Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 lutego 2023
w Esensji w Esensjopedii

‹Coloruid 2›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułColoruid 2
WWW

Online: Testowanie szczepionki na wirusa?
[„Coloruid 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niech nikogo nie zniechęca pozornie prymitywna grafika „Coloruid 2”! Już po chwili czujemy się jak laborant, przez mikroskop przeprowadzający skomplikowane badania na miniaturowych formach życia.

Wojciech Gołąbowski

Online: Testowanie szczepionki na wirusa?
[„Coloruid 2” - recenzja]

Niech nikogo nie zniechęca pozornie prymitywna grafika „Coloruid 2”! Już po chwili czujemy się jak laborant, przez mikroskop przeprowadzający skomplikowane badania na miniaturowych formach życia.

‹Coloruid 2›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułColoruid 2
WWW
„Coloruid 2” to 20 matematycznych zagadek związanych – ogólnie rzecz biorąc – z zagadnieniem kolorowania mapy. Z tym, że mamy tu do czynienia ze zjawiskiem odwrotnym: operując pięcioma barwami, mamy w limitowanej liczbie ruchów zlikwidować różnorodność kolorów.
Spoglądamy przez okular mikroskopu na kilka barwnych plam, składających się po prostu z plusików. Ale wszystko tu się rusza! Pojedyncze znaki przemieszczają się zgodnie z nieznanym algorytmem, przepychając się wzajemnie wewnątrz plamy jednej barwy. Plusiki tego samego koloru przyciągają się, odmiennego – odpychają, przez co poszczególne plamy są od siebie oddalone wąską pustą przestrzenią.
Naszym zadaniem jest właśnie niwelowanie tych barier, a czynimy to „szczepiąc” wybraną plamę jednym z pięciu dostępnych kolorów. Klikamy w dowolny wybrany plusik, a algorytmy robią resztę: wszystkie sąsiednie „komórki” w reakcji łańcuchowej również zmieniają „przynależność klubową” – a gdy reakcja ta dobiega granic plamy, sąsiednie – jeśli mają ten sam kolor – automatycznie przyciągają się, łącząc w jeden kształt. Dzięki temu, że elementy nieustannie się przemieszczają, wrażenie jest niesamowite.
Sednem zagadki jest ograniczona liczba dostępnych ruchów, więc trzeba główkować, którą barwą zaszczepić którą plamę. Nie jest określone, jakiego koloru ma być wynik końcowy, co początkowo może być pułapką umysłu – widząc jedną plamę dominującą i kilka mniejszych dokoła, odruchowo spodziewamy się, że końcowym efektem będzie „ujarzmienie” przez nią sąsiadów – co jest wrażeniem mylnym! W dodatku czasami możliwych jest kilka rozwiązań tej samej „planszy”.
Dość nieoczekiwanym efektem, zapewne nieprzewidzianym nawet przez twórców gry, jest – spowodowana przez ciągły ruch plusików, odpychanie i przyciąganie się grup oraz upływ czasu – możliwość, że zagadka rozwiąże się sama! Przynajmniej raz zaobserwowałem takie zjawisko. A że dotyczyło dość skomplikowanej zagadki… hm, może jednak twórcy to zaplanowali?
koniec
19 grudnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W świecie pdf-ów: Nie trać głowy
Miłosz Cybowski

4 II 2023

„Piekło jedzie do Hallt” to bardzo solidna przygoda do nowej edycji Warhammera – jedna z lepszych wśród dotychczas wydanych zarówno po polsku, jak i po angielsku.

więcej »

Zapiski niedzielnego gracza: Zabójcza pani archeolog
Miłosz Cybowski

29 I 2023

Jak na grę, która niedługo będzie obchodziła swoje dziesiąte urodziny, „Tomb Raider” z 2013 roku prezentuje się wcale nie najgorzej. To drugie już wznowienie serii zasługuje na uwagę – o ile nie sięgamy po gry w poszukiwaniu wciągającej fabuły.

więcej »

Rzeczy, których zabrakło
Miłosz Cybowski

28 I 2023

Pierwszy tom „Archiwów Imperium” zawiera bardzo różnorodne informacje, które wzbogacają naszą wiedzę o Starym Świecie. Odnoszę jednak wrażenie, że sporo z zawartych tu treści mogło (a nawet powinno było) trafić do podręcznika głównego.

więcej »

Polecamy

Nie trać głowy

W świecie pdf-ów:

Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski

Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski

W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski

Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski

Gabinet osobistości
— Miłosz Cybowski

Nieludzie Starego Świata
— Miłosz Cybowski

Każda wymówka jest dobra…
— Miłosz Cybowski

Klasyka wiecznie żywa
— Miłosz Cybowski

Emerytowany potwór z bagien
— Miłosz Cybowski

Zwaśnione leśne zwierzątka
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Kadr, który…: W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski

Ryzykowny pomysł za sto punktów
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Pies Dylan wkracza do akcji
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Lasem pachnące
— Wojciech Gołąbowski

Przeczytaj to jeszcze raz: Do rytmu piekielnej szanty
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o książkach: Powroty są trudne
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Kroszonka-wydmuszka
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o książkach: Na wieki wieków
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o książkach: Fabularyzowany przewodnik turystyczny
— Wojciech Gołąbowski

Niewykorzystany potencjał
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.