Enki Bilal: Rzeczywistość politycznaSeria „Legendy współczesności” traktuje o relacji człowieka do systemu politycznego i społecznego, w którym przyszło mu żyć. Zainteresowanie to rodzi się z obserwacji, że wszyscy jesteśmy kształtowani przez rzeczywistość polityczną, ta zaś jest niezwykle złożona i nie daje się zredukować do prostych schematów myślowych.
BłażejEnki Bilal: Rzeczywistość politycznaSeria „Legendy współczesności” traktuje o relacji człowieka do systemu politycznego i społecznego, w którym przyszło mu żyć. Zainteresowanie to rodzi się z obserwacji, że wszyscy jesteśmy kształtowani przez rzeczywistość polityczną, ta zaś jest niezwykle złożona i nie daje się zredukować do prostych schematów myślowych. „Legendy współczeności” to właśnie chcą pokazać: nie ma człowieka poza systemem, zaś same systemy nie są bezdusznymi maszynami, ale tworzą je sami ludzie. Powoduje to powstanie specyficznej relacji, o której zresztą często wolelibyśmy zapomnieć, bo wygodniej jest występować z pozycji ofiary albo oskarżyciela. „Falangi czarnego porządku” „Falangi czarnego porządku” opowiadają o tym, jak 40 lat po wojnie domowej w Hiszpanii grupka frankistów (tytułowa Falanga) zaczyna w obronie „wartości chrześcijańskiego Zachodu” organizować zamachy terrorystyczne. Ich tropem wyrusza grupka byłych żołnierzy republikańskich z całej Europy. Karty komiksu wypełniają motywy, znane z filmów szpiegowskich: zasadzki, pościgi, zamachy, tajne narady itp. Między tym albumem a komiksami pokroju „XIII” istnieje jednak istotna różnica: bohaterowie „Falang” są bowiem osobami wiekowymi. Owocuje to sporą ilością nader zabawnych, choć często również tragicznych, sytuacji, niekiedy ociera się o nierealność i stwarza atmosferę zupełnie inną od typowego dla sensacyjnych opowieści napięcia. Akcja „Falang Czarnego Porządku” posuwa się naprzód powoli i z rozmysłem, nie starając się zaimponować czytelnikowi strzelaniną co trzy strony i wybuchem co pięć. Bohaterowie spędzają sporo czasu dyskutując, między innymi na temat sensowności własnych działań i zasadności użycia siły. Scenarzysta nie waha się wrzucić czytelnika w sam środek ich niepewności, nieporadności i słabości. Emocje te narastają ze strony na stronę, kiedy Falangi wydają się wymykać z sideł. Z drugiej strony rośnie napięcie, czy, kiedy i jak dojdzie do ostatecznej konfrontacji. Grupka emerytów przeżywa drugą młodość i potrafi się nią cieszyć. Jest ona jednak tak samo pełna krwi, łez i bezradności, jak pierwsza. „Falangi Czarnego Porządku” to komiks zupełnie inny niż późniejsze „Polowanie”. Wymiar polityczny jest jedynie odległą przyczyną zachodzących wydarzeń, bohaterowie nie są skupieni na roztrząsaniu przeszłości. Komiks ten nie jest głosem w dyskusji światopoglądowej, ale opowieścią o tym, że siły napędzające człowieka za młodu drzemią w nim aż do śmierci, a dawne konflikty są zupełnie niezrozumiałe dla kolejnych pokoleń. Na pierwszy plan wysuwają się emocje, wyjątkowo dobrze opowiedziane przez Christina i w udany sposób pokazane przez Bilala. Enki Bilal, Pierre Christin |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Falangi Czarnego Porządku |
Tytuł oryginalny | Les Phalanges de l'Ordre Noir |
Scenariusz | Pierre Christin |
Data wydania | lipiec 2003 |
Rysunki | Enki Bilal |
Przekład | Bartek Chaciński |
Wydawca | Egmont |
Cykl | Mistrzowie Komiksu |
ISBN-10 | 83-237-9648-3 |
Format | 48s. 225×295mm |
Cena | 24,90 |
Gatunek | historyczny, obyczajowy |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Polowanie |
Tytuł oryginalny | Partie de chasse |
Scenariusz | Pierre Christin |
Data wydania | 2002 |
Rysunki | Enki Bilal |
Przekład | Marek Puszczewicz |
Wydawca | Egmont |
Cykl | Mistrzowie Komiksu |
ISBN-10 | 83-237-1290-5 |
Cena | 29,90 |
Gatunek | historyczny, SF |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
![]() |
Oto pierwsza porcja recenzji na tegoroczne jesienne wieczory.
więcej »Wielkie crossovery Marvela, z miejscem akcji rozciągniętym na całe parseki i zatrzęsieniem bohaterów pojawiających się ni stąd, ni zowąd w najmniej oczekiwanych momentach, nie zawsze są komiksami z najwyższej półki. Ale są lubiane właśnie z powodu wielkiej skali i fabularnego rozmachu – a niektóre, jak omawiana dziś „Anihilacja”, zmieniają „kosmos Marvela” w sposób istotny.
więcej »Na horyzoncie widać już łódzki festiwal, więc i liczba zapowiadanych na koniec miesiąca premier idzie w górę. Jak widać jest wiele ciekawych kontynuacji, wznowień i całkowitych nowości. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
więcej »Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński
Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński
Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński
Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński
Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński
Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński
Prezenty świąteczne 2003: Komiksy pod choinkę
— Esensja
Geriatryczne szwadrony śmierci
— Błażej
Polityczna szachownica
— Marcin Herman
Enki Bilal: Twórczość pozakomiksowa
— Błażej
Enki Bilal: Rysownik i narrator
— Błażej
Enki Bilal: Nienazwana trylogia
— Błażej
Enki Bilal: Trylogia Nikopola
— Błażej
Enki Bilal: Pierwsze kroki
— Błażej
Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński
Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski
Świat bez informacji
— Andrzej Goryl
Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski
Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz
Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński
Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski
Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja
Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski
Drugi numer "Zeszytów Komiksowych"
— Błażej
Polak w Glénat!
— Błażej
Mega-wystawa Franquina we Francji
— Błażej
Odgrzewane danie
— Błażej
Mangi dla dorosłych z Castermana
— Błażej
Schuiten twórcą scenografii podczas Expo
— Błażej
Kriss de Valnor powraca!
— Błażej
Chory na talent
— Błażej
Moebius przegrał proces
— Błażej