Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Albert Hughes, Allen Hughes
‹Księga ocalenia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga ocalenia
Tytuł oryginalnyThe Book of Eli
Dystrybutor Monolith
Data premiery29 stycznia 2010
ReżyseriaAlbert Hughes, Allen Hughes
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaDenzel Washington, Mila Kunis, Gary Oldman, Jennifer Beals, Malcolm McDowell, Michael Gambon, Ray Stevenson, Tom Waits, Frances de la Tour
MuzykaAtticus Ross
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Powrót do spustoszonego świata
[Albert Hughes, Allen Hughes „Księga ocalenia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Księga ocalenia” powraca do zgranego schematu postapokaliptycznej opowieści o świecie wyniszczonym wojną nuklearną. Wielka szkoda, że niewiele do niego wnosi.

Konrad Wągrowski

Powrót do spustoszonego świata
[Albert Hughes, Allen Hughes „Księga ocalenia” - recenzja]

„Księga ocalenia” powraca do zgranego schematu postapokaliptycznej opowieści o świecie wyniszczonym wojną nuklearną. Wielka szkoda, że niewiele do niego wnosi.

Albert Hughes, Allen Hughes
‹Księga ocalenia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga ocalenia
Tytuł oryginalnyThe Book of Eli
Dystrybutor Monolith
Data premiery29 stycznia 2010
ReżyseriaAlbert Hughes, Allen Hughes
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaDenzel Washington, Mila Kunis, Gary Oldman, Jennifer Beals, Malcolm McDowell, Michael Gambon, Ray Stevenson, Tom Waits, Frances de la Tour
MuzykaAtticus Ross
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Okresem największego wysypu filmów postapokaliptycznych były chyba lata 80. Oczywiście tego rodzaju produkcje powstawały przynajmniej od czasu, gdy okazało się, że dysponujemy środkami pozwalającymi na unicestwienie planety (amerykański film „Pięcioro” o grupce ludzi, która przetrwała wojnę atomową, pochodzi z 1951 roku), ale właśnie 3 dekady temu nastały złote lata dla gatunku. Przyczyną na pewno była ówczesna sytuacja polityczna, połączenie nasilenia zimnej wojny z rozwojem arsenałów nuklearnych i kryzysem paliwowym. To musiało owocować dziełami wyrażającymi obawy tamtych czasów. Jednym z nich był „Mad Max”, niskobudżetowy film australijski, który swego czasu osiągnął niebywały sukces finansowy i przez to wytyczył schematy gatunku. Od tego czasu filmy, które zaczęły wykorzystywać pustynną scenerię (powiedzmy – po nuklearnym spustoszeniu), zdziczałe bandy, samotnego bohatera czy próby odbudowy cywilizacji zaczęły pojawiać się coraz częściej. Najczęściej właśnie w niskobudżetowej wersji, nieraz z przeznaczeniem od razu na rynek wideo lub do stacji kablowych. Cóż, pustynna sceneria (przynajmniej w USA) nie stanowi problemu, do tego potrzeba trochę gratów i złomu sugerujących pozostałości starej cywilizacji i jakieś wymyślne skórzane stroje dla bohaterów. Tanio, szybko, sprawnie.
„Księga ocalenia” braci Hughes przenosi niczym wehikuł czasu w tamte lata. Oglądając ten film, czułem się trochę jakbym trafił na seans z kasety wideo na jakimś „pokazie klubowym” z lat 80. Choć oczywiście widać tu było nieco większy budżet (zwłaszcza w scenach akcji), choć w rolach głównych wystąpiły niekwestionowane gwiazdy, to jednak schemat pozostał.
Mamy więc tu świat po atomowej zagładzie. Od wojny minęło 30 lat, ziemia jest wypalona i spustoszona, ocaleli ludzie tworzą lokalne społeczności. Jak zwykle – decydująca jest siła, pomniejsi watażkowie tworzą minipaństwa rządzone żelazną ręką. W takim świecie pojawia się obowiązkowy samotny bohater – postać charyzmatyczna, tajemnicza, zdeterminowana, stroniąca od kontaktu z innymi ludźmi. Wypisz, wymaluj Mel Gibson z „Mad Maxa”, Kevin Costner z „Wodnego świata”, Patrick Swayze ze „Stalowego świtu”, Charlton Heston z „Człowieka Omegi”. W tej roli zawsze wart uwagi Denzel Washington. Daje się uwierzyć w tę postać – i w to, że od lat przemierza na własnych nogach spustoszony świat, i w to, że zabija fachowo i bez mrugnięcia okiem, pozostając przy tym człowiekiem głęboko religijnym. Denzel oczywiście ma charyzmę, na szczęście też dostaje wyrazistego przeciwnika – Carnegiego, granego przez Gary’ego Oldmana, czyli idealnego aktora do ról psychopatycznych zbrodniarzy (i komisarza Gordona, ale to zupełnie inna historia). Pojedynek tych dwóch osobowości jest niewątpliwie atutem filmu.
Dalej jednak jest coraz bardziej sztampowo – obydwaj rywalizują o tajemniczą księgę (nie jest trudno domyślić się, o jakie dzieło chodzi), która dla jednego z nich ma być przyczyną odnowy ludzkości, a dla drugiego sposobem na podporządkowanie innych. Pojawi się piękna kobieta, która – oczywiście – będzie należała do obozu złych, ale – oczywiście – stanie po stronie bohatera, który – oczywiście – nie będzie chciał przyjąć jej pomocy. Nie, stanowczo „Księga ocalenia” niczym nie zaskakuje. Raczej idzie przetartymi tropami, na dodatek w większości pochodzącymi z minionej epoki. Oglądając film, nie sposób uniknąć skojarzeń nie tylko z „Mad Maxem” i jemu pokrewnymi, ale też z klasyką westernu czy nawet „Fahrenheitem 451”.
Cóż jeszcze? Tytułowa księga. Dość ciekawą koncepcją, choć niezbyt wykorzystaną, jest możliwość jej użycia zarówno na potrzeby dobra, jak i zła. Szkoda, że twórcy nie poszli tym odważnym tropem. Księga przynajmniej pozwala na stworzenie jakiejś niepopadającej w schemat końcówki. Choć mamy tu tropy i z Bradbury’ego, i z „Ludzkich dzieci”, i z „Kantyczki dla Leibowitza”, to jednak przynajmniej kilka zaskoczeń na koniec udało się przygotować. Nie do końca ratujących film, ale przynajmniej go nie pogrążających.
Mimo wszystko nie do końca rozumiem cel stworzenia tego filmu. Czy chodziło o retro wyprawę w SF lat 80.? Czy chodziło o wskazanie jakichś zapomnianych zagrożeń? Czy też „Księga ocalenia” jest po prostu swoistym manifestem religijnym twórców? Tak czy inaczej – niezbyt przekonującym.
koniec
29 stycznia 2010
PS. Przyznam, że przynajmniej żarcik z „Kodem Leonarda da Vinci” się udał. Małe brawa również za epizod staruszków-kanibali.

Komentarze

31 I 2010   01:59:40

Trochę nie zgodzę się z recenzja. Jest mniej sztampowo, a cały film jest dość dobry i zaskakuje mimo wszystko. Zgodzę się, że jest to powrót do lat 80, jednak jest to powrót całkiem udany. Moja ocena 85%.

04 II 2010   22:44:34

Jestem wcale świeżo po seansie i również uważam, że było warto. Faktycznie, klimat jak w produkcjach z lat 80, ale w tym przypadku jest to raczej zaleta, niż wada. Poza tym w trakcie i po filmie nasunęło mi się kilka ciekawych refleksji na temat wiary.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
Marcin Mroziuk

24 VI 2022

Początkowo Marcus i Paul sądzą, że pojawienie się ogromnego drzewa stanie się początkiem odrodzenia mitraistów, ale wkrótce ich wiara zostaje poddana ciężkiej próbie. Przekonamy się, że zdecydowanie trafniej sytuację ocenia Matka, ale nawet ona nie jest w stanie powstrzymać niekorzystnego rozwoju wydarzeń.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Tęsknota starego Kirgiza
Sebastian Chosiński

22 VI 2022

Oparty na opowiadaniu Czingiza Ajtmatowa „Spotkanie z synem” godzinny telewizyjny film Dooronbeka Sadyrbajewa zapewne nigdy nie był w Polsce prezentowany. I z dużym prawdopodobieństwem nie pokaże go żadna stacja nad Wisłą. Nie jest w końcu arcydziełem, jakie należy znać. Ale wielbiciele twórczości autora „Dżamili” zapewne z przyjemnością oglądnęliby jeszcze jedną ekranizację jego niezwykłej prozy…

więcej »

Reacher: Odc. 4. Trup ściele się gęsto
Marcin Mroziuk

21 VI 2022

W poprzednim odcinku widzieliśmy, że sposób, w jaki główny bohater rozprawił się z dwoma podążającymi jego śladem mężczyznami, nie miał zbyt wiele z postawą praworządnego obywatela. Dalszy rozwój wydarzeń przemawia jednak za tym, że taktyka przyjęta przez Jacka Reachera była słuszna.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.