Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

John Patrick Shanley
‹Wątpliwość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWątpliwość
Tytuł oryginalnyDoubt
Dystrybutor Forum Film
Data premiery20 lutego 2009
ReżyseriaJohn Patrick Shanley
ZdjęciaRoger Deakins, Matt Turve
Scenariusz
ObsadaMeryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Viola Davis, Alice Drummond
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wiem, że nic nie wiem
[John Patrick Shanley „Wątpliwość” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mimo że „Wątpliwość” Johna Patricka Shanleya to bardzo kameralny dramat, rozpisany ledwo na kilka postaci, ma wszystko, co dobry, trzymający w napięciu film mieć powinien. Na pierwszym planie uwidacznia się konflikt dwojga charyzmatycznych bohaterów, który będzie siłą napędową całej akcji. Katharsis powraca z wielkim hukiem… A raczej z przejmującą ciszą.

Łukasz Twaróg

Wiem, że nic nie wiem
[John Patrick Shanley „Wątpliwość” - recenzja]

Mimo że „Wątpliwość” Johna Patricka Shanleya to bardzo kameralny dramat, rozpisany ledwo na kilka postaci, ma wszystko, co dobry, trzymający w napięciu film mieć powinien. Na pierwszym planie uwidacznia się konflikt dwojga charyzmatycznych bohaterów, który będzie siłą napędową całej akcji. Katharsis powraca z wielkim hukiem… A raczej z przejmującą ciszą.

John Patrick Shanley
‹Wątpliwość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWątpliwość
Tytuł oryginalnyDoubt
Dystrybutor Forum Film
Data premiery20 lutego 2009
ReżyseriaJohn Patrick Shanley
ZdjęciaRoger Deakins, Matt Turve
Scenariusz
ObsadaMeryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Viola Davis, Alice Drummond
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wydarzenia rozgrywają się rok po zabójstwie Johna F. Kennedy’ego. Wiadomo, że w historii USA to cezura bardzo znacząca. Stany stoją u progu wielkich obyczajowych i politycznych przemian. Powoli dobiegają końca czasy segregacji rasowej. Czarnoskóry Donald Miller (Joseph Foster) już może uczyć się z białymi dziećmi w katolickiej szkole w Bronksie, ale to jeszcze faza eksperymentów. W filmie Shanleya, opartym na jego własnej sztuce, bardzo dobrze widać tę przejściowość – to oczekiwanie na zmianę. Rzecz dzieje się późną jesienią, co bardzo dobrze podkreśla schyłek epoki.
Nie jest to jedynie tło dla pierwszoplanowych wydarzeń. Ten klimat niejako je prowokuje. Niepewność tego, co będzie, co ma nadejść, staje się tematem homilii ojca Flynna (Philip Seymour Hoffman). Tytułowa wątpliwość – choć w miarę rozwoju fabuły przybiera nieco inny odcień – na początku, w samym kazaniu księdza, wiąże się właśnie z tą niepewną sytuacją dziejową. Siostra Aloysius (Meryl Streep), dyrektorka katolickiej szkoły, doszukuje się w nim jednak ukrytego znaczenia. Nie dzieli się wprost swoimi wątpliwościami z podwładnymi, ale każe zwracać im uwagę na nietypowe zdarzenia, związane głównie z ojcem Flynnem.
Pewnego dnia taką niecodzienną sytuację zauważa siostra James (Amy Adams). Obserwuje księdza, który wkłada coś do szafki jednego z uczniów, czarnoskórego Donalda. Przypomina się jej w tym momencie, że jakiś czas temu, ksiądz wezwał do siebie chłopca w trakcie lekcji. Gdy uczeń wrócił, był jakiś nieswój i wyczuła od niego alkohol. Związane z tymi faktami podejrzenia wkrótce runą na księdza jak lawina. Siostra James powiadamia o wszystkim swoją przełożoną, a ta, nie czekając na bardziej pewne dowody, doprowadza do konfrontacji.
Siostra przełożona jest bardzo pewna swoich racji. Tę pewność umacnia również zachowanie księdza, który broni się w mało przekonujący sposób. Odtwarzający go Hoffman bardzo dobrze odegrał miotające nim sprzeczności. Podczas pierwszej rozmowy z siostrą przełożoną jest wyraźnie skrępowany. Siostra Aloysius poczytuje sobie to za przyznanie się do winy. Jednak to skrępowanie, niechęć albo niemoc do wytłumaczenia się może równie dobrze wynikać ze zwyczajnego ludzkiego wstydu. Hoffman bardzo subtelnie wygrywa uczucie zażenowania, którego doświadcza ksiądz pomówiony o molestowanie. Cały czas balansuje na cienkiej krawędzi, co możemy postrzegać jako wyrachowaną strategię obronną albo bezsilność z walce z upartym i pewnym siebie przeciwnikiem oraz ratowanie w tym wszystkim własnej godności.
Hoffman przecenił swe aktorskie umiejętności. Mimo starań, nie wypadł przekonująco w roli ośmiolatka.
Hoffman przecenił swe aktorskie umiejętności. Mimo starań, nie wypadł przekonująco w roli ośmiolatka.
W pewnym sensie prorocze okazują się słowa księdza mówiące o tym, że wątpliwości mogą mieć swoje pozytywne skutki, bo jednoczą ludzi. Siostra przełożona podejmuje się syzyfowego trudu ulepszania świata wbrew jego prawidłom. Próbuje do tej walki pozyskać sojuszników, których celem będzie dobro Donalda. Jej sukcesem jest niewątpliwie także wydobycie na światło dzienne problemów, jakie zwykło się w owych czasach zamiatać pod dywan. Gdy jednak toruje sobie drogę do prawdy obosiecznym mieczem, wióry lecą po obu stronach konfliktu.
Największą siłą filmu są znakomite dialogi. Kwestie wypowiadane przez bohaterów bardzo dobrze odzwierciedlają ich stanowiska i fantastycznie dynamizują film. Pokazują jednocześnie, jak trudno porozumieć się dwojgu ludziom. Nie tylko tym, którzy stoją po przeciwnych stronach barykady, ale i tym, których powinny łączyć wspólne cele. Scena rozmowy siostry przełożonej z matką Donalda (Viola Davis) jest tego znakomitym przykładem. Autor idealnie oddał niemożność porozumienia między dwiema kobietami, które choć chcą tego samego, nie mogą wypracować wspólnego stanowiska, bo zbyt wiele je różni. Patrzą na świat z zupełnie odmiennych stanowisk: siostra Aloysius – moralnej bezkompromisowości, matka Donalda – lepszej przyszłości dla swego dziecka za wszelka cenę.
Świetne dialogi mają tutaj równie świetnych wykonawców. Meryl Streep zachowuje się w habicie bardzo naturalnie. Jesteśmy w stanie uwierzyć, że gdyby była zakonnicą, byłaby właśnie taka: surowa, bezkompromisowa, walcząca o prawdę, bez względu na to, jak gorzka miałaby się okazać. Philip Seymour Hoffman w roli księdza potwierdza swoją znakomitą formę znaną z „Capote’a”, „Rodziny Savage” czy „Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz”. To po prostu jeden z najlepszych współczesnych aktorów.
Oprócz trzymającej w napięciu akcji, świetnych dialogów i znakomitego aktorstwa trzeba jeszcze zwrócić uwagę na warstwę wizualną. Rola Rogera Deakinsa, twórcy zdjęć do tak spektakularnych obrazów jak „Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda” czy „To nie jest kraj dla starych ludzi” polega tym razem nie na pokazywaniu efektownych scenerii, a na jak najmniej inwazyjnym towarzyszeniu aktorom. W tego typu filmach widz nie powinien odczuwać obecności kamery. Deakins realizuje powierzone mu zadanie bardzo dobrze.
Dzięki temu, że film ma taki kameralny, minimalistyczny charakter, tym dokładniej drąży podejmowany problem. A właściwie kilka problemów. Bo nie chodzi tylko o to, kto w konflikcie ma rację i kto w nim zwycięży. Chodzi także o to, dokąd sięgają granice tolerancji i kiedy zaczyna się paranoja. Johna Patricka Shanleya nie tyle interesuje udzielenie odpowiedzi na te pytania, ile pokazanie pewnego syndromu naszych czasów, który kładzie się cieniem na relacjach międzyludzkich. Od wątpliwości do obsesji tylko jeden krok…
koniec
20 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
Marcin Mroziuk

24 VI 2022

Początkowo Marcus i Paul sądzą, że pojawienie się ogromnego drzewa stanie się początkiem odrodzenia mitraistów, ale wkrótce ich wiara zostaje poddana ciężkiej próbie. Przekonamy się, że zdecydowanie trafniej sytuację ocenia Matka, ale nawet ona nie jest w stanie powstrzymać niekorzystnego rozwoju wydarzeń.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Tęsknota starego Kirgiza
Sebastian Chosiński

22 VI 2022

Oparty na opowiadaniu Czingiza Ajtmatowa „Spotkanie z synem” godzinny telewizyjny film Dooronbeka Sadyrbajewa zapewne nigdy nie był w Polsce prezentowany. I z dużym prawdopodobieństwem nie pokaże go żadna stacja nad Wisłą. Nie jest w końcu arcydziełem, jakie należy znać. Ale wielbiciele twórczości autora „Dżamili” zapewne z przyjemnością oglądnęliby jeszcze jedną ekranizację jego niezwykłej prozy…

więcej »

Reacher: Odc. 4. Trup ściele się gęsto
Marcin Mroziuk

21 VI 2022

W poprzednim odcinku widzieliśmy, że sposób, w jaki główny bohater rozprawił się z dwoma podążającymi jego śladem mężczyznami, nie miał zbyt wiele z postawą praworządnego obywatela. Dalszy rozwój wydarzeń przemawia jednak za tym, że taktyka przyjęta przez Jacka Reachera była słuszna.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.