Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Cathy Yan
‹Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPtaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)
Tytuł oryginalnyBirds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery7 lutego 2020
ReżyseriaCathy Yan
ZdjęciaMatthew Libatique
Scenariusz
ObsadaMargot Robbie, Mary Elizabeth Winstead, Ewan McGregor, Jurnee Smollett-Bell, Bojana Novakovic, Ali Wong, Chris Messina, Rosie Perez
MuzykaDaniel Pemberton
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, kryminał, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Legion Samobójczyń
[Cathy Yan „Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To zupełnie inne Gotham niż to, które mogliśmy oglądać w „Jokerze”. To Gotham… no właśnie, jakie? Swoje zupełnie odmienne wizje jednego z najbardziej rozpoznawalnych komiksowych miast mieli Tim Burton, Christopher Nolan i Todd Phillips. W „Ptakach Nocy…” przestrzeń praktycznie nie istnieje – niezależnie czy to pozbawione charakteru wnętrza, czy też wąskie uliczki, równie dobrze mogące być częścią polskiego osiedla. Dopiero w ostatnim akcie scenografia rzeczywiście staje się rozbudowana, a lokacje bardziej zwariowane.

Adam Lewandowski

Legion Samobójczyń
[Cathy Yan „Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)” - recenzja]

To zupełnie inne Gotham niż to, które mogliśmy oglądać w „Jokerze”. To Gotham… no właśnie, jakie? Swoje zupełnie odmienne wizje jednego z najbardziej rozpoznawalnych komiksowych miast mieli Tim Burton, Christopher Nolan i Todd Phillips. W „Ptakach Nocy…” przestrzeń praktycznie nie istnieje – niezależnie czy to pozbawione charakteru wnętrza, czy też wąskie uliczki, równie dobrze mogące być częścią polskiego osiedla. Dopiero w ostatnim akcie scenografia rzeczywiście staje się rozbudowana, a lokacje bardziej zwariowane.

Cathy Yan
‹Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPtaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)
Tytuł oryginalnyBirds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery7 lutego 2020
ReżyseriaCathy Yan
ZdjęciaMatthew Libatique
Scenariusz
ObsadaMargot Robbie, Mary Elizabeth Winstead, Ewan McGregor, Jurnee Smollett-Bell, Bojana Novakovic, Ali Wong, Chris Messina, Rosie Perez
MuzykaDaniel Pemberton
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, kryminał, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Cóż więc z tego, że film jest pstrokaty i kolorowy z całą masą atrakcji atakujących nasze zmysły, skoro brakuje spójnej wizji czasu i miejsca akcji? Momentami przypomina niestety „Batman Forever” i „Batman i Robin” – te znienawidzone produkcje Joela Schumachera, o których chyba wszyscy wolelibyśmy zapomnieć. To wcale nie byłoby dziwne, gdyby nagle wyskoczył tutaj Człowiek-Zagadka w interpretacji Jima Carreya – nie byłby na pewno bardziej przerysowany niż kampowy, ale nie mający w tym filmie wiele do roboty Ewan McGregor.
Reżyserka Cathy Yan nie panuje nad chaotycznym scenariuszem. Nie każdy potrafi przedstawiać retrospekcje za pomocą dynamicznego montażu tak jak Guy Ritchie. Nie każdy potrafi bawić się chronologią tak, żeby wszystko było przejrzyste i zachowało sens tak jak Quentin Tarantino. „Ptaki Nocy…” zaczynają męczyć już po kilkunastu minutach i oczywiście entuzjaści stwierdzą, że ta specyficzna narracja dobrze oddaje psychikę Harley Quinn. Tylko że to przecież nie kino psychologiczne, a rozrywkowe. Sceny akcji to takie kobiece „Commando”. Zamiast Arnolda mamy kilka kobiet, bez problemu radzących sobie z kolejnymi tabunami męskich przeciwników. Wydźwięk feministyczny w filmach traktujących przemoc wobec mężczyzn w tak radosny sposób jest nieco niesmaczny. Tym bardziej, że nawet postaci kobiece są chodzącymi kliszami, a ich genezy próbowano przedstawić w ekstremalnie przyspieszony sposób tak, żeby każda miała swoje 5 minut.
Trudno pozbyć się wrażenia, że Harley Quinn powinna mieć swój film razem z Jokerem, a drużyna Birds of Prey oddzielną produkcję, nieco bardziej poważną i lepiej rozwijającą bohaterki. „Ptaki Nocy…” stają się więźniem własnej prześmiewczej, autoironicznej konwencji trochę jak spaghetti westerny w latach 70. Bezustanne mruganie okiem do widza sprawia, że cała historia traci na znaczeniu. Kolejna scena akcji znowu skończy się tak samo, a kolejny utwór muzyczny przeleci tak szybko, że zaraz o nim zapomnimy. Trzeba jednak przyznać, że ogląda się to znacznie lepiej, gdy bohaterki zaczynają działać razem i wykorzystywać otoczenie do eksterminacji przeciwników. Sekwencje akcji stają się wtedy bardziej zróżnicowane, bo wcześniej polegają głównie na przeplataniu szybkich ujęć ze zwolnionym tempem.
Wydaje się, że w tym przypadku nietrafioną decyzją była kategoria wiekowa R. Świadczą o tym pierwsze doniesienia o rozczarowujących wynikach finansowych oraz dziecinny, infantylny charakter filmu wynikający z narracji Harley. Zmarnowana została okazja do pokazania prawdziwego szaleństwa, które wybuchało z całą mocą chociażby w drugiej połowie „Jokera”. Taki temat aż się prosi o podjęcie większego ryzyka, które być może byłoby możliwe przy zdecydowanie mniejszym budżecie. „Ptaki Nocy…” chciałyby iść ścieżką przetartą przez film Phillipsa, ale za dużo w nich tego samego niestrawnego postmodernizmu co w poprzednim filmie produkowanym przez Margot Robbie, czyli „Terminal”. No cóż, przed superbohaterskim kinem kobiecym jeszcze daleka droga. Oby nadchodzące „Czarna Wdowa” i „Wonder Woman 1984” rozwijały gatunek w bardziej przemyślany sposób.
koniec
10 lutego 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Sztuka dla sztuki
— Adam Lewandowski

Nasza mała, konsumpcyjna apokalipsa
— Adam Lewandowski

Kolejny dzień w biurze
— Adam Lewandowski

Dziewczyny z ferajny
— Adam Lewandowski

Artystką być
— Adam Lewandowski

Dzieci ulicy
— Adam Lewandowski

Pięćdziesiąt twarzy Zenka
— Adam Lewandowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Niech żyje Henryk V!
— Adam Lewandowski

Zimna wojna i zimna wódka
— Adam Lewandowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.