Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Kinga Dębska
‹Zabawa zabawa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabawa zabawa
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 stycznia 2019
ReżyseriaKinga Dębska
ZdjęciaAndrzej Wojciechowski
Scenariusz
ObsadaDorota Kolak, Agata Kulesza, Maria Dębska, Marcin Dorociński, Barbara Kurzaj, Mirosław Baka, Dorota Landowska, Przemysław Bluszcz
MuzykaMichal Novinski
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Trzy kobiety z butelką
[Kinga Dębska „Zabawa zabawa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zabawa zabawa” Kingi Dębskiej to bardziej reportaż niż film.

Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Trzy kobiety z butelką
[Kinga Dębska „Zabawa zabawa” - recenzja]

„Zabawa zabawa” Kingi Dębskiej to bardziej reportaż niż film.

Kinga Dębska
‹Zabawa zabawa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabawa zabawa
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 stycznia 2019
ReżyseriaKinga Dębska
ZdjęciaAndrzej Wojciechowski
Scenariusz
ObsadaDorota Kolak, Agata Kulesza, Maria Dębska, Marcin Dorociński, Barbara Kurzaj, Mirosław Baka, Dorota Landowska, Przemysław Bluszcz
MuzykaMichal Novinski
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Główny problem z „Zabawą zabawą” Kingi Dębskiej jest taki, że to bardziej reportaż niż film. Reżyserka zapragnęła przez pryzmat trzech historii opowiedzieć przekrojowo o kobiecym alkoholizmie we współczesnej Polsce. Swymi bohaterkami uczyniła przedstawicielki trzech pokoleń – dwudziestoletnią studentkę i początkującą pracowniczkę dużej korporacji, czterdziestoletnią prawniczkę i sześćdziesięcioletnią lekarkę. Każda z nich zmaga się z alkoholowym problemem, każda może liczyć na pewne wsparcie otoczenia, ale nie każda będzie w stanie podjąć słuszne decyzje. Dębska bardziej koncentruje się na obrazowaniu objawów i skutków nałogu, a nie jego przyczyn – a szkoda, bo to ostatnie mogłoby być tu najciekawsze. Niby dostajemy jakieś podstawowe informacje, co wpędziło bohaterki w alkoholizm – najmłodsza Magda (Maria Dębska) nie radzi sobie z wymaganiami współczesnego świata wobec dziewczyn takich jak ona, mających pogodzić naukę z presją korporacyjnej rzeczywistości; ma przy tym nie najlepsze – jak wielu Polaków – alkoholowe wzorce z domu. Dorota, prawniczka (Agata Kulesza) ucieka w alkohol od problemów w życiu rodzinnym, nie pomaga też imprezowy styl bycia jej grupy zawodowej. Teresa, lekarka (Dorota Kolak) zapewne wpadła w alkoholizm na skutek stresów w życiu zawodowym, a obecnie zapija swe przegrane – jak uważa – życie. Szkoda jednak, że nie udało się nieco więcej miejsca poświęcić procesowi rozwoju choroby, taka analiza chyba byłaby dużo ciekawsza od dość oczywistych efektów nałogu w życiu codziennym.
W tym ostatnim temacie widać, że Dębska korzysta z pewnych znanych faktów – pobrzmiewa echo historii jednej z bohaterek reportaży Justyny Kopińskiej, znane sytuacje z przyłapywaniem polityków i państwowych funkcjonariuszy na stanie wskazującym, opowieści o lekarzach podejrzewanym o alkoholowe zamroczenie przez pacjentów, czy też głośna swego czasu historia, w której pijana kobieta wjechała samochodem do podziemnego przejścia dla pieszych. Znajdziemy tu rozpad rodziny, załamanie kariery zawodowej, postępującą degenerację. Nic specjalnie odkrywczego, choć dzięki znakomitym aktorkom wypadają te sceny dobitnie i przekonująco. Agata Kulesza w swej roli jest znakomita, Dorota Kolak bardzo dobra, przyzwoicie radzi sobie Maria Dębska, choć jej wątek jest chyba najmniej przekonujący. Ciekawą obserwacją będzie solidarność grup zawodowych w ukrywaniu nałogów swych przedstawicieli – czy chodzi tu o środowisko prawnicze, czy lekarskie. Docenić należy nie szukanie happy endu i poprowadzenie każdego z wątków w inną stronę, choć przyznać trzeba, że filmowi pomogłoby skoncentrowanie się na jednej z tych historii i bardziej dogłębne przyjrzenie się swej bohaterce.
Aha, no i tytuł nie do końca pasuje do tej opowieści. O jakiejkolwiek zabawie można mówić tylko w przypadku jednej z bohaterek, dla pozostałych to jednak jest upijanie się zdecydowanie na smutno.
koniec
28 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 2. To dopiero początek koszmaru
Marcin Mroziuk

3 XII 2021

Kiedy Mark Hess wytrwale podąża tropem, który inni uznali za błędny, wprawdzie nie mamy pewności, czy uda mu się rzeczywiście odkryć coś istotnego, ale za to oczywiste się dla nas staje, czemu nie najlepiej dogaduje się on z przełożonymi.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 1. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

29 XI 2021

Trzeba przyznać, że już sam początek „Kasztanowego ludzika” rzeczywiście wciska widzów w fotele. Wprawdzie później fabuła rozwija się zgodnie ze sprawdzonymi regułami gatunku, ale dla fanów dobrych kryminałów pierwszy odcinek będzie wystarczającą zachętą do obejrzenia całego serialu – będącego ekranizacją powieści Sørena Sveistrupa.

więcej »

Moja wielka, grecka tragedia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 XI 2021

Czy „Eternals” to komiksowa głupotka z wydumanymi na siłę problemami, czy może tragedia na miarę antyczną, w której wybory jednostek mają wpływ na losy milionów? Jedno i drugie? Albo żadne z powyższych?

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Nieuczciwe zagrywki złego czarnoksiężnika
— Miłosz Cybowski

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Klęska urodzaju
— Patrycja Rojek

Tegoż autora

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Centrala każe uczyć się karate
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.