Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Rob Bowman
‹Z archiwum X›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ archiwum X
Tytuł oryginalnyThe X Files
Dystrybutor Syrena
Data premiery25 września 1998
ReżyseriaRob Bowman
ZdjęciaWard Russell
Scenariusz
ObsadaDavid Duchovny, Gillian Anderson, John Neville, Martin Landau, Mitch Pileggi, Jeffrey DeMunn, Blythe Danner, Armin Mueller-Stahl, Lucas Black, Steve Rankin, Glenne Headly
MuzykaMark Snow
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania121 min
WWW
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z Archiwum X: Droga ważniejsza od celu
[Rob Bowman „Z archiwum X” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Z długometrażowymi wersjami seriali jest zwykle taki problem, że albo mają mało wspólnego z klimatem odcinków telewizyjnych, albo są idealną imitacją produkcji TV, tyle że rozciągniętą do nadmiernych rozmiarów. Pierwszy kinowy film na podstawie serialu „Z archiwum X” niestety nie uniknął tej pułapki.

Jakub Gałka

Z Archiwum X: Droga ważniejsza od celu
[Rob Bowman „Z archiwum X” - recenzja]

Z długometrażowymi wersjami seriali jest zwykle taki problem, że albo mają mało wspólnego z klimatem odcinków telewizyjnych, albo są idealną imitacją produkcji TV, tyle że rozciągniętą do nadmiernych rozmiarów. Pierwszy kinowy film na podstawie serialu „Z archiwum X” niestety nie uniknął tej pułapki.

Rob Bowman
‹Z archiwum X›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ archiwum X
Tytuł oryginalnyThe X Files
Dystrybutor Syrena
Data premiery25 września 1998
ReżyseriaRob Bowman
ZdjęciaWard Russell
Scenariusz
ObsadaDavid Duchovny, Gillian Anderson, John Neville, Martin Landau, Mitch Pileggi, Jeffrey DeMunn, Blythe Danner, Armin Mueller-Stahl, Lucas Black, Steve Rankin, Glenne Headly
MuzykaMark Snow
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania121 min
WWW
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Minęło już 10 lat od chwili premiery kinowej wersji przygód Muldera i Scully. „Fight the Future” pojawił się na dużym ekranie u szczytu popularności serialu – cały świat słyszał o Davidzie Duchovnym i Gillian Anderson, a „dziecko” Chrisa Cartera biło rekordy oglądalności. Naturalnym sposobem na zdyskontowanie (finansowe oczywiście) tego sukcesu był film kinowy.
Carter stanął przed dylematem: co powinno znaleźć się w wersji na duży ekran – potwory, mutanci i psychopaci czy spisek rządowy i kosmici? Oczywiście wizytówką serialu było to drugie, ale wybór wcale nie był oczywisty (o czym świadczyć ma „I Want to Believe” – ponoć bardzo luźno, jeśli nie wcale, powiązany z głównym nurtem mitologii). Wersje kinowe rządzą się jednak własnymi prawami i film nie mógł być jedynie prostą kontynuacją wątków z serialu i produkcją jedynie dla fanów. Musiał być też skonstruowany tak, by widz „z ulicy” mógł zorientować się w akcji i dobrze się bawić. Oczywiście ekranizacja jednocześnie nie mogła nużyć i ignorować najzagorzalszych iksfajlomaniaków. W „Fight the Future” to połączenie wyszło niestety słabo.
Fabularnie film ustawiony jest pomiędzy 5 a 6 sezonem serialu (a kręcony był w trakcie piątego – co tłumaczy usunięcie w cień w niektórych odcinkach Duchovnego i Anderson, którzy pracując przy filmie najzwyczajniej nie mogli w pełni poświęcić się serialowi) i, z jednej strony, kontynuuje i rozwija znane wątki, a z drugiej – sygnalizuje nowe. Oprócz pary głównych bohaterów pojawiają się oczywiście postacie poboczne, jak Walter Skinner i Samotni Strzelcy, oraz negatywne – Palacz i Człowiek o Wypielęgnowanych Dłoniach. Scenariusz rozwija wątek Czarnego Raka, oleistej cieczy będącej czymś w rodzaju wirusa lub przetrwalnikowej formy obcych, który ma być drogą do kolonizacji Ziemi. Oczywiście – zgodnie z tradycją serialu – „rozwijanie” nie jest tożsame z „wyjaśnianiem”, a wręcz przeciwnie: tajemnice się mnożą, a bohaterowie i widz mogą się tylko gubić w domysłach.
Fani „Z archiwum X” mogli być filmem usatysfakcjonowani. Nie odbiegał on klimatem od serialu, a kilka wątków – nie tylko spiskowych – popchnął nieznacznie do przodu. Jeden z czarnych charakterów poniósł śmierć, ujawniła się nowa forma (czy może raczej stadium rozwoju) obcych, a Mulder i Scully znacząco zbliżyli się ku sobie. Dużo gorzej jednak odbierał film widz nieznający serialu. Chris Carter nie dał takim osobom ani szansy na poznanie całej układanki spiskowej, ani nawet czasu, by bliżej poznać bohaterów, którzy są wprowadzani na zasadzie „przecież każdy ich zna”. Do tego dochodzi jeszcze mnóstwo nielogiczności i fabularnych dziur – od drobnych w rodzaju spodni, które, nie wiadomo skąd, pojawiają się w finale u Scully, po poważniejsze, jak tajemnica obchodzenia się Syndykatu z Mulderem jak ze zgniłym jajkiem, czy otwarte (delikatnie mówiąc) i cokolwiek deusexmachinowate zakończenie. Rzeczy, które są w jakiś sposób wpisane w formułę serialu i przez fanów traktowane ulgowo (a może wręcz oczekiwane), dla przeciętnego widza jawią się jako jednoznaczne wady.
Jak odbiera „Fight the Future” dekadę po premierze i kilka lat po zakończeniu emisji serialu umiarkowany fan? Niestety, raczej negatywnie. Początek budzi jeszcze nadzieję, zwłaszcza dynamiczna scena wybuchu wieżowca i kilka celnych ripost Muldera obiecują nie tylko starych dobrych znajomych, ale też przyzwoity thriller science-fiction z elementami akcji. Niestety im dalej, tym gorzej. Film zamienia się w wydłużony do dwóch godzin odcinek serialu, Duchovny zostaje usunięty w cień, a jego bohaterowi nałożony zostaje limit ciekawych one-linerów. Stosunki między postaciami to cofają się do stanu z początku serii (by przypadkowy widz mógł zrozumieć o co chodzi, co skutkuje łopatologicznymi dialogowymi didaskaliami), to zostają wyniesione na wyższy poziom (np. Mulder i Scully PRAWIE się całują – że to ważne wydarzenie i od dawna oczekiwany moment, wiedzą tylko znający serial). Fabuła grzęźnie na dłuższy czas w mieliźnie mętnych dialogów i Bardzo Tajemniczych i Niepokojących scen, by w epilogu eksplodować akcją na przyspieszonych obrotach (bo przecież jakoś, choćby zgrubnie, trzeba fabułę rozwiązać – a tu już druga godzina projekcji mija!). Zresztą akcją nie najwyższych lotów, bo efekty specjalne i sposób kręcenia tychże scen są raczej „telewizyjnej” jakości.
Byłem pewien, że po takim czasie wystarczy mi sam widok Muldera i Scully na ekranie, by wczuć się w klimat i przypomnieć dawne fascynacje „Z archiwum X”. Niestety, okazało się – a właściwie przypomniało – że „Fight the Future” to esencja najsłabszych elementów serialu: taplania się w gęstym kisielu niedomówień i sugestii, rozciągania fabuły do maksimum, by w efekcie nie powiedzieć nic1). Kiepskie prowadzenie akcji, „telewizyjność” i bardzo przesadzona długość filmu tylko pogarszają odbiór. No i w końcu sobie przypomniałem, dlaczego przed dziesięciu laty wyrzuciłem ten film z pamięci – to po prostu jeden z wielu odcinków serialu. Tych słabszych.
koniec
31 lipca 2008
1) Więcej o stosunków poszczególnych redaktorów Esensji do serialu i dlaczego „monster-of-the-week” jest lepszy od odcinków spiskowych (lub na odwrót) – dowiecie się z redakcyjnej dyskusji.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

East Side Story: Hej, kto Kazach – hajda na Szejbanszacha!
Sebastian Chosiński

7 VIII 2022

Premiera „Złotego tronu” – drugiej odsłony dylogii Rustema Abdraszewa „Chanat Kazachski” – miała miejsce dwa lata i trzy miesiące po pierwszych pokazach „Diamentowego miecza”. Co nieco zmieniło się w tym czasie w samym Kazachstanie, a dowodem na to fakt, że z filmu zniknęły tym razem wszelkie nawiązania do postaci prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, któremu w grudniu 2016 roku oddawano na ekranie prawdziwe hołdy.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 4. Polowanie w Meksyku
Marcin Mroziuk

5 VIII 2022

Wprawdzie rozprawienie się z prezesem Capstone Industries główny bohater odłożył na później, ale za to w napięciu obserwujemy, jak James Reece błyskawicznie zmierza do wyrównania rachunków z bezpośrednim zabójcą jego żony i córki. Inną sprawą jest, że brak umiaru w zemście niekoniecznie przysporzy komandosowi sympatii u widzów.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Czary mary, spisek stary
— Borys Jagielski, Marcin Segit

Extremalnie długi odcinek
— Michał Kubalski

Implant znaleziony w wannie, czyli co każdy spiskowiec wiedzieć powinien
— Michał Kubalski

10 najsłynniejszych teorii spiskowych
— Konrad Wągrowski

Kto jest kim w globalnej konspiracji
— Michał Kubalski

Spisek, mumbo-jumbo i potwory tygodnia
— Urszula Baluta, Michał Chaciński, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Smoki nad Londynem
— Grzech

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski

Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.