Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Elie Grappe
‹Olga›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOlga
Tytuł oryginalnyОльга
ReżyseriaElie Grappe
ZdjęciaLucie Baudinaud
Scenariusz
ObsadaAnastasija Budiaszkina, Sabrina Rubcowa, Tania Michina, Caterina Barloggio, Jérôme Martin, Thea Brogli, Lou Steffen, Alicia Onomor, Ołeksandr Mawric, Stéphanie Chuat, Max Rüdlinger, Roger Jendly
MuzykaPierre Desprats
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiFrancja, Szwajcaria, Ukraina
Czas trwania85 min
Gatunekdramat, polityczny, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
[Elie Grappe „Olga” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
[Elie Grappe „Olga” - recenzja]

„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

Elie Grappe
‹Olga›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOlga
Tytuł oryginalnyОльга
ReżyseriaElie Grappe
ZdjęciaLucie Baudinaud
Scenariusz
ObsadaAnastasija Budiaszkina, Sabrina Rubcowa, Tania Michina, Caterina Barloggio, Jérôme Martin, Thea Brogli, Lou Steffen, Alicia Onomor, Ołeksandr Mawric, Stéphanie Chuat, Max Rüdlinger, Roger Jendly
MuzykaPierre Desprats
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiFrancja, Szwajcaria, Ukraina
Czas trwania85 min
Gatunekdramat, polityczny, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zrealizowana w ubiegłym roku „Olga” to koprodukcja ukraińsko-szwajcarsko-francuska. Zapewne za sprawą prestiżowych zachodnioeuropejskich inwestorów film miał szeroko otwarte drzwi na wiele festiwali i przeglądów, ale to wcale nie oznacza, że nagrody, jakie zdobywał, były mu przyznawane na wyrost. Światowa premiera obrazu miała miejsce niemal dokładnie rok temu – w pierwszej połowie lipca – w Cannes; później prezentowano go (i często też nagradzano) między innymi na imprezach w Karlowych Warach, Brukseli, Hamburgu, Rzymie, Miami, Genewie, Tajpej czy asturyjskim Gijón. Ten pełen sukcesów pochód może wydawać się o tyle zaskakujący, że stał się udziałem dzieła nakręconego przez debiutanta. A przynajmniej debiutanta kinowego.
Reżyser „Olgi”, Elie Grape (rocznik 1994), z pochodzenia jest Francuzem. Początkowo uczył się w konserwatorium w Lyonie, ale później ukończył jeszcze studia filmowe w Lozannie. Zanim zabrał się do pracy nad pełnometrażowym debiutem, kręcił krótkie obrazy: fabularne („Otchłań”, 2014; „Zawieszony”, 2015) i dokumentalne („Próba”, 2014; „Poza sceną”, 2017). Na swój właściwy debiut wybrał historię z pogranicza polityki i sportu, którą wpisał w jak najbardziej aktualny (a od paru miesięcy jeszcze aktualniejszy i bardziej bolesny) kontekst – konflikt z Rosją na wschodzie Ukrainy. Fabuła zrodziła się w jego głowie, ale na papier pomogła mu ją przenieść doświadczona francuska scenarzystka Raphaëlle Desplechin, mająca na koncie zarówno dramaty („Dom przy autostradzie”, 2008; „Nasze zmagania”, 2018), komedie romantyczne („Spódnice w górę!”, 2014), jak i kino kostiumowe („Sztuka uwodzenia”, 2019).
Tytułową bohaterką jest nastoletnia – przynajmniej w chwili rozpoczęcia filmu – Olga Budiaszkina, ukraińska gimnastyczka sportowa. Na tyle utalentowana, że trafia do przygotowującej się do najbliższych mistrzostw Europy reprezentacji swojego kraju. Jako że w obrazie Grapego nie brakuje popisów sportowych, Francuz zdecydował się na zatrudnienie w najważniejszych rolach nie zawodowych aktorek, ale amatorek będących prawdziwymi gimnastyczkami. W Olgę wciela się więc Anastasija Budiaszkina, w jej najbliższą przyjaciółkę Aleksandrę (Saszę) – Sabrina Rubcowa, natomiast w koleżanki z drużyny szwajcarskiej: Caterina Barloggio, Thea Brogli, Lou Steffen oraz Alicia Onomor. Drużyna ukraińska trenuje w Kijowskim Centrum Olimpijskim, a nad wszystkimi zawodnikami (także chłopcami) pieczę sprawuje rosyjski trener Wasilij Siergiejewicz (wciela się w niego Ołeksandr Mawric).
Jest to możliwe, ponieważ akcja „Olgi” rozpoczyna się latem 2013 roku, a więc jeszcze przed aneksją Krymu i rozpoczęciem wojny w Donbasie. Trudno jednak stwierdzić, że życie dziewczyny jest sielanką. Mordercze treningi to jedno, ale wiele trosk przysparza nastolatce matka (gra ją Tania Michina), a w zasadzie jej praca. Ilona Budiaszkina jest zaangażowaną politycznie i społecznie dziennikarką śledczą, która z zacięciem pisze o mafijnych przekrętach ekipy prezydenta Wiktora Janukowycza. Naraża się więc nie tylko przestępcom, lecz także ludziom na świeczniku, którzy próbują zabić ją (i przy okazji Olgę). To się na szczęście nie udaje, ale wpływa na życie dziewczyny; matka, bojąc się o życie córki, wysyła ją bowiem do Szwajcarii, do rodziny swego nieżyjącego męża.
Olga trafia do ośrodka sportowego u podnóża Alp; zostaje dołączona do drużyny młodych szwajcarskich gimnastyczek. Aklimatyzuje się z trudem; wciąż myśli o matce i Saszce, które pozostały w Kijowie. Jakby tej tęsknoty było mało, jesienią 2013 roku w Kijowie wybuchają protesty przeciwko prezydentowi Janukowyczowi, które wywołane zostały niepodpisaniem przez niego umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. Ilona Budiaszkina od pierwszych dni aktywnie angażuje się w działania opozycji; podobnie zresztą Sasza Rubcowa, która więcej czasu spędza na Euromajdanie niż w hali treningowej. Olga przygląda się tym wydarzeniom z oddali, a jej frustracja rośnie wraz z zaostrzaniem się konfliktu. Boi się o matkę, o najbliższą przyjaciółkę, o to, co stanie się z jej ojczyzną. Z czasem rodzi się oczywiste pytanie: jak w takiej sytuacji przygotowywać do zbliżających się wielkimi krokami mistrzostw w Stuttgarcie?
Elie Grape i Raphaëlle Desplechin bardzo umiejętnie wyważyli kwestie sportowe i polityczne, wpisując w to jeszcze typowe dla wieku dojrzewania problemy nastoletniej dziewczyny, którą los zmusił do szybszego wejścia w dorosłość. Olga staje bowiem przed arcytrudnymi do rozstrzygnięcia dylematami, które obce są jej szwajcarskim rówieśnikom. Co ma postawić na pierwszym miejscu – karierę sportową (niestety okupioną ceną zmiany obywatelstwa z ukraińskiego na szwajcarskie), relacje z matką (która i tak, dopóki dziewczyna mieszkała w Kijowie, nie miała dla niej zbyt dużo czasu) czy – wiem, zabrzmi to bardzo patetycznie ale wcale nie jest przesadzone – miłość do ojczyzny? Gdy przed takim wyborem staje osoba mająca lat -naście, tym jest on trudniejszy, bo nie zawsze dokonywany jest przy udziale racjonalnych przesłanek.
Olga musi położyć na szali spokojnie rozwijającą się karierę w Szwajcarii i niepewną przyszłość w Ukrainie. W dużym stopniu momentem przełomowym stają się dla niej wspomniane już mistrzostwa w Stuttgarcie, podczas których, reprezentując swoją nową ojczyznę, spotyka z jednej strony Saszę Rubcową, która przyjechała na zawody z ekipą ukraińską, z drugiej natomiast – Wasilija Siergiejewicza, pełniącego rolę trenera zawodników rosyjskich. Ich życiowe wybory są również symbolem wewnętrznego rozdarcia współczesnej Ukrainy. Elie Grape zdaje się nie mieć wątpliwości, że od osób takich, jak Olga czy Sasza zależy tak naprawdę przyszłość tego kraju, to, w którą stronę podąży on w przyszłości. Francuz nie mógł oczywiście wiedzieć w momencie premiery filmu, jak tragiczną puentę dopisze do jego opowieści Władimir Putin. Choć w „Oldze” też nie brakuje dramatycznych scen – w swoją fabułę reżyser wplótł bowiem autentyczne zdjęcia z Euromajdanu.
Młode niezawodowe aktorki, ale za to będące zawodowymi sportsmenkami, poradziły sobie doskonale w swoich nowych rolach. Dzięki nim cała historia nabrała realizmu. Ich wyczyny gimnastyczne byłyby przecież niemożliwe do odegrania przez dziewczyny, które nigdy wcześniej nie miały z tym sportem do czynienia, a nawet takie, które uprawiały go amatorsko, nie zaś na poziomie mistrzowskim. Decyzja o zatrudnieniu do filmu Anastasiji Budiaszkinej i Sabriny Rubcowej okazała się więc strzałem w dziesiątkę, co zresztą potwierdziły liczne laury, jakie otrzymał kinowy debiut Grapego.
koniec
26 czerwca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Samotny mściciel Karabałta
Sebastian Chosiński

17 VIII 2022

Po sukcesie „Wystrzału na przełęczy Karasz” Bołotbek Szamszyjew postanowił nakręcić kolejny rozgrywający się w ojczystej Kirgizji eastern. Jego poetycki tytuł – „Szkarłatne maki Issyk-Kulu” – w dużej mierze odpowiada nastrojowi filmu, w którym ponownie świetną rolę zagrał Sujmenkuł Czokmorow. Gdyby aktor ten przyszedł na świat w Stanach Zjednoczonych, mógłby zrobić karierę na miarę Charlesa Bronsona.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 6. Wielka ucieczka
Marcin Mroziuk

15 VIII 2022

Wprawdzie zamach na Steve’a Horna się powiódł, ale w efekcie główny bohater znajduje się w nie lada opałach, bo teraz krok w krok za nim podąża Tony Layun, który w dodatku korzysta z każdego możliwego wsparcia. Co ciekawe twórcy serialu nie tylko postarali się, aby obserwowanie tego pościgu dostarczyło widzom sporo emocji, ale wykorzystują te wydarzenia do ukazania nieco bardziej ludzkiego oblicza Jamesa Reece’a.

więcej »

East Side Story: Krwawiący i płonący step
Sebastian Chosiński

14 VIII 2022

Przed ośmioma laty kazachska reżyserka Marina Kunarowa nakręciła wyjątkowo nieudane kino akcji pod postacią „Polowania na Ducha”. Na szczęście kolejny jej projekt to film z zupełnie innego wymiaru. W „Płaczu Wielkiego Stepu” postanowiła bowiem zmierzyć się z tragiczną historią swojej ojczyzny i tym samym oddać hołd ponad ośmiu milionom Kazachów, którzy stracili życie w wyniku głodu i represji w latach 20. i 30. XX wieku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.