Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Młody Ahmed›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Ahmed
Tytuł oryginalnyLe jeune Ahmed
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 grudnia 2019
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Scenariusz
ObsadaIdir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akeddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen, Amine Hamidou, Yassine Tarsimi
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Młody Ahmed” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Co może być przyczyną religijnego fanatyzmu? Czy możemy traktować go jak chorobę. A jeśli tak – jak można go leczyć?

Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Młody Ahmed” - recenzja]

Co może być przyczyną religijnego fanatyzmu? Czy możemy traktować go jak chorobę. A jeśli tak – jak można go leczyć?

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Młody Ahmed›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Ahmed
Tytuł oryginalnyLe jeune Ahmed
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 grudnia 2019
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Scenariusz
ObsadaIdir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akeddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen, Amine Hamidou, Yassine Tarsimi
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bracia Dardenne, ulubieńcy jury canneńskiego festiwalu, dwukrotnie nagradzani już Złotą Palmą („Rosetta” w 1999 i „Dziecko” w 2005) kręcą kolejny właściwy dla siebie kameralny dramat obyczajowy (zdobywając za niego zresztą w tegorocznym Cannes nagrodę za reżyserię). Tematem ich filmów zawsze były poważne kwestie społeczne – różnego rodzaju wykluczenia, los imigrantów, rynek pracy etc. etc. „Młody Ahmed” nie jest pod tym względem odmienny – bierze za temat rozwój islamskiego ekstremizmu w środowiskach muzułmańskich w Europie.
Tytułowy bohater filmu ma trzynaście lat i jest młodym belgijskim muzułmaninem. Chodzi do zwyczajnej szkoły, bierze udział w lekcjach, ale jednak jest inny od swych rówieśników. Najbardziej zainteresowany jest zajęciami z lokalnym imamem, pod wpływem którego nie tylko staje się coraz bardziej religijny, ale też coraz bardziej krytycznie patrzy na swe otoczenie. Krytykuje matkę i siostrę za odejście od reguł ortodoksyjnego islamu, swej nauczycielce nie chce podawać ręki. Wkrótce jego stosunek do świata jeszcze bardziej się zradykalizuje. Będąc pod wpływem fanatycznych nauk imama dojdzie do wniosku, że nauczycielka swym pomysłem nauczania języka arabskiego przez piosenki popełnia bluźnierstwo i zasługuje na śmierć.
Religijny fanatyzm w ujęciu Dardennów ma coś wspólnego z nerwicą natręctw. Ahmed obsesyjnie pilnuje dokładnych godzin modlitw, ablucji dokonuje tak, jakby było to zaburzenie kompulsyjne a nie przedmodlitewny rytuał. Wszystko to wygląda na stan bliski chorobie psychicznej. Z czego wynika? Z jednej strony z poszukiwania prostych odpowiedzi na życiowe komplikacje (dla przyczyn niepowodzeń rodzinnych Ahmed ma jedno wytłumaczenie – byli za słabo oddani Allahowi), z drugiej na pojawienie się figury, która bohaterowi może zastąpić nieobecnego ojca. Fanatyczny imam jest w filmie jedyną chyba całkiem negatywną postacią – wykorzystuje młodych, zagubionych ludzi, steruje ich umysłami, gdy trzeba łamie zasady, jakich naucza, bezceremonialnie używając kłamstw i oszustw. Jest jednocześnie tchórzem – chowa się plecami słabszych, przekonuje do brania winy na siebie, sam unika odpowiedzialności. Ale to młody Ahmed jest tytułowym bohaterem filmu, a mocniejszym pytaniem od tego o przyczyny zapadnięcia w fanatyzm jest to, czy można z tego stanu się wyzwolić.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
I tu film nie daje jasnej odpowiedzi, pozostając jednak dość pesymistycznym w przekazie. Pokazuje jednakowoż, że świeckie w założeniu państwo nie jest bezczynne. Ahmed trafia na szczegółowo zaplanowaną reedukację. Czy jednak ona działa? Czy czasem bohater nie uczy się udawać przemianę, w głębi duszy pozostając we władzy religijnego obłędu? Film braci Dardenne przypomina też oczywistą prawdę – fanatyzm jest zjawiskiem marginalnym, choć oczywiście budującym zły wizerunek całej religii. Większość muzułmanów nie ma ambicji nawracania, ruszania na świętą wojnę, aktów terroru. Chcą pielęgnować religijne rytuały (ale nie w owej obsesyjno-kompulsyjnej formie), pragną jednak też normalnie i spokojnie żyć. Bawić i cieszyć się. Ale i tu mamy pesymistyczną obserwacje – ci liczniejsi, bardziej liberalni muzułmanie pozostają w jakimś sensie zakładnikami fanatyków. To oni muszą tłumaczyć się z każdej swej swobodniejszej aktywności, czy czasem nie obraża ona Boga. W ten sposób mniejszość może sterować większością, w ten sposób przejmuje do swych celów bardziej zagubione jednostki i ustala zasady, którym trudno się przeciwstawić.
koniec
10 grudnia 2019

Komentarze

10 XII 2019   19:36:56

Zyyyyyyx! Chono tu!

10 XII 2019   21:17:44

Po cooooo?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 1. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

29 XI 2021

Trzeba przyznać, że już sam początek „Kasztanowego ludzika” rzeczywiście wciska widzów w fotele. Wprawdzie później fabuła rozwija się zgodnie ze sprawdzonymi regułami gatunku, ale dla fanów dobrych kryminałów pierwszy odcinek będzie wystarczającą zachętą do obejrzenia całego serialu – będącego ekranizacją powieści Sørena Sveistrupa.

więcej »

Moja wielka, grecka tragedia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 XI 2021

Czy „Eternals” to komiksowa głupotka z wydumanymi na siłę problemami, czy może tragedia na miarę antyczną, w której wybory jednostek mają wpływ na losy milionów? Jedno i drugie? Albo żadne z powyższych?

więcej »

East Side Story: Jak wystarać się o państwowe dotacje?
Sebastian Chosiński

21 XI 2021

Z dużym prawdopodobieństwem, jeśli jakiś chłopiec nie marzył w dzieciństwie o tym, aby w dorosłym życiu zostać strażakiem bądź futbolistą, mogła mu przyjść do głowy… kariera w show-biznesie. O takiej właśnie marzy bohater kinowego debiutu Andrieja Nazimowa „Zagraj ze mną”, który wbrew własnemu nazwisku – Biessławny – chce zostać sławnym aktorem.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Cinergia 2019: Skruszony
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: You play the guitar on the MTV!
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Skruszony
— Konrad Wągrowski

Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

You play the guitar on the MTV!
— Konrad Wągrowski

Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Będąc młodą lekarką…
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Dwa dni, jedna noc
— Marta Bałaga

Cannes 2014: Dwa dni w Belgii
— Marta Bałaga

Optymistyczni bracia Dardenne
— Agata Malinowska

Na osłodę
— Łukasz Gręda

Lorna mówi: „Dość”
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Centrala każe uczyć się karate
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.