Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 lutego 2023
w Esensji w Esensjopedii

Ale głupi ci Rzymianie

Mamy dla Was krótki szkic przygody do Savage Worlds. Akcja scenariusza rozgrywa się w okresie późnego cesarstwa rzymskiego na północy Brytanii, nieopodal sławnego Wału Hadriana.

Miłosz Cybowski

Ale głupi ci Rzymianie

Mamy dla Was krótki szkic przygody do Savage Worlds. Akcja scenariusza rozgrywa się w okresie późnego cesarstwa rzymskiego na północy Brytanii, nieopodal sławnego Wału Hadriana.
Wał Hadriana<br/>Źródło: Wikipedia
Wał Hadriana
Źródło: Wikipedia
Bohaterowie wcielają się w dzielnych Piktów, których przywódca wysyła do dawnej świątyni pogańskich bóstw znajdującej się na południe od Wału Hadriana. BG muszą znaleźć sposób na potajemne przedostanie się przez tę przeszkodę bez alarmowania rzymskich posterunków. Ich celem jest odnalezienie miejsca, gdzie, jak wieść niesie, mieszka stary druid, który potrafi przepowiedzieć przyszłość ich narodu.
Wał Hadriana
W latach 121-129 rzymski cesarz Hadrian polecił wybudowanie specjalnej fortyfikacji w północnej Brytanii, która miała na celu chronić podbite tereny przed ciągłymi najazdami dzikich Piktów. Co pięćset metrów wybudowano tam wieże strażnicze, zaś co półtora kilometra specjalne forty. Mur wznosił się na cztery i pół metra wzwyż, stanowiąc trudną do pokonania barierę. Bohaterowie mogą pokusić się o ciche sforsowanie muru gdzieś pomiędzy wieżami strażniczymi (obsadzonymi zwykle przez dwóch-trzech legionistów, z których dwóch uzbrojonych jest w oszczepy, a jeden w łuk) lub podkradnięcie się do jednej z nich i zlikwidowanie załogi. Jedno i drugie jest wyjątkowo niebezpieczne, jednak wykonalne. Brak rozwagi może spowodować przybycie pozostałych gwardzistów, a nawet kawalerii z fortu. Jeśli BG zostaną wykryci, ruszy za nimi pościg. Jeśli postanowią zabić legionistów stacjonujących na wieżach, nad ranem konny patrol to odkryje i wyśle dodatkowe oddziały na poszukiwanie sprawców.
Pustelnik
Szesnastowieczna wizja Pikta<br/>Źródło: Wikipedia
Szesnastowieczna wizja Pikta
Źródło: Wikipedia
Odnalezienie pustelnika w gęstych północnych lasach rozciągających się po rzymskiej części muru będzie wymagało kilku udanych testów tropienia. Druid jest na tyle ostrożny i paranoiczny, że nie życzy sobie nieproszonych gości, ani tym bardziej rzymskich legionistów, którzy mogliby zakłócić jego spokojny żywot. Po długich poszukiwaniach BG nad ranem trafiają na polanę usianą nieregularnymi głazami. Unosi się nad nią zapach ziół i pieczystego, a przed swoim szałasem, w brudnej, szarej szacie siedzi zupełnie łysy, pomarszczony pustelnik (bez brody). Pozdrowi BG i zaprosi do spożycia z nim posiłku. Po wysłuchaniu ich prośby stwierdzi, że nie może dokonać takiego rytuału bez odpowiedniej ofiary. Jako że pytanie, na które poszukują odpowiedzi, jest bardzo istotne, będzie potrzebna ofiara z człowieka.
Polowanie
Jeśli BG narobili zbyt dużo problemów przy przekraczaniu muru Hadriana, po okolicy będą wędrowały niewielkie oddziały rzymskich żołnierzy (zwykle w sile 2-4) mające na celu schwytanie barbarzyńców. Dodatkowo w okolicach lasu stacjonuje niewielki konny patrol pod przywództwem Tytusa Swetoniusza (jest ich tylu, ilu BG plus Swetoniusz). By wypełnić swą misję, bohaterowie muszą podkraść się do któregoś z tych patroli, zdobyć stosunkowo „nienaruszonego” Rzymianina i wrócić z nim na polanę pustelnika. Ponownie będą oni musieli wykazać się sprytem i dobrym planowaniem: jeśli walka z którymś z luźnych rzymskich patroli będzie trwała dłużej niż trzy rundy, dołączą do niej kolejne oddziały.
Rzymski legionista wg Goscinnego i Uderzo<br/>Źródło: Internet
Rzymski legionista wg Goscinnego i Uderzo
Źródło: Internet
Ofiara
Podczas gdy druid będzie oprawiał schwytanego Rzymianina obsydianowym nożem, na polanę trafi, zwabiony krzykami, oddział Swetoniusza. Druid rzuci tylko w stronę BG, by go powstrzymali, a sam odpłynie w magicznym transie i monotonnym zaśpiewie. Walka nie będzie łatwa: w przeciwieństwie do strzegących muru, ludzie Tytusa Swetoniusza są zaprawieni w bojach i doświadczeni we władaniu mieczem. Po czterech rundach (jeśli jeszcze będą żywi) do walki dołączy także złożony w ofierze legionista, który został ożywiony jako zombie. Testy na Odwagę będą mile widziane, zarówno dla BG, jak i Rzymian. Po ucieczce lub ubiciu ostatniego z legionistów, zombie rozsypie się na proch.
Finał
Po walce, uprzątnięciu trupów (które pustelnik bardzo chętnie zachowa do swoich własnych celów) i zaserwowaniu BG okładów z cuchnących ziół, druid opowie, jaką wizję zesłali mu bogowie. Wskaże na jednego z bohaterów mówiąc, że to on zostanie przywódcą Piktów, jeśli tylko będzie miał wystarczająco dużo siły, by pokonać ich obecnego władcę, Uurada.
Wracając na północ, BG zauważą pasące się wolno konie Rzymian i ogień trawiący kilka wież strażniczych na murze. Gdy dotrą bliżej, dostrzegą zawziętą bitwę toczącą się między Piktami a Rzymianami. Ci pierwsi w jakiś sposób zdołali zdobyć jeden z fortów i teraz zacięcie go bronią przed legionistami. Co zrobią BG, zrozumiawszy, że ich misją było jedynie odciągnięcie uwagi Rzymian od właściwego ataku na mur? Cóż, to już materiał na inną przygodę.
koniec
21 maja 2010
STATYSTYKI:
Typowy rzymski legionista

Duch: k4, Siła: k6, Spryt: k4, Wigor: k6, Zręczność: k6

odwaga: k4, spostrzegawczość: k6, jeździectwo: k6, rzucanie: k6, strzelanie: k6, walka: k6

Tempo: 6, Obrona: 6, Wytrzymałość: 5

Ekwipunek: skórzana zbroja, tarcza, krótki miecz (Si+k6), oszczep/łuk (Si+k6/2k6)

Legionista Tytusa Swetoniusza

Duch: k6, Siła: k8, Spryt: k6, Wigor: k6, Zręczność: k8

odwaga: k6, spostrzegawczość: k6, jeździectwo: k6, rzucanie: k8, strzelanie: k6, walka: k8

Tempo: 6, Obrona: 6, Wytrzymałość: 6

Ekwipunek: skórzana zbroja, hełm, tarcza, krótki miecz (Si+k6), oszczep (Si+k6)

Tytus Swetoniusz (figura)

Duch: k6, Siła: k8, Spryt: k6, Wigor: k8, Zręczność: k8

odwaga: k6, spostrzegawczość: k6, jeździectwo: k8, rzucanie: k8, strzelanie: k6, walka: k10

Tempo: 6, Obrona: 7, Wytrzymałość: 6

Ekwipunek: skórzana zbroja, hełm, tarcza, długi miecz (Si+k8), oszczep (Si+k6), łuk (2k6)

Przewagi: Nerwy ze stali, Baczność!

Komentarze

25 V 2010   10:00:27

Podoba mi się, fajny pomysł :)

25 V 2010   11:53:13

Dzięki, Nadiv:-) Myślałem nad kontynuacją;-)

05 VIII 2010   09:34:44

Szczerze, myślałem, że to tylko wstęp do czegoś większego. Kontynuacja wskazana :).

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Styczeń 2023
Esensja

31 I 2023

Oto pierwszy tegoroczny przegląd recenzji.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Grudzień 2022
Miłosz Cybowski

3 I 2023

Koniec roku, poza całą masą figurkowych prezentów, zakończył się dobrze dla wszystkich światów Warhammera. I nie tylko dlatego, że Henry Cavill weźmie udział w tworzeniu filmowej adaptacji Warhammera 40 000.

więcej »

Nie przegap: Grudzień 2022
Esensja

31 XII 2022

Jak możecie spędzić pierwszy dzień nowego roku? Oczywiście sprawdzając czy aby nie przegapiliście jakiejś ciekawej recenzji w grudniu starego roku!

więcej »

Polecamy

Przygoda na Halloween

W świecie pdf-ów:

Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski

W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski

Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski

Gabinet osobistości
— Miłosz Cybowski

Nieludzie Starego Świata
— Miłosz Cybowski

Każda wymówka jest dobra…
— Miłosz Cybowski

Klasyka wiecznie żywa
— Miłosz Cybowski

Emerytowany potwór z bagien
— Miłosz Cybowski

Zwaśnione leśne zwierzątka
— Miłosz Cybowski

Początki na Arrakis
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

Duma i honor
— Miłosz Cybowski

Śmierć w śniegach
— Miłosz Cybowski

Na niegościnnym brzegu
— Miłosz Cybowski

Powiew RPG: Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski

Piraci ze Smoczych Wysp
— Miłosz Cybowski

10 najlepszych gier fabularnych wydanych po polsku
— Esensja

Udawał Kozak Tatarzyna
— Miłosz Cybowski

Pomiędzy Kryształami Czasu a Midnight
— Miłosz Cybowski

Na Saharze piasek mokry od krwi
— Miłosz Cybowski

Bo to, co nas podnieca, to się nazywa wygrzew
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Erpegi ze starej szafy: Miał pociąg do cygar, miał pociąg do wina…
— Miłosz Cybowski

Erpegi ze starej szafy: Święta na Dziwnym Zachodzie
— Miłosz Cybowski

Przydatny gadżet?
— Miłosz Cybowski

Pomiędzy Kryształami Czasu a Midnight
— Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Jak hartowały się Dzikie Światy
— Miłosz Cybowski

Piekło na koncie
— Wiktor „Wiki” Matlakiewicz

Indianie i kowboje
— Wiktor Matlakiewicz

Raz, dwa, trzy... osiem?!?!
— Wiktor Matlakiewicz

Na kolejowym szlaku
— Wiktor Matlakiewicz

Przepraszam, czy tu kantują?
— Wiktor Matlakiewicz

Tegoż autora

Rzeczy, których zabrakło
— Miłosz Cybowski

Ultimate Goth
— Miłosz Cybowski

Kair nocą
— Miłosz Cybowski

Prowincjonalne niesnaski
— Miłosz Cybowski

Feliks W. Kres w „Esensji”
— Miłosz Cybowski

Samotność wśród gwiazd
— Miłosz Cybowski

Wiek obliczeń, obserwacji i wykresów
— Miłosz Cybowski

Amonity, łodziki i spółka
— Miłosz Cybowski

Coś ty Italii zrobił, Alighieri?
— Miłosz Cybowski

Wypisy z historii antysemityzmu
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.