Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Milczenie Lorny›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMilczenie Lorny
Tytuł oryginalnyLe Silence de Lorna
Dystrybutor Vivarto
Data premiery16 stycznia 2009
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaArta Dobroshi, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione, Alban Ukaj, Morgan Marinne, Olivier Gourmet
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Niemcy, Włochy
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lorna mówi: „Dość”
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Milczenie Lorny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czytając opis: „kino społeczne, film mówiący o niełatwym życiu albańskiej imigrantki w Belgii”, od razu wyobrażam sobie dzieło ponure, męczące, sfotografowane w przygnębiającej scenerii naprawdę paskudnych blokowisk i nagrodzone na festiwalu w Berlinie. „Milczenie Lorny” akurat nagrody w Berlinie nie dostało (tylko w Cannes), do opisu w gruncie rzeczy pasuje, ale okazuje się dziełem zaskakująco angażującym i poruszającym.

Konrad Wągrowski

Lorna mówi: „Dość”
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Milczenie Lorny” - recenzja]

Czytając opis: „kino społeczne, film mówiący o niełatwym życiu albańskiej imigrantki w Belgii”, od razu wyobrażam sobie dzieło ponure, męczące, sfotografowane w przygnębiającej scenerii naprawdę paskudnych blokowisk i nagrodzone na festiwalu w Berlinie. „Milczenie Lorny” akurat nagrody w Berlinie nie dostało (tylko w Cannes), do opisu w gruncie rzeczy pasuje, ale okazuje się dziełem zaskakująco angażującym i poruszającym.

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Milczenie Lorny›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMilczenie Lorny
Tytuł oryginalnyLe Silence de Lorna
Dystrybutor Vivarto
Data premiery16 stycznia 2009
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaArta Dobroshi, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione, Alban Ukaj, Morgan Marinne, Olivier Gourmet
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Niemcy, Włochy
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Milczenie Lorny” to kolejne dzieło ulubieńców jury w Cannes – belgijskich braci Dardenne (do tej pory dwie Złote Palmy). Tym razem trzeciej Palmy nie było i bracia musieli zadowolić się nagrodą za scenariusz. Szkoda, bo być może „Milczenie Lorny” to najlepszy film Dardenne’ów. Co więcej – docenić to powinni nie tylko krytycy „Kina” i „Kwartalnika filmowego”, ale także całkiem zwyczajni widzowie.
Lorna (w tej roli świetna, o ciekawej urodzie Arta Dobroshi) jest młodą dziewczyną, która przybyła do Belgii z Albanii. Aby uzyskać obywatelstwo, wyszła za mąż za lokalnego narkomana (nie z marginesu – z własnym mieszkaniem, ale wciąż nieskutecznie walczącego z nałogiem). Układ jest prosty – Lorna płaci za małżeństwo, a następnie za rozwód. Potem, będąc już obywatelką Unii Europejskiej, będzie mogła usługę odwzajemnić. Na zawarcie fikcyjnego małżeństwa oczekuje już bogaty Rosjanin. Lorna oczywiście nie działa sama, tak naprawdę jest tylko elementem większej organizacji zajmującej się zarabianiem na takim procederze.
Lorna nie chce oczywiście całe życie działać w ten sposób. Liczy na to, że za pieniądze zarobione na transakcji z Rosjaninem będzie mogła otworzyć bar i zacząć nowe życie ze swym chłopakiem. Przyszły mąż się spieszy, pracodawcy nie chcą czekać, nie chcą też przepłacać i przypominają sobie, że w sumie co jak co, ale śmierć narkomana nikogo specjalnie nie powinna zaskoczyć… Tymczasem Lorna, o dziwo, zaczyna w swoim „mężu” dostrzegać człowieka i sprzeciwia się drastycznym rozwiązaniom.
„Milczenie Lorny” to perfekcja realizacji (scenariusz i reżyseria są na najwyższym poziomie). Wielką siłą filmu jest to, że praktycznie w żaden sposób nie próbuje manipulować emocjami widza. Nie ma w nim muzyki mającej wywołać konkretne uczucia (dokładniej mówiąc, muzyki nie ma w ogóle), nie ma scen przekazujących świadomie czy podświadomie jakichś emocjonalnych komunikatów (nawet o śmierci bohatera dowiadujemy się pośrednio, nie jest pokazana na ekranie). Nie ma także komentarzy bohaterów, nie ma werbalnie formułowanych ocen. Jest natomiast bardzo sucha relacja wydarzeń, oglądana bezpośrednio z perspektywy Lorny (nie widzimy niczego, czego ona sama nie mogłaby zobaczyć). To kino minimalistyczne, ale zaskakująco angażujące.
Angażujące, bo w gruncie rzeczy w małym stopniu opowiadające o ciężkim losie albańskich emigrantów czy piętnujące politykę imigracyjną, czy cokolwiek w tym stylu. „Milczenie Lorny” to tak naprawdę bardzo ludzka opowieść o kobiecie, która w parszywym świecie próbuje zachować choć odrobinę dobra, uczciwości, szlachetności, nawet gdy w pewnym momencie będzie musiała zaryzykować całe swoje życie. Podobnie jak w zeszłorocznym „Kierowcy dla Wiery”, film w jakiś sposób optymistycznie mówi, że dla ludzi, którzy nie są do końca zdemoralizowani, musi przyjść taki moment, że powie się „dość”, że obudzi się sumienie i człowieczeństwo.
„Milczenie Lorny” pozostawia nas w niepewności co do dalszych losów bohaterki. Ale wychodzimy z kina pokrzepieni i wzruszeni. Być może finałowa scena jest małym ukłonem braci w kierunku kina bardziej emocjonalnego, lekkim odejściem od przyjętej konwencji suchej relacji. Ale nie można mieć im tego za złe.
koniec
14 stycznia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Devs: Odc. 3. W tym szaleństwie jest metoda
Marcin Mroziuk

14 I 2022

Wprawdzie Lily odrzuciła propozycję rosyjskiego szpiega, ale to wcale nie oznacza, że zrezygnuje z prowadzenia prywatnego śledztwa w sprawie śmieci Sergeia. Inną sprawą jest to, że jej zachowanie w tym odcinku początkowo wprawia nas w zdumienie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.