Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 lipca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Jan Madejski
‹Niepodległa›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiepodległa
Data produkcjilistopad 2018
Autor
Wydawca IPN
Info60-90 minut
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

„Niepodległa” od IPN

Esensja.pl
Esensja.pl
IPN
Jesienią 2018 r. Instytut Pamięci Narodowej uczci 100-lecie odrodzenia Polski niezwykłą grą planszową. Jej przedmiotem jest odtworzenie walki o odzyskanie przez Polskę niepodległości. Gracze wspólnie dążą do zwycięstwa, a w razie porażki razem przeżywają jej gorycz.

IPN

„Niepodległa” od IPN

Jesienią 2018 r. Instytut Pamięci Narodowej uczci 100-lecie odrodzenia Polski niezwykłą grą planszową. Jej przedmiotem jest odtworzenie walki o odzyskanie przez Polskę niepodległości. Gracze wspólnie dążą do zwycięstwa, a w razie porażki razem przeżywają jej gorycz.

Jan Madejski
‹Niepodległa›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiepodległa
Data produkcjilistopad 2018
Autor
Wydawca IPN
Info60-90 minut
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Akcja gry rozpoczyna się w roku 1914 i trwa do 1920. Plansza przedstawia obszar przyszłej Polski. Gracze podejmują działania właściwe bohaterom czasów walk o niepodległość: starają się szerzyć idee niepodległościowe, zabiegać o narodową zgodę oraz umacniać pozycję Polski na świecie. Jeżeli spełnią określone warunki, Polska odzyska niepodległość w wielkim finale roku 1918. Epilogiem gry są jednak wojna polsko-bolszewicka oraz konferencja w Paryżu. Mimo odzyskania suwerenności Polska może przestać istnieć. „Żeby zwiększyć atrakcyjność gry, dopuszczamy różne warianty historii. To uświadamia uczestnikom zabawy, że odzyskanie i utrzymanie niepodległości wcale nie były proste i oczywiste. Gdyby nie zbiorowy wysiłek Polaków, historia mogłaby potoczyć się zupełnie inaczej” – mówi Adam Hlebowicz, dyrektor Biura Edukacji Narodowej IPN, odpowiedzialnego za przygotowanie gry.
To najokazalsza z dotychczasowych gier IPN, prawdziwa planszówkowa megaprodukcja na cześć 100-lecia. Gra będzie zawierać 19 unikatowych kości do gry, dziesiątki żetonów i drewnianych znaczników oraz ponad sto pięknie ilustrowanych kart. To liczba elementów niespotykana w grach IPN. Na szczególną uwagę zasługuje pięć specjalnych kostek postaci. Emocje podczas rzutu kością Piłsudskiego czy Dmowskiego są gwarantowane. „Niepodległa” jest wyjątkowa również dlatego, że to pierwsza kooperacyjna gra Instytutu. Gracze nie rywalizują ze sobą, ale wspólnie walczą przeciwko systemowi gry. Taki zabieg ma dobitnie pokazać, że tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi wszystkich, czasem nawet niechętnych sobie działaczy niepodległościowych Polska odzyskała niepodległość.
Podobnie jak pozostałe gry przygotowane przez IPN, także i „Niepodległa” została pomyślana jako narzędzie edukacyjne. W grze pojawia się ponad 80 wydarzeń i postaci. Dzięki temu bogactwu gracze podczas zabawy będą poznawali historię odzyskania niepodległości. Zaznaczmy, że do rozgrywki nie jest wymagana żadna wiedza. Uczestnicy wszystkiego dowiedzą się przy stole.
Gra ma dwa warianty. Pełny – do rozegrania w około 60–90 minut oraz wariant prostszy, „szkolny”, przeznaczony do edukacji, którego rozegranie powinno zająć nie więcej niż 20–30 minut. „To będą w zasadzie dwie różne gry, w które będzie można zagrać z użyciem tych samych elementów. Mamy nadzieję, że „Niepodległa” spodoba się zarówno uczniom, rodzinom, jak i nieco bardziej zaawansowanym graczom, których zaciekawią użyte w grze mechanizmy” – mówi Karol Madaj, pomysłodawca gry i autor większości gier planszowych IPN.
„Tym razem zaprojektowanie gry dla IPN powierzyliśmy Janowi Madejskiemu, doświadczonemu projektantowi gier, który świetnie radzi sobie z trudnymi tematami. Oprawą graficzną zajął się Roman Kucharski wraz ze studiem Art Sun. Konsultantem historycznym oraz autorem opracowania dołączonego do gry jest dr Wojciech Markert z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Wydaniem gry zajmują się pracownicy Biura Edukacji Narodowej, czyli Karol Madaj i ja. Mamy silny zespół współpracowników. Przed nami jeszcze dużo pracy, ale widać już pierwsze efekty. Mamy nadzieję, że finał będzie olśniewający” – dodaje na zakończenie Łukasz Pogoda.
koniec
16 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nominacje do Śląkfy za rok 2020

7 VII 2021

Śląski Klub Fantastyki ogłosił nominacje do Śląkf za rok 2020. Zapraszamy do lektury listy nominacji wraz z ich uzasadnieniami.

więcej »

Nebule 2020 przyznane

6 VI 2021

W sobotę 5 czerwca ogłoszono laureatów nagrody Nebula za rok 2020.

więcej »

Finaliści nagród Hugo 2021

13 IV 2021

Ogłoszono listę finalistów nagród Hugo 2021 za utwory, które swoją premierę miały w roku 2020.

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

Jak Polacy o niepodległość walczyli
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

IPN
— Premiera międzynarodowej edycji „Kolejki”

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.