Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

John Wick
‹Graj Twardo›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGraj Twardo
Tytuł oryginalnyPlay Dirty
Data produkcjiczerwiec 2008
Autor
Wydawca Portal Games
CyklAlmanach Mistrza Gry
ISBN978-83-60525-13-5
Info120s.
Cena35,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Świat według Wicka
[John Wick „Graj Twardo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
John Wick ma na swoim koncie takie systemy jak Legenda Pięciu Kręgów czy 7th Sea. To dobre erpegi. Nie można jednak powiedzieć, by jego felietony (zebrane w zbiorze zatytułowanym „Graj Twardo”) były równie dobre. I to nie ze względu na kiepskie tłumaczenie.

Miłosz Cybowski

Świat według Wicka
[John Wick „Graj Twardo” - recenzja]

John Wick ma na swoim koncie takie systemy jak Legenda Pięciu Kręgów czy 7th Sea. To dobre erpegi. Nie można jednak powiedzieć, by jego felietony (zebrane w zbiorze zatytułowanym „Graj Twardo”) były równie dobre. I to nie ze względu na kiepskie tłumaczenie.

John Wick
‹Graj Twardo›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGraj Twardo
Tytuł oryginalnyPlay Dirty
Data produkcjiczerwiec 2008
Autor
Wydawca Portal Games
CyklAlmanach Mistrza Gry
ISBN978-83-60525-13-5
Info120s.
Cena35,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kostki na okładce, mała czcionka, wielkie stopki i marginesy – oto co na pierwszy rzut oka prezentuje ten „almanach”. Kiedy wgryźć się w to głębiej, okazuje się z jeszcze większą jasnością, iż wszystko to tylko po to, by kilkanaście felietonów Wicka zmieścić na przepisowych stu dwudziestu kilku stronach, na których Portal zwykł wydawać swoje dodatki.
Uznanie felietonów Wicka za dobre teksty to spora przesada. Zapoznając się z jego pomysłami nie sposób oprzeć się wrażeniu, że ten człowiek zatrzymał się w teorii prowadzenia RPG gdzieś w połowie lat 90. i przydatność jego porad jest dla obecnych Mistrzów Gry niska. Wokół „Graj Twardo” narobiło się sporo szumu, zebrał on dużo pozytywnych opinii, podczas gdy w istocie nie znajdziemy wewnątrz nic nowatorskiego. Lub inaczej: nie znajdziemy tam nic, czego nie byłoby w dziesiątkach innych almanachów rozsianych po sieci, starych „MiM-ach” lub „Portalach”.
„Graj Twardo” czyta się szybko. To jedna z niewielu zalet tego zbioru. Można śmiało usiąść w fotelu i łyknąć całość w jeden listopadowy wieczór, po czym odłożyć książkę na półkę i wrócić do prowadzenia tak, jak się to już wcześniej robiło. Bowiem propozycje, które wysuwa Wick są… Wickowe. Próba przeniesienia ich na grunt swoich własnych sesji może bardzo szybko skończyć się katastrofą. Nie każdy gracz polubi zasadę „załóż kask”, nie każdemu spodoba się opcja odgrywania Bohaterów Niezależnych i wreszcie nie każdy chce grać tak, jak gra autor L5K. Wick podaje rozwiązania typowo amerykańskich problemów związanych z RPG na przykładzie typowo amerykańskiego systemu Champions (w którym BG odgrywają rolę superbohaterów walczących ze złoczyńcami). Nie muszę mówić, że większość z nich nie sprawdza się na polskim gruncie, prawda?
Poza przykładami związanymi z Champions można znaleźć również oparte na Cyberpunku czy Wampirze. Te okazują się być nieco bardziej przystępne i przydatne, jednak to kropla w morzu opowieści o rzeczach tak różnych i tak podłużnych, że aż czasami zabawnych. Nie żebym miał coś przeciwko Wickowi, jednak zachwyt nad własnym stylem („Ja nie piszę całkiem nieźle. Ja piszę świetnie.”) albo prawie dwie strony rozwodzenia się nad tym, że ostatnio jest bez pracy (chyba tylko po to, by wierszówka wzrosła, a fani poznali, jak ciężki jest żywot ich idola) do mnie nie trafiają.
Ponadto w niektórych miejscach widać dokładnie, że dla autora sesja RPG jest starciem miedzy MG a graczami. Nie wiem jak wy, ale ja i moi gracze już dawno wyrośliśmy z takiego podejścia rodem ze wczesnych rozgrywek w D&D.
Osobną sprawą jest tłumaczenie, które wzbudziło już kilka dyskusji i sporo wątpliwości. Choć wewnątrz mowa jest wciąż i wciąż o „brudnych sztuczkach MG”, tytuł brzmi „Graj Twardo”, co do treści średnio pasuje. Może w takim wypadku zamiast brudnych sztuczek powinny być twarde sztuczki? Z innych ciekawostek warto nadmienić pewien fragment, w którym Wick wspomina spotkanie ze swoją byłą żoną. Dowiadujemy się z niego, że Jennifer „ponownie się ożeniła, jest w ciąży”. Wynika stąd, że sam Wick jest… kobietą. Przez tyle lat żyłem w nieświadomości tego faktu, że wstrząsnął on mną do głębi.
Całość można podsumować posługując się parafrazą jednego ze śródtytułów: za mało mięsa, za dużo rodzynek. Przeterminowanych rodzynek.
koniec
17 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W świecie pdf-ów: Księga wiedźmich czarów
Miłosz Cybowski

20 V 2023

„Blood and Bramble” to jeden z tych dodatków, które przydadzą się wyłącznie graczom i Mistrzom Gry planującym zgłębiać wątki nielicencjonowanej magii. Całość to tylko trochę więcej niż lista nowych czarów.

więcej »

W świecie pdf-ów: Pancerni bez psa
Miłosz Cybowski

15 IV 2023

Imperialne czołgi parowe to niezwykle cenne i śmiercionośne urządzenia. Zniknięcie jednego z nich stanowi punkt wyjścia dla przygody „Emperor’s Wrath”.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Stopniowanie napięcia
Miłosz Cybowski

8 IV 2023

„Kodeks Bushido” spełnia swoje zadanie i może dostarczyć sporo dobrej zabawy. A przy tym stoi na o wiele wyższym poziomie niż zamieszczona w podręczniku podstawowym przygoda dla początkujących bohaterów.

więcej »

Polecamy

Księga wiedźmich czarów

W świecie pdf-ów:

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Polityka wśród zielonoskórych
— Miłosz Cybowski

Tajemnicza wyspa
— Miłosz Cybowski

Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski

Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski

W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski

Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

Fabuła to podstawa
— Kamil Sambor

Odgrzewane pomysły
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Bywało lepiej
— Miłosz Cybowski

Ojciec i wielki syn
— Miłosz Cybowski

Księga reklamy
— Miłosz Cybowski

Na początku był Napoleon
— Miłosz Cybowski

Wesołek w krainie kwantów
— Miłosz Cybowski

Rozmowy o ratowaniu świata
— Miłosz Cybowski

Niezbędny zestaw startowy
— Miłosz Cybowski

Myślenie życzeniowe
— Miłosz Cybowski

Miniaturowy Wielki Kosmiczny Chomik w natarciu
— Miłosz Cybowski

Postęp musi trwać
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.