Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Kenneth Mercken
‹Wyścig›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyścig
Tytuł oryginalnyCoureur
ReżyseriaKenneth Mercken
ZdjęciaMartijn van Broekhuizen
Scenariusz
ObsadaFortunato Cerlino, Karlijn Sileghem, Koen De Graeve, Giacomo Lorenzi, Nicola Rignanese, Loïc Bellemans, Günther Lesage, Niels Willaerts
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiBelgia
Czas trwania96 min
Gatunekdramat, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cinergia 2019: Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
[Kenneth Mercken „Wyścig” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolarstwo nie ma ostatnio najlepszej prasy. A prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 film Kennetha Merckena raczej nie pomoże w poprawie wizerunku.

Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
[Kenneth Mercken „Wyścig” - recenzja]

Kolarstwo nie ma ostatnio najlepszej prasy. A prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 film Kennetha Merckena raczej nie pomoże w poprawie wizerunku.

Kenneth Mercken
‹Wyścig›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyścig
Tytuł oryginalnyCoureur
ReżyseriaKenneth Mercken
ZdjęciaMartijn van Broekhuizen
Scenariusz
ObsadaFortunato Cerlino, Karlijn Sileghem, Koen De Graeve, Giacomo Lorenzi, Nicola Rignanese, Loïc Bellemans, Günther Lesage, Niels Willaerts
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiBelgia
Czas trwania96 min
Gatunekdramat, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Felix Vereecke jest młodym, obiecującym kolarzem. Właśnie zdobył amatorskie mistrzostwo Belgii i myśli o dalszym rozwoju swej kariery. Ojciec, również były kolarz, namawia go by pozostał w kraju, ale Felix uważa, że będzie dla niego lepiej wyjechać do Włoch i zaczepić się w zawodowym zespole, podnieść swój poziom i zacząć triumfować w najważniejszych tourach. Wie, że nie uczyni tego samym treningiem, w pełni akceptuje wspomaganie organizmu niedozwolonymi substancjami. Problem w tym, że jego ciało nie jest do nich dobrze dostosowane – z jednej strony skład jego krwi pozwala na znakomite osiągi, z drugiej blokuje efekty działania EPO, czyniąc doping zupełnie nieskutecznym. Vereecke, nakręcany rywalizacją z osiągnięciami ojca, szukając też podświadomie jego akceptacji, zaczyna program wyniszczania własnego organizmu, tak, by środki wspierający mogły wreszcie przynieść spodziewane efekty.
Reżyser i scenarzysta Kenneth Mercken jest filmowcem i… byłym kolarzem. „Wyścig” to jego pełnometrażowy debiut, szczere i bezkompromisowe spojrzenie na swą własną przeszłość (co podkreślone jest w finałowej scenie filmu, na której ukazuje on autentyczny telewizyjny zapis sceny po kolarskim wyścigu, na której widać go z jego własnym ojcem). Mercken nie ma litości dla swego dawnego środowiska. Kolarski światek przedstawia jako arenę bezwzględnej rywalizacji, rządów psychopatycznych szefów i trenerów, konkurencji między zawodnikami eskalującej nieraz do bezpośredniej przemocy. No i oczywiście dopingu. Wszechobecnego dopingu, bez którego nawet nie ma sensu rozpoczynać rywalizacji, bo i tak nie ma się szans. Gdy na jakimś etapie ktoś odmówi niedozwolonego wspomagania, właściwie może zacząć się zastanawiać nad obraniem nowej drogi życiowej, bo w kolarstwie nie ma czego już szukać. Pytanie brzmi – kiedy przestać? Czy wtedy, gdy pojawi się bezpośrednie zagrożenie życia, ryzyko nowotworu? Czy w ogóle można przestać?
Mercken nakręcił film szczery i surowy. Momentami naturalistyczny, sceny przyjmowania dopingu, czy ściągania moczu prosto z pęcherza i wstrzykiwania tam z powrotem czystego moczu przemyconego w buteleczce powodują nieprzyjemny dreszcz. Ale to nie wszystko, cały ten świat zdaje się być odstręczający – obskurne pokoje, ciężkie warunki treningowe, antypatyczni ludzie. Mercken zdaje się bezwzględnie rozliczać ze swą sportową przeszłością (a przy okazji ze swą relacją z toksycznym ojcem). Podobno po serii afer dopingowych kolarski świat zaczął się zmieniać. Zapewne należy zaczekać na efekty. Film tej nadziei nie niesie, choć może jego historia tak. Bo przecież sam Mercken ostatecznie potrafił powiedzieć „stop”, porzucił wyniszczającą rywalizację i nakręcił o niej rozliczeniowy film.
koniec
24 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Młoda, piękna, wyzwolona
Sebastian Chosiński

8 XII 2021

Kobietom radzieckim na pewno nie było łatwo. Zarówno tym mieszkającym w miastach (głównie prowincjonalnych), jak i – a może przede wszystkim – we wsiach, które w Polsce nazwalibyśmy pegeerowskimi. Dzięki melodramatowi Leonida Menakera „Młoda żona” dowiadujemy się jednak, że także wśród nich były jednostki ambitne, gotowe poświęcić wiele, aby wyrwać się z komunistycznego zaścianka.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 3. Źli rodzice muszą być ukarani
Marcin Mroziuk

6 XII 2021

Nie ulega wątpliwości, że po tym, jak Thulin ocaliła życie Hessowi, ich współpraca zaczyna się coraz lepiej układać. To, co razem odkryją, pozwoli im zaś na przygotowanie pułapki na mordercę. Szkopuł tkwi w tym, że plan ten będzie wiązać się ze sporym ryzykiem.

więcej »

Niedoczarowana
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XII 2021

Mirabelle to wyrodek: jako jedyna z potomkiń i potomków abueli Almy nie ma magicznych umiejętności. Czy silny charakter zrekompensuje tak drastyczne braki? „Nasza magiczne Encanto” to opowieść o dojrzewaniu… w pewnym sensie całej rodziny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Dżihad trzynastolatka
— Konrad Wągrowski

Skruszony
— Konrad Wągrowski

Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

You play the guitar on the MTV!
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Centrala każe uczyć się karate
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.