EKSTRAKT: | 90% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Samotny mężczyzna |
Tytuł oryginalny | A Single Man |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 14 maja 2010 |
Reżyseria | Tom Ford |
Zdjęcia | Eduard Grau |
Scenariusz | Tom Ford, David Scearce |
Obsada | Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Ryan Simpkins, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears, Lee Pace |
Muzyka | Abel Korzeniowski |
Rok produkcji | 2009 |
Kraj produkcji | USA |
Czas trwania | 99 min |
WWW | Strona |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Wrażenie pustki |
EKSTRAKT: | 90% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Samotny mężczyzna |
Tytuł oryginalny | A Single Man |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 14 maja 2010 |
Reżyseria | Tom Ford |
Zdjęcia | Eduard Grau |
Scenariusz | Tom Ford, David Scearce |
Obsada | Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Ryan Simpkins, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears, Lee Pace |
Muzyka | Abel Korzeniowski |
Rok produkcji | 2009 |
Kraj produkcji | USA |
Czas trwania | 99 min |
WWW | Strona |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
"Samotny mężczyzna" nie jest filmem o gejach, "Brokeback Mountain" nie jest filmem o homoseksualizmie... rozumiem że tylko gejowskie porno jest o tym...
Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.
więcej »Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.
więcej »„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.
więcej »Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński
Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński
Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński
Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński
Co nam w kinie gra: Robin Hood, Samotny mężczyzna
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Wrzesień 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (6)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Robak
Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab
Samochody (nie) latają
— Ewa Drab
Kreacja automatyczna
— Ewa Drab
PR rządzi światem
— Ewa Drab
(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab
Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna
Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab
Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab
Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab
Duch z piwnicy
— Ewa Drab
>>>W „Samotnym mężczyźnie” nie uświadczymy objawów dyskryminacji, bo bohater w obecności innych ludzi gra rolę profesora-intelektualisty, nie obnoszącego się ze swoją orientacją seksualną.
Pominę komentarzem "obnoszenie się z orientacją seksualną" - i od razu przejdę do sedna: tak, ten film JEST o dyskryminacji. W każdym razie wykluczenie (bo jakoś bardziej pasuje mi to słowo) jest jednym z jego głównych wątków. I jeśli coś mnie w tym filmie ujęło (pomijając takie oczywistości jak histeryzująca Julianne Moore czy kapitalna ścieżka dźwiękowa Korzeniowskiego... no i "Carlos" Umebayashiego), to właśnie obraz dławiącego milczenia wtedy, kiedy powinno się krzyczeć lub płakać. Jak George dowiaduje się o śmierci Jima? No właśnie. Polskie tłumaczenie tytułu jest otwarte na także taką interpretację, że oto George nie tylko jest "samotny" jako wdowiec, ale jest także samotny, bo nie ma z kim swojej żałoby należycie przeżyć, nie ma prawa do pochowania Jima. To jest bardzo ważny wątek moim zdaniem. I Ford nie musi mówić głośno o tym wykluczeniu, bo to jest oczywiste. Zresztą bardzo ładnie się tu łączą "gejowskie" przeestetyzowanie (ostre kolory w żywszych sekwencjach, kamera skrupulatnie śledzi męskie ciała, męskie twarze...) - i niedopowiedzenia na każdym kroku. Niedopowiedzenia tak wyraźne, że aż zaczynają kłuć w oczy. Życie w podtekstach, życie w milczeniu. Tak, "niewidzialność", którą autorka tekstu zauważyła - jest właśnie świadectwem wykluczenia, dyskryminacji takiej czy innej.
George jest niewidzialny jako wdowiec. Zachęcam do lektury ulotek w kinie - czego tam się nie wyczynia, by zasugerować "oczywistą" (a jakżde!) heteroseksualność! Nawet biedny Matthew Goode został przerobiony na "miłość". Ale to tak już na marginesie marginesu:)