod choinkę
— Esensja
Esensja czyta dymki: Listopad 2015
— Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Nie przegap: Maj 2015
— Esensja
Bogowie z kosmosu: Kto przysięgnie, że tak rzeczywiście nie było?
— Paweł Ciołkiewicz
Kadr, który…: Przez czaszkę i sztorm
— Wojciech Gołąbowski
Bogowie z kosmosu: Otworzyły się niebiosa
— Paweł Ciołkiewicz
Bogowie z kosmosu: Świadek niepojętej techniki
— Paweł Ciołkiewicz
Bogowie z kosmosu: Piękny, choć nieludzki ląd…
— Sebastian Chosiński
Bogowie z kosmosu: Podróże w przestrzeni i (niekoniecznie) czasie
— Wojciech Gołąbowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz
O wilku mowa!
— Paweł Ciołkiewicz
Sto lat, tato!
— Paweł Ciołkiewicz
Funky, Brenda, Ais i Satham grają fair
— Konrad Wągrowski
Esensja czyta dymki: Październik 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Po prostu Relax!
— Marcin Osuch
Kapitan Żbik: Miłość, która prowadzi na manowce
— Sebastian Chosiński
Esensja czyta dymki: Kwiecień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Kapitan Żbik: Milicjant – „Rycerz Prawa”
— Sebastian Chosiński
Kapitan Żbik: Bo ja jestem, proszę pana, „na zakręcie”…
— Sebastian Chosiński
Kapitan Żbik: Żbik vs. „Kruk”
— Sebastian Chosiński
Kapitan Żbik: Cyrkowcy na sto fajerek
— Sebastian Chosiński
Kapitan Żbik: Wąż z Kraju Kwitnącej Wiśni
— Sebastian Chosiński
Mała Esensja: Kroszonka-wydmuszka
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o książkach: Na wieki wieków
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o książkach: Fabularyzowany przewodnik turystyczny
— Wojciech Gołąbowski
Niewykorzystany potencjał
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o książkach: „Londyn był okrutnym miejscem”
— Wojciech Gołąbowski
Nawet jeśli nie wierzysz w duchy, one wierzą w ciebie
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o książkach: Pościg, a zarazem ucieczka
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o książkach: W kosmos – na złamanie karku!
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski
Urok małych książek: Dlaczego lepszy rydz?
— Wojciech Gołąbowski
Kadr rzeczywiście pomysłowy, no ale co się dziwić? B. Polch był wtedy w apogeum swojej twórczości, w dodatku jak widać miał też czas na wprowadzanie takich smaczków.
Jeśli chodzi o Ais to jest też kadr, gdy śpi naga (choć pod kołdrą/prześcieradłem), gdzieś w pierwszej części albumu ;-)