Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

‹Bagno›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBagno
Tytuł oryginalnyТопи
Dystrybutor KinoPoisk HD
ReżyseriaWładimir Mirzojew
ZdjęciaWasilij Grigoliunas
Scenariusz
ObsadaIwan Jankowski, Tichon Żyzniewski, Anastazja Kryłowa, Katierina Szpica, Sofia Wołodczinska, Marina Wasiljewa, Maksim Suchanow, Aleksandra Borticz, Weronika Mochiriewa, Aleksandr Doronin, Kirył Połuchin, Dmitrij Głazarow, Anton Makucha, Wadim Całłati, Gieła Meschi
MuzykaRyan Otter
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków0
Czas trwania odcinka53 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bagno: Odc. 1. Na życiowych zakrętach
[„Bagno” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nazwiska głównych pomysłodawców serialu „Bagno” mówią same za siebie. Jego reżyserem jest nadzwyczaj doświadczony twórca teatralny i filmowy Władimir Mirzojew, natomiast scenarzystą – pisarz Dmitrij Głuchowski (między innymi autor postapokaliptycznej trylogii, którą otwiera powieść „Metro 2033”). Czego można się pod nich spodziewać? Przede wszystkim nasyconego religijną mistyką psychologicznego thrillera.

Sebastian Chosiński

Bagno: Odc. 1. Na życiowych zakrętach
[„Bagno” - recenzja]

Nazwiska głównych pomysłodawców serialu „Bagno” mówią same za siebie. Jego reżyserem jest nadzwyczaj doświadczony twórca teatralny i filmowy Władimir Mirzojew, natomiast scenarzystą – pisarz Dmitrij Głuchowski (między innymi autor postapokaliptycznej trylogii, którą otwiera powieść „Metro 2033”). Czego można się pod nich spodziewać? Przede wszystkim nasyconego religijną mistyką psychologicznego thrillera.

‹Bagno›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBagno
Tytuł oryginalnyТопи
Dystrybutor KinoPoisk HD
ReżyseriaWładimir Mirzojew
ZdjęciaWasilij Grigoliunas
Scenariusz
ObsadaIwan Jankowski, Tichon Żyzniewski, Anastazja Kryłowa, Katierina Szpica, Sofia Wołodczinska, Marina Wasiljewa, Maksim Suchanow, Aleksandra Borticz, Weronika Mochiriewa, Aleksandr Doronin, Kirył Połuchin, Dmitrij Głazarow, Anton Makucha, Wadim Całłati, Gieła Meschi
MuzykaRyan Otter
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków0
Czas trwania odcinka53 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Widać, że w ostatnich latach Dmitrij Aleksiejewicz Głuchowski (rocznik 1979) – dotąd znany przede wszystkim jako pisarz-beletrysta (autor kultowej nie tylko w Rosji postapokaliptycznej trylogii o moskiewskim metrze) – zagustował w filmie. Zaczęło się od ekranizacji „Tekstu” (2019) – mniej znanej jego powieści – czego podjął się Klim Szypienko. Potem była, oparta na jednym z opowiadań, krótkometrażówka „Siarka” (2020) Lany Vlady (a w zasadzie Swietłany Noskowej); teraz – w oczekiwaniu na zapowiadane za dwa-trzy lata wielkie widowisko Jegora Baranowa na podstawie „Metra 2033” – możemy cieszyć oko siedmioodcinkowym serialem „Bagno”. Głuchowski był nie tylko pomysłodawcą fabuły, ale został też jego scenarzystą. Reżyserii podjął się natomiast Władimir Mirzojew, ceniony twórca teatralny i kinowy, którego ekranowy dorobek śledzimy na łamach „Esensji” od ponad dekady („Człowiek, który wszystko wiedział”, 2009; „Boris Godunow”, 2011; „Nazywali ją Mumu”, 2015; „Jak Nadia poszła po wódkę”, 2019).
Zdjęcia kręcono w ubiegłym roku na Białorusi, w okolicach wsi Kamienka (w rejonie smolewickim). I chociaż było to przedsięwzięcie w stu procentach prywatne, twórcy skorzystali mimo wszystko ze wsparcia technicznego państwowych wytwórni „Biełaruśfilm” i „Mosfilm”. Premiera pierwszego odcinka „Bagna” odbyła się 28 stycznia tego roku w Internecie, na kanale filmowym KinoPoisk HD (КиноПоиск HD); kolejne prezentowane były regularnie do końca lutego. Wielbiciele prozy Głuchowskiego przyjęli serial z uznaniem, zawierał on bowiem wszystkie te elementy, za które pokochano go jako pisarza. Mówiąc najprościej: był połączeniem opowieści młodzieżowej z psychologiczno-mistycznym thrillerem; autor zadbał także o dorzucenie wątków religijnych, nie rezygnując przy tym z zawsze sobie bliskich klimatów postapokaliptycznych.
Postacią, od której wszystko się zaczyna, jest Denis Titow – dwudziestokilkulatek, który mimo młodego wieku odniósł spory sukces biznesowy, jest współtwórcą popularnego komunikatora internetowego. Powodzenie w interesach nie idzie jednak w parze ze szczęściem osobistym. Denis umiera bowiem na raka. Psychicznie już się poddał, nie wierzy w to, że lekarze są mu w stanie pomóc. Wtedy matka wspomina mu o czymś, co usłyszała od swojej siostry. Ponoć we wsi Mudiuga (taka istnieje naprawdę) pod Archangielskiem znajduje się prawosławny monaster, a w nim czyniąca cuda ikona. Kobieta namawia więc syna, aby porzucił Moskwę i udał się na daleką północ Rosji. Bo co ma do stracenia? Mężczyzna najpierw kategorycznie odmawia, ale potem dochodzi do wniosku, że może jednak warto spróbować. Kiedy więc Titow kontaktuje się z odpowiednimi ludźmi i dowiaduje, że właśnie zwolniło się miejsce i mnisi mogą przyjąć niezaplanowaną wcześniej grupę – nie zastanawia się i składa rezerwację.
Skoro jednak ma to być grupa, Denis musi zebrać pozostałych. Korzysta w tym celu z wymyślonego przez siebie komunikatora. Wiadomość dociera do osób Titowowi znanych, ale także takich, których wcześniej nie widział na oczy. W poście wskazuje im tylko datę, godzinę i miejsce odjazdu pociągu. Kto się zgłasza? Ludzie mniej więcej w wieku Denisa, którzy tak samo jak on znajdują się na życiowych zakrętach. Maks(im) Kolcow to kiepsko sobie radzący dziennikarz prorządowego portalu internetowego. Dowiadując się o jego znajomości z Titowem, szef każe mu znaleźć jakieś dowody obciążające przyjaciela – przydadzą się, gdy Kreml będzie chciał przejąć jego firmę. Sofia (zdrobniale Sonia) Gromkowska pochodzi z ortodoksyjnie prawosławnej rodziny; próbuje właśnie dojść do siebie po tragicznej śmierci swojej starszej siostry Lizy. Religijny dom kojarzy jej się przede wszystkim, jak więzienie, z opresją. Ela Musajewa z pochodzenia jest Czeczenką – rodzina pragnie wydać ją za mąż za Dauda, który jest członkiem działającej w stolicy Rosji czeczeńskiej mafii. Dziewczyna jest gotowa zrobić wszystko (dosłownie: wszystko!), by nie zostać żoną bandyty. Z kolei Jekatierina (Katia) Lebiadkina przeżywa załamanie po odejściu chłopaka i bliska jest popełnienia samobójstwa.
Dla każdego i każdej z nich wyprawa na daleką północ Rosji może okazać się wielką nadzieją na rozpoczęcie nowego, pozbawionego dotychczasowych trosk życia. Ale jest także wielką niewiadomą. Tym bardziej że po dotarciu do stacji kolejowej, skąd moskwianie mają zostać odebrani i zawiezieni dalej, rzucają im się w oczy dwie niepokojące rzeczy: unoszące się nad tajgą złowróżbne różowe chmury (będące skutkiem działania miejscowego kombinatu chemicznego) oraz mnóstwo wywieszonych na tablicy ogłoszeń na peronie informacji o poszukiwaniu zaginionych w okolicy osób. Można się tylko domyślać, choć w zasadzie jest to oczywiste, że oba elementy będą miały istotny wpływ na dalszy rozwój akcji. Jak zostaną one „ograne” i wykorzystane wizualnie (zwłaszcza przyroda!), wiele będzie zależeć od pracy operatora. O dziwo, za kamerą postawiono mało, jak dotąd, zaprawionego w bojach Wasilija Grigoliunasa. Ale skoro zgodził się na niego sam Władimir Mirzojew, należy mu zaufać, że to trafny wybór. Obaw nie trzeba mieć za to co do jakości ścieżki dźwiękowej, za którą odpowiada niezwykle ostatnio rozchwytywany w Rosji, specjalizujący się w elektronice, kompozytor Rostisław Pimienow, dużo bardziej znany pod pseudonimem artystycznym Ryan Otter („Gogol”, „Ostatni posterunek”, „Abigail”, „Sherlock w Rosji”).
Reżyser i producenci „Bagna” zadbali o atrakcyjną dla młodego widza obsadę. W rolach głównych pojawiają się więc: jako Denis – wnuk legendarnego Olega Jankowskiego, Iwan („Dama pikowa”, „Związek Ocalenia”), jako Maks(im) – Tichon Żyzniewski („W grze”), jako Katia – Jekatierina Szpica („Metro”, „Załoga”), natomiast w role Eli i Sonii wcieliły się odpowiednio Sofia Wołodczinska i Anastazja Kryłowa, do niedawna jeszcze studentki Państwowego Instytutu Sztuk Teatralnych w Moskwie. Ci aktorzy będą towarzyszyć widzom przez cały czas. W epizodach w pierwszym odcinku zaistnieli natomiast Aleksandra Borticz („Przewodnik”, „Miliard”) jako Sasza, przyjaciółka Denisa, oraz Osetyniec Wadim Całłati („Szultes”, „Olympus inferno”) w roli Dauda. Tajemniczym i wzbudzającym niepokój kierowcą, który wyjeżdża na stację kolejową po gości z Moskwy, jest z kolei najbardziej doświadczony w całym tym aktorskim gronie Maksim Suchanow („Wiking”, „Hipnoza”).
koniec
2 lipca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Bagno: Odc. 5. W pułapce
— Sebastian Chosiński

Bagno: Odc. 4. Zmartwychwstanie i śmierć
— Sebastian Chosiński

Bagno: Odc. 3. Ci, którzy żyją, i ci, co umarli
— Sebastian Chosiński

Bagno: Odc. 2. Klasztor z koszmarnego snu
— Sebastian Chosiński

Z tego cyklu

Odc. 5. W pułapce
— Sebastian Chosiński

Odc. 4. Zmartwychwstanie i śmierć
— Sebastian Chosiński

Odc. 3. Ci, którzy żyją, i ci, co umarli
— Sebastian Chosiński

Odc. 2. Klasztor z koszmarnego snu
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

East Side Story: Obłomow naszych czasów
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Seks jako oręż walki politycznej
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Car Borys i Łżedymitr XXI wieku
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Bomba w mózgu!
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.