Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 lipca 2021
w Esensji w Esensjopedii

‹Sherlock w Rosji›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSherlock w Rosji
Tytuł oryginalnyШерлок в России
ReżyseriaNurbek Egen
ZdjęciaNikołaj Bogaczow
Scenariusz
ObsadaMaksim Matwiejew, Władimir Miszukow, Irina Starszenbaum, Paweł Majkow, Konstantin Bogomołow, Konstantin Juszkiewicz, Jewgienij Diatłow, Kirył Gordiejew, Jewgienij Sannikow, Oksana Bazilewicz, Fiodor Fiedotow, Jewgienij Romancow, Aleksandra Drozdowa, Andriej Liowin, Helga Fillipowa, Andriej Fieskow
MuzykaRyan Otter
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinka51 min
Gatunekhistoryczny, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sherlock w Rosji: Odc. 8. Nie ma litości dla Holmesa
[„Sherlock w Rosji” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zazwyczaj seriale pokroju „Sherlocka w Rosji” kończą się happy endem. Tym razem jednak – pewnie dlatego, że nie mamy do czynienia z popularną produkcją amerykańską – nie może być o nim mowy. Słynnemu detektywowi przychodzi przeżyć straszne chwile, które sprawią, że ojczysty Londyn wyda mu się w porównaniu z Petersburgiem oazą spokoju i szczęścia.

Sebastian Chosiński

Sherlock w Rosji: Odc. 8. Nie ma litości dla Holmesa
[„Sherlock w Rosji” - recenzja]

Zazwyczaj seriale pokroju „Sherlocka w Rosji” kończą się happy endem. Tym razem jednak – pewnie dlatego, że nie mamy do czynienia z popularną produkcją amerykańską – nie może być o nim mowy. Słynnemu detektywowi przychodzi przeżyć straszne chwile, które sprawią, że ojczysty Londyn wyda mu się w porównaniu z Petersburgiem oazą spokoju i szczęścia.

‹Sherlock w Rosji›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSherlock w Rosji
Tytuł oryginalnyШерлок в России
ReżyseriaNurbek Egen
ZdjęciaNikołaj Bogaczow
Scenariusz
ObsadaMaksim Matwiejew, Władimir Miszukow, Irina Starszenbaum, Paweł Majkow, Konstantin Bogomołow, Konstantin Juszkiewicz, Jewgienij Diatłow, Kirył Gordiejew, Jewgienij Sannikow, Oksana Bazilewicz, Fiodor Fiedotow, Jewgienij Romancow, Aleksandra Drozdowa, Andriej Liowin, Helga Fillipowa, Andriej Fieskow
MuzykaRyan Otter
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinka51 min
Gatunekhistoryczny, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzeba przyznać, że twórca „Sherlocka w Rosji”, uzbecki reżyser Nurbek Egen, wie, jak budować napięcie. Zaczął, zgodnie z receptą mistrza Alfreda Hitchcocka, od wysłania Holmesa tropem Kuby Rozpruwacza do Petersburga, by potem – między innymi – postawić na jego drodze szalonego profesora Fiodora Bachmietjewa (to, mówiąc najprościej, rosyjski odpowiednik Moriarty’ego). Mogłoby się wydawać, że po takich przygodach słynnego detektywa nie może spotkać już nic straszniejszego. A jednak! Otwarty w siódmym odcinku czwarty (i zarazem ostatni) wątek opowieści podnosi poziom emocji aż do zenitu.
Od strony fabularnej pojawiają się tu, o czym już wcześniej wspominałem, nawiązania do „Milczenia owiec” (1991) Jonathana Demme oraz „Siedem” (1996) Davida Finchera, ale nie brakuje też inspiracji klasyką rosyjską. Chociażby postać Kata – przywódcy bandy, która przywodzi na myśl dziewiętnastowiecznych rosyjskich nihilistów i anarchistów – kojarzy się jednoznacznie z bohaterami „Biesów” (1871-1872) Fiodora Dostojewskiego. Jak więc widać, liczba składników, z jakich uwarzono tę zupę, jest całkiem spora. Takie danie – odpowiednio jeszcze przyprawione – musi smakować. A tymi przyprawami są wątki poboczne, które wiążą się z dalszymi losami postaci drugoplanowych: doktora Karcewa, oberpolicmajstra Znamienskiego i przede wszystkim eksaktorki Sofii Kasatkiny.
Wróćmy jednak do punktu wyjścia: Banda Kata prowadzi diaboliczną grę z policją petersburską. Ani Sherlock Holmes, ani funkcjonariusze naczelnika wydziału dochodzeniowego Trudnego, ani nawet oddelegowany do tej sprawy przez samego cara Aleksandra III szef jego ochrony Kobylin nie są w stanie powstrzymać kolejnych zbrodni. A ludzie – ważni urzędnicy państwowi – giną co godzinę. Kobylin jest tak wściekły, że odsuwa brytyjskiego detektywa od śledztwa (każe mu się – dosłownie – „nie kręcić pod nogami”) i jednocześnie tak zdesperowany, że zastępuje go profesorem Bachmietjewem (wychodzi z założenia, że tak wyrafinowanego złoczyńcę może pomóc mu pojmać jedynie inny osobliwy zbrodniarz). Holmes zdaje sobie sprawę, że to ogromne ryzyko. Bachmietjew jest przecież wybitnie inteligentny i przebiegły; zrobi więc wszystko, aby przechytrzyć stróżów prawa i… – najgorsze dla Sherlocka jest to, że nie potrafi dociec nawet, jaki ma być koniec tej historii.
Odstawiony na boczny tor Holmes nie zamierza jednak wcale poddać się i odejść. Korzysta z pomocy poznanych wcześniej nastoletnich uliczników, dzięki którym łapie nowy trop. Prowadzi on do luksusowego burdelu dla bogaczy, którego właścicielką jest niejaka Ida Richter. Kiedyś była w nim zwykłą prostytutką, ale po tragicznym w skutkach pożarze, do jakiego doszło kilkanaście lat wcześniej, przejęła go na własność. Sherlock jest przekonany, że to właśnie to zdarzenie może okazać się kluczem do wyjaśnienia całej sprawy. Trzeba tylko odkryć, co wtedy naprawdę się stało. Wiedzę na ten temat posiada Znamienski, który był wówczas młodym policjantem. I jest to wiedza zagrażająca jego życiu, ponieważ Kat, jak się okazuje, nie jest jedynym, któremu zależy na tym, aby tajemnica sprzed lat wyszła na światło dzienne.
Chociaż w ostatnich dwóch odcinkach serialu dominują inspiracje amerykańskimi thrillerami psychologicznymi, to jednak posępna twarz Dostojewskiego widoczna jest za każdym załomem. Kim bowiem są studenci z bandy Kata? To ludzie, którzy zepchnięci zostali na margines społeczeństwa, pozbawieni perspektyw – „skrzywdzeni i poniżeni”. Kat wyłuskał ich i dał im cel, nowy sens życia – zemstę na tych, którzy są winni ich położenia. Przywódcy bandy nie zależy więc ani na pieniądzach, ani na zmianie władzy w kraju – napędza go doznane w młodości poczucie osobistej krzywdy i straszliwego upokorzenia. Taki człowiek nie jest skłonny do kompromisu, nie trafiająco niego racjonalne argumenty. By nie zabijał – trzeba zabić jego! A to prostą drogą prowadzi do okrutnego finału… Gwoli ścisłości należy dodać jeszcze, że nowymi aktorskimi twarzami pojawiającymi się w finałowym odcinku „Sherlocka w Rosji” są – grająca burdelmamę Idę Richter – Helga Filippowa („Wiking”, „Słoń”) oraz Jelizawieta Niłowa („18/14”, „Sprawiedliwość wilków”), która wciela się w madame Triegubową, dawną właścicielkę domu publicznego.
koniec
7 czerwca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Dwa tygodnie bez wojny
Sebastian Chosiński

28 VII 2021

To jeden z najmniej znanych filmów zmarłego w 2018 roku Stanisława Goworuchina. Ale wcale nie jeden z najgorszych. Po prostu miał pecha, ponieważ jego premiera odbyła się w momencie, gdy głowy mieszkańców Kraju Rad zaprzątało wszystko inne poza rodzimymi nowościami kinowymi. W efekcie „Bryzgi szampana”, będące adaptacją autobiograficznej prozy Wiaczesława Kondratjewa, popadły w zapomnienie.

więcej »

Bagno: Odc. 3. Ci, którzy żyją, i ci, co umarli
Sebastian Chosiński

26 VII 2021

Jedno jest pewne: mistyki w trzecim odcinku „Bagna” autorstwa Dmitrija Głuchowskiego (scenariusz) i Władimira Mirzojewa (reżyseria) nie brakuje. Mimo pojawiania się kolejnych tajemnic, coraz więcej dowiadujemy się także o rzeczywistości, w jakiej żyją – w cieniu złowrogiego kombinatu chemicznego – mieszkańcy Mudiugi. I są to informacje mogące zmrozić krew w żyłach.

więcej »

East Side Story: Dobry, zły i… czerwony
Sebastian Chosiński

25 VII 2021

Patrząc na plakat najnowszego filmu Andrieja Bogatyriowa, można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z filmem… superbohaterskim. I coś w tym jest, jednak pod warunkiem, że pogodzimy się z tym, iż tytułowy Czerwony Duch nie posiada żadnych nadzwyczajnych mocy. Jest po prostu doskonałym snajperem, który mści się na Niemcach za doznane krzywdy. Jak w spaghetti-westernie. Bo tym de facto jest ten obraz.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Odc. 7. Jak sójka za morze…
— Sebastian Chosiński

Odc. 6. Nie chcę stać się zombie!
— Sebastian Chosiński

Odc. 5. Zagadkowe samobójstwo
— Sebastian Chosiński

Odc. 4. Krew za krew
— Sebastian Chosiński

Odc. 3. Uśmiech wampira
— Sebastian Chosiński

Odc. 2. Krwią na ścianie
— Sebastian Chosiński

Odc. 1. Holmes na tropie Kuby Rozpruwacza
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

East Side Story: Miłość uświęca środki
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Kargul i Pawlak w kozackiej scenerii
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.