Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Robert Zemeckis
‹Beowulf›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBeowulf
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery23 listopada 2007
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaRobert Presley
Scenariusz
ObsadaRay Winstone, Crispin Glover, Angelina Jolie, Greg Ellis, Brendan Gleeson, Anthony Hopkins, Alison Lohman, John Malkovich, Robin Wright
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gdzie są sutki Angeliny Jolie?
[Robert Zemeckis „Beowulf” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Miało być epickie widowisko, wyszło coś w rodzaju przydługiego zwiastuna gry komputerowej. Miłośnikom takowych – szczególnie mocno nastoletnim miłośnikom – „Beowulf” się zapewne spodoba, mnie rozczarował. Nawet widziany przez polaryzacyjne okulary.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdzie są sutki Angeliny Jolie?
[Robert Zemeckis „Beowulf” - recenzja]

Miało być epickie widowisko, wyszło coś w rodzaju przydługiego zwiastuna gry komputerowej. Miłośnikom takowych – szczególnie mocno nastoletnim miłośnikom – „Beowulf” się zapewne spodoba, mnie rozczarował. Nawet widziany przez polaryzacyjne okulary.

Robert Zemeckis
‹Beowulf›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBeowulf
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery23 listopada 2007
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaRobert Presley
Scenariusz
ObsadaRay Winstone, Crispin Glover, Angelina Jolie, Greg Ellis, Brendan Gleeson, Anthony Hopkins, Alison Lohman, John Malkovich, Robin Wright
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kiedy z ekranu zniknął latający, wykuty z brązu, tytuł filmu na tle skalnej ściany i pojawiła się blondynka trzymająca złoty róg, moim pierwszym skojarzeniem były radzieckie trójwymiarowe pocztówki, które widywałam czasem jako dziecko. Ta sama plastikowość i niezręczny podział na kilka planów. Potem było jeszcze gorzej: wygenerowane komputerowo ludziki momentami ruszają się niezgrabnie i nienaturalnie (co widać szczególnie w gestach rąk), jeszcze bardziej nienaturalnie wyglądają ich ubrania, zaś trójwymiarowa przestrzeń rozpada się na niepołączone ze sobą fragmenty. To ostatnie szczególnie widać było w scenie, kiedy wojownik Hrothgara celuje włócznią w Beowulfa, a widz patrzy wzdłuż ostrza (osobno) i drzewca (osobno) na jeźdźca (osobno).
Gdyby opowiedziana historia była ciekawsza i wciągała jakoś w losy bohaterów, z pewnością zignorowałabym niedociągnięcia animacji. Gdyby animacja była lepsza i „wychodziła” do widza, jak to widziałam choćby na wyświetlanym w Disneylandzie trójwymiarowym filmie z Michaelem Jacksonem, z pewnością nie przejmowałabym się nijakimi bohaterami i dłużyznami w dialogach. Niestety, dostałam marny film przygodowy z marnymi efektami (nawet nie chciało mi się uchylać przez deszczem lecących strzał), w którym postaci postępują na zasadzie „bo tak” (dlaczego smok atakuje dwór królewski? Pewnie mamusia mu kazała. A dlaczego kazała? Bo tak. W końcu jest demonem, nie musi się kierować ludzką logiką. Dlaczego skłócony z głównym bohaterem królewski doradca nagle go przeprasza i ofiarowuje rodzinny miecz? Bo tak. Dlaczego matka potworów nagle zrywa umowę z bohaterem? Bo tak. I tak dalej).
Z paru początkowych scen wyłania się na chwilę klimat nordyckiej opowieści, ale zaraz znika, przytłoczony efekciarskością walk. Jedynym, co zapadło mi w pamięć, była królowa ratująca od niechybnej śmierci nastoletnią nałożnicę swojego męża, a następnie obie panie wracające ramię w ramię z pogrzebu. Nie wiem, może to sztuczny i plastikowy wygląd postaci sprawił, że nie byłam w stanie przejąć się ich losem, ale, do licha, Shrek i Fiona też byli animowani, a kibicowałam im ze wszystkich sił. Poza tym Shrek był zabawny; w „Beowulfie” humoru jakoś nie zauważyłam – z wyjątkiem dość głupawej sceny, kiedy to główny bohater dyndając w powietrzu pod smokiem, omal nie nadziewa się zadkiem na szpikulec na wieży. A potem siup – jeszcze raz. Ha ha.
Grendel wygląda jak oskórowany Gollum, swoją drogą twórcy nieco przesadzili z epatowaniem obrzydliwością, ale oczywiście tak trzeba – wychowane na grach komputerowych nastolatki nie uznają byle czego za odrażające. Walki w sali biesiadnej toczą się przy wyjątkowo denerwującym „dyskotekowym” miganiu niebieskiego ognia (dlaczego Grendollum na wejściu gasi normalny ogień i zapala swój, przypominający światło policyjnego koguta? BO TAK!). W powietrzu fruwają oderwane kończyny oraz połówki ciał, krew zalewa obiektyw kamery, jeden z wojów zostaje nadziany na szpikulce świecznika; w końcówce filmu mamy też resekcję serca na żywca – za to naga Angelina Jolie nie posiada sutków, boć to przecież zgorszenie i obraza boska (ściekająca po jej ciele złota farba ma najwyraźniej w oczach cenzora rangę obcisłego kostiumu). Oczywiście nikogo znającego zasady kinematografii w stylu hollywoodzkim to nie zdziwi, co najwyżej lekko rozbawi. Choć bardziej zabawne są wysokie obcasy wyrastające z pięt matki Grendolluma (tutaj akurat nie jest to „bo tak” – wszak wszyscy wiedzą, że szpilki to jedna z ważniejszych drugorzędnych cech płciowych u kobiety). Scenie tej niemal dorównują akrobatyczne cuda, jakich dokonuje kamera, by w trakcie – równie akrobatycznej – walki gołego Beowulfa z potworem nie pokazać jego genitaliów. Jego, znaczy Beowulfa, bo Grendollum takowych nie posiada, co zostaje w filmie wyraźnie zaakcentowane.
A jakieś plusy tego filmu? No cóż… można sobie przyjemnie ponarzekać.
koniec
7 stycznia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
Sebastian Chosiński

26 VI 2022

„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
Marcin Mroziuk

24 VI 2022

Początkowo Marcus i Paul sądzą, że pojawienie się ogromnego drzewa stanie się początkiem odrodzenia mitraistów, ale wkrótce ich wiara zostaje poddana ciężkiej próbie. Przekonamy się, że zdecydowanie trafniej sytuację ocenia Matka, ale nawet ona nie jest w stanie powstrzymać niekorzystnego rozwoju wydarzeń.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Za wysoko
— Jarosław Robak

Uwaga, gleba
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Kac Atlanta
— Michał Kubalski

Bezludna wyspa w centrum Hollywood
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pizza za 136 tysięcy złotych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.