Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Fernando González Molina
‹Niewidzialny strażnik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialny strażnik
Tytuł oryginalnyEl guardián invisible
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaFlavio Martínez Labiano
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Elvira Mínguez, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Mikel Losada, Quique Gago, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania128 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
[Fernando González Molina „Niewidzialny strażnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
[Fernando González Molina „Niewidzialny strażnik” - recenzja]

W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

Fernando González Molina
‹Niewidzialny strażnik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialny strażnik
Tytuł oryginalnyEl guardián invisible
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaFlavio Martínez Labiano
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Elvira Mínguez, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Mikel Losada, Quique Gago, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania128 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Baztán to nazwa leżących w dzisiejszej Baskonii, na terenie historycznej Nawarry (czyli pogranicza hiszpańsko-francuskiego), gminy, rzeki oraz doliny. Miejsce niezwykłe krajobrazowo, ale także – jeśli wierzyć pochodzącej z San Sebastian pisarce Dolores Redondo Meira (rocznik 1969) – magiczne. Zamieszkałe przez nie zawsze przyjazne ludziom duchy i demony, od których aż roi się w mitologii baskijskiej. Redondo postanowiła wykorzystać ich niepokojący urok, wplatając je w fabułę swoich mrocznych kryminałów. Na opublikowaną w latach 2013-2014 trylogię „Baztán” składają się powieści: „Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości” oraz „Ofiara dla burzy”. Pięć lat później ukazał się jeszcze „Kształt serca”, będący prequelem do historii opowiedzianej we wcześniejszych książkach. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tych dzieł jest główna bohaterka – inspektor policji Amaia Salazar. Choć niebagatelną rolę odgrywa również jej rodzina: matka Rosario, ciotka Tía oraz starsze siostry Flora i Rosaura.
Powieści cieszyły się tak wielką popularnością wśród czytelników na całym świecie, że szybko zapadła decyzja o ich przeniesieniu na ekran. Cały ten proces trwał w sumie cztery lata – od 2017 do 2020 roku. Za wszystkie filmy odpowiadali ci sami reżyser – Fernando González Molina („Trzy metry nad niebem”, 2010; „Tylko ciebie chcę”, 2012; „Palmy na śniegu”, 2015), scenarzysta – Luiso Berdejo (horrory z serii „[Rec]”, 2007-2012) oraz kompozytor – Fernando Velázquez, którego ścieżka dźwiękowa idealnie wpisuje się w ponury nastrój. Amaia (w tej roli Marta Etura), która przed laty opuściła rodzinne strony, by zostać policjantką i zdobywać szlify w FBI, wraca do położonego w dolinie Baztán (tuż przy granicy z Francją) miasteczka Elizondo, by zająć się nietypowymi morderstwami, których ofiarą padają nastolatki. Zabójca po uduszeniu porzuca ich ciała w lesie, ale najpierw rozbiera je do naga, obmywa w wodzie, goli łono, na którym pozostawia… będące miejscowym przysmakiem ciasteczko. Wygląda to na rytuał oczyszczenia. Być może – jak wierzą niektórzy miejscowi – odpowiada za to Basajaun, duch lasu, olbrzym o nadludzkiej sile.
Amaia musi jednak, co oczywiste, odrzucić wszelkie przesądy i pradawne wierzenia i poważnie brać pod uwagę fakt, że w dolinie pojawił się seryjny zabójca, który być może zabijał już wcześniej. Instynkt i wiedza zdobyte za oceanem podpowiadają jej, że odpowiedzi na aktualne pytania należy szukać w przeszłości. Co nie jest dla niej wcale pocieszające, ponieważ wiąże się również z grzebaniem w ponurych dziejach jej własnej rodziny. Siostry Flora (Elvira Mínguez) i Rosaura (Patricia López Arnaiz), a zwłaszcza ta pierwsza, nie potrafią bowiem wybaczyć Amaii, że uciekła z domu, na ich barkach pozostawiając opiekę nad cierpiącą na Alzheimera i jednocześnie pogrążającą się w schizofrenii matką (Susi Sánchez, jedna z muz Pedra Almodóvara). Praktycznie każdy dzień dochodzenia przynosi nowy element układanki, prowadzący do destrukcji relacji rodzinnych Salazarów. Ogląda się to znakomicie, bo i fabuła jest nadzwyczaj wciągająca. A jeśli dodamy do tego jeszcze niezwykłe okoliczności przyrody i grobową aurę (niemal przez cały czas w dolinie leje deszcz) – oczywistym staje się, że to idealny film dla wielbicieli złowieszczych psychologicznych thrillerów.
koniec
26 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
Sebastian Chosiński

26 VI 2022

„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Istne pandamonium
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ciosy i uniki
— Sebastian Chosiński

Nieuczciwe zagrywki złego czarnoksiężnika
— Miłosz Cybowski

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.